• Jojjan

Urakut/katastrofsnitt - depression.

För ett år sedan föddes vår son Charlie, det var tänkt att bli en vanlig förlossning men slutade i ett urakut kejsarsnitt ... Nu inser jag att jag varit ångestfylld , stressad , dåligt tålamod , ledsen och inte varit "här och nu" under hela första året med min son... Mår skitdåligt! Har fruktansvärd seperationsångest och när jag är med honom så kan jag ändå inte fokusera på honom. Jag orkar inte när han "snurrar" i sängen vid läggdags och känner mig otrygg i omvårdnaden med honom. Det tar ibland lång tid för mig att ta tag i påklädning, blöjbyte och annat som att städa, laga mat , gå ut med hunden...

om min förlossning:

Jag var under hela graviditeten väldigt rädd för att föda vaginalt och gick hos en Aurora barnmorska, när jag gått två veckor över tiden fick jag en liten blödning på onsdagkvällen, vi åkte in och jag blev undersökt för att se att moderkakan var hel och fungerade , det gjorde den. Vi fick däremot ligga kvar på förlossningsavdelningen för observation under natten, jag tänkte hela tiden att nu har de " pillat" och snart sätter värkarna igång... Killen min somnade och där låg jag livrädd för att föda och hörde hur kvinnor skrek av smärta och kraft ! Hjälp! Jag vill härifrån jag tänker inte föda tänkte jag... När klockan närmade sig sex gick jag och sa till en barnmorska att jag ville åka hem, hon sa att det går nog bra men vi får göra ett ctg - först. Ok, när klockan närmade sig sju så var det dags för personalskifte och en ny barnmorska tog över, i den vevan så sjönk hjärtljuden på min pojk och bm fixade till " puckarna" . Vi pratade lite och efter en stund så skedde det igen... Nu började jag bli lite orolig men det ordnade till sig efter att bm fixat lite med puckarna.... Nu sa barnmorskan att vi var tvungna att ligga kvar för ytterligare observation! Fan! Skit jag vill inte tänkte jag inombords.... Min kille gick ner för att lägga på bilen och jag satt och pratade lite med bm, hon skulle gå ut och lämna något men sa till mig att hon hade koll på hjärtljuden ifrån receptionen och att jag skulle kolla på monitorn och larma om jag blev orolig... Jag låg och tittade på apparaten och såg att hjärtljuden gick neråt, men blev som förlamad och vände bort huvudet efter några sekunder tittade jag igen och insåg att nu var det dags att larma! I det ögonblicket kom bm inrusande och sa att hon nu skulle larma och att det skulle bli väldigt rörigt och mycket folk! Jag blev helt paralyserad och har svåra minnesluckor. Kom ihåg att jag grät och skakade och att jag ser min kille komma in genom dörren när folk sliter i mig.... Sen är det svart. Åtta timmar senare får jag se min son, fullt frisk och ingen förklaring förutom hjärtljuden som sjönk. Jag hade svårt att känna mig som en del av honom och amningen bestod mest av stress och tårar, jag känner hela tiden att jag inte är en " riktig" mamma och att jag miste att föda mamman i mig då jag blev förlöst sovandes... Nu mår jag som sagt väldigt dåligt , och undrar om det är någon som känner igen sig...

Hoppas på att finna någon jämlike...

• Svar på tråden Urakut/katastrofsnitt - depression.
  • vivla

Vad jobbigt för dig! Vi födde för todigt (v33) och förlossningen blev också akut kejsarsnitt, inte drömmen men av just den var jag nöjd. Dom var jätte bra! Men vår dotter låg på neo, jag på förlossningen och fick träffa henne en halvtimma dagen efter födseln för de hade platsbrist kvällen hon kom. Kände verkligen inte mig som en mamma och det var först i våras (hon e 6,5 mån nu) som jag kunde känna att hon är vår! Jag mådde nog inte så dåligt som d, jag blir rätt praktiskt av mig när jag mår dåligt och sänger av känslorna istället. Men du borde definitivt gå och prata med någon tycker jag :) tänk att du inte borde ha dåligt samvete över en depression, barn och föräldrar klarar mer än man tror men för din skull borde du få prata av dig lite!

