Hur många ggr behöver jag gå till familjerätten?
Har barn med en man som jag ej levt med och som mer el mindre hatar mig för att jag inte gjorde en abort. (ej lurat karln -men han har inbillat sig det och förträngt att han själv inte ville skydda sig fastän jag ville ha kondom..).
Vi skall gå ett par ggr på famrätt; samarbetssamtal. Hur många ggr behöver jag gå dit egentligen och lyssna på hans svador av kränkningar och brist på konstruktiva förslag på hur hans umgänge med vårt barn skall utformas?
Det är frivilliga samtal och alltså inte dömda av Tingsrätten.
Mannen ägnar tiden där åt att kränka -enbart...socsekr får lugna honom hela tiden och försöka leda samtalet in på ett mer konstruktivt spår. Jag är smart och håller en saklig och låg profil så jag får vittnen på hur han beter sig.
Om detta fortsätter, är det OK att jag säger att jag inte vill gå dit mer då det inte leder någon vart? Famrätten är ju ingen terapeutisk instans, vilket de också förtydligade för mannen....(precis det jag anade innan, att allt handlar om denne mans egna bearbetning, inte om ett geuint intresse av att finnas som pappa).
Mannen är så ambivalent...ena stunden ältar han detta "otroliga egoistiska att du inte gjorde en abort för det förväntar man ju sig av en kvinna, eller åtminstone att du borde ha tagit dagen efterpiller"...och andra stunden så vill han träffa vårt barn , men bara EN gång...resten vet han inget om ..
Jag går gärna dit om samtalen är konstruktiva, men att lyssna på samma ältande om något som hände för en herrans massa år sedan är rätt ointressant och tröttsamt...Visserligen kan jag ju sitta och planera middagen medans han tuggar om samma svada, men man kan ju göra vettigare saker i 1 timme än att lyssna om och om igen på samma ältande...
Råd?