• klemma

Det skulle nästan kunna vara jag som har skrivit ditt inlägg!! Efter att under hela min första graviditet helt ha förträngt förlossningen pga rädsla så drog en två dygns förlossning igång som slutade i akutsnitt. Blev dock inte sövd men fick så mycket lugnande att jag efteråt på uppvaket inte kom ihåg att jag hade fått barn. Tog ungefär tre timmar innan jag fick veta att jag faktiskt hade fått en son. Min man var ju på neo med den lille. Efteråt hade jag precis som du mycket svårt att ta till mig sonen. Amningen tyckte jag var pest och blev otroligt irriterad varje gång jag skulle amma. Efter ca 4 månader gav jag upp amningen och då kändes det lite bättre. I princip hela första året var jag livrädd för attnågot skulle hända honom samtidigt som jag helst inte ville vara nära honom. Trivdes bäst om någon annan höll honom och jag var i närheten, så jag kunde hålla koll på att han levde. Blev också oerhört irriterad när han inte ville sova och snurrade runt och höll på. Jag fick jättemycket hjälp som till slut ledde till att jag fick medicin mot min depression. Detta var absolut räddningen!!! Efter bara nån månad kändes det helt annorlunda!! Kände mig som en riktig mamma och för första gången kunde jag känna utan någon tvekan att jag älskade mitt barn!! Mitt råd är helt klart att söka hjälp!!! Du behöver faktiskt inte känna så här och det kommer att gå över!! Du kommer att vara precis lika lycklig och förälskad i ditt barn som alla andra verkar vara, tar bara lite längre tid.

Det finns ju specialutbildade psykologer som är knutna till mödravården på lasarettet. Ring dit redan idag och fråga vad dom kan erbjuda dig!

Återigen, det kommer att bli bättre!! (För mig tog det 14 månader)

Stor kram och lycka till!!

• Jojjan

Klemma! Tack... Blir oerhört rörd och kan inte ens läsa svaret utan att gråta... Ska beställa tid för att få antidepressiva , går och pratar med en Bvc-psykolog men funderar på att ringa till förlossningsavdelningen och undersöks om det finns samtalsgrupper. Är så ledsamt att missa denna tid och inte helt fullt ut vara där känslomässigt , är rädd att han inte tycker om mig och att jag förstört hans trygghet till mig. Stor kram

• klemma

Min lille kille är nu 3,5 år och en fantastisk kille på alla sätt och vis! Han är trygg och oerhört social (och självklart riktigt jobbig ibland). Dessutom älskar han sin mamma över allt annat, pappa har inte en chans :) Se nu först och främst till att bli bra så kommer allt annat också att bli bra!! Finns gott om tid att överösa ditt barn med kärlek, kommer ju att vara mamma resten av livet!!

Avsaknaden av dom "rätta" känslorna beror inte på dig eller oförmåga att älska ditt barn. Vågar lova att med rätt behandling kommer du sakta men säkert att bli förälskad i ditt barn. Vilket är en helt underbar känsla!! :)

Vet ju inte var du bor men i Helsingborg finns det något som heter Villa Maria där man går tillsammans med sitt barn. Jobbar mycket med anknytning till barnet och går i princip ut på att visa att du är den bästa mamman för ditt barn. Kolla om det finns något liknande där du bor.

Jättebra att du tar tag i och beställer tid för att få medicin!!

Undrar du något så bara fråga, jag svarar så gott det går :)

• Jojjan

Hej! Å det låter underbart, längtar tills den dagen då jag kan känna lugn och tålamod inför uppgiften ...

Bor i Göteborg , ska kolla om det finns något liknande här det låter ju väldigt bra!

Ja, att han ska välja bort mig är ju en mardröm , men samtidigt förstår jag ju honom då jag skrikit , och blivit " galen" på vissa situationer ... Men har aldrig slagit honom och det är något jag är rädd för ska hända om jag inte får hjälp... Han är också väldigt social , trygg och helt underbar och Bvc-sköterskan sa idag till mig att det inte finns några tecken på dålig anknytning , snarare tvärtom. Men jag känner mig så ledsen över att jag inte känner mig lugn i hans närvaro , utan mest orolig över att han ska känna av min prestationsångest och att jag inte är med fullt ut... Tack för att du svarar och ger mig hopp!

• klemma

Just det du skriver att du blir "galen" känner jag så väl igen!! Vet inte hur många gånger jag sa till min man: Pallar inte detta längre, jag blir GALEN! När jag försökte få honom och somna och det inte funkade såg jag det som ett misslyckande och blev super frustrerad.

Av egen erfarenhet vet jag hur svårt det är att ta tag i dom där viktiga samtalen man måste ringa för att gå hjälp. Vill därför pusha dig lite så att du verkligen ringer. Har du inte gjort det redan så, RING!! Tycker du ska gå till en psykolog och inte till vårdcentralen. Om inte din BVC psykolog kan skriva ut medicin så kan hon säkert hänvisa dig till någon. Fråga även där vad det finns för hjälp när det gäller anknytningen till barnet. Jag tyckte som sagt att det var jättebra att gå tillsammans med min son. Även min man var med ibland, vilket hjälpte honom att förstå lite bättre. Var ju svårt för honom också att förstå.

Håll mig gärna uppdaterad på hur det går!! När man väl blir frisk vill man gärna hjälpa andra så gott det går. Det kommer du att märka! :)

• bebislyckan

Min son är förlöst med lite halvakut snitt. Blev igångsatt 42+2, men jag svarade inte på medicinen och min sons hjärtljud sjönk när jag hade sammandragningar. När de därefter inte vågade ge mig mer medicin - såklart - blev det snitt i samråd med oss. Jag var vaken och maken var med. Det var en positiv upplevelse och jag börjar fortfarande gråta när jag tänker på första skriket eller när jag fick honom till mig. Dock känner jag fortfarande efter 10 veckor att jag tycker det är jobbigt att inte veta vad de som fött vaginalt pratar om. Jag fick inte ens känna en värk. Jag tycker om min son, älskar honom, men inte så som jag trodde och som de flesta nog gör. Tycker det är tråkigt både att vara hemma och allt detta med spädbarnstiden... Tråkigt att amma, tråkigt att inte sova, jobbigt att sysselsätta honom... Går till spädbarnsteamet och pratar, eftersom jag gråtit i typ 10 veckor. Känner precis som du, att jag genom mitt sätt att vara kanske har förstört hans förtroende för mig, en schizofren mamma... Jättejobbigt... Tycker bäst om när jag och sonen är hos mina föräldrar där jag får hjälp och sonen får så mkt kärlek. Känns jobbigt att maken älskar honom mest i världen när jag känner svagt för honom... Suck... Det var inte såhär jag trodde det skulle vara... När våra vänner nu väntar barn är jag avis på att de säkert får vaginal förlossning och kommer älska sina barn från första stund...

• lawa
    bebislyckan skrev 2012-11-07 09:13:36 följande:
    När våra vänner nu väntar barn är jag avis på att de säkert får vaginal förlossning och kommer älska sina barn från första stund...

bebislyckan: Vill bara säga att många som föder vaginalt inte heller känner den där ögonblickliga kärleken. För många dröjer det - även om förlossningen var odramatisk. Kan vara skönt att veta att man inte är ensam. Det skrevs en tråd om detta för inte så länge sedan: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66468620.html Förlåt, TS, att jag var lite OT.
Svar på tråden Urakut/katastrofsnitt - depression.