• Anonym (trött)

Nu tänker jag söka ensam vårdnad.

Jag har fått nog. Barnet bor hos mig på heltid och den andra föräldern bor 45 mil bort så barnet är där alla lov eftersom det är för långt bort för vv boende men vi har gemensam vårdnad.
    Den andra föräldern vägrar låta min sambo gå på barnets utvecklingssamtal på skolan istället för mig, då anser jag att föräldern får åka  ner och gå på utvecklingssamtalen istället för mig när jag inte kan gå. Jag jobbar väldigt mycket och har varken tid eller råd att ta ledigt från jobbet för att gå på samtalen på skolan. Min sambo är föräldrarledig och har tid att gå istället. Föräldern påstår att en vårdnadshavare måste vara närvarande på utvecklingssamtalet utifall beslut måste tas om barnet men sådana beslut behövs inte tas där på en gång. Om min sambo berättar för mig vad som pratats om på mötet så kan jag sen ta ett beslut utifrån det.

Föräldern bråkar också om att få barnbidraget när barnet är där på sommarlovet. Vi betalar allt för barnet när det är hos oss så vi anser att föräldern inte ska ha rätt  till barnbidraget när barnet är där. Föräldern betalar underhåll varje månad men det spelar ingen roll.

• Svar på tråden Nu tänker jag söka ensam vårdnad.
  • Anonym (trött)
    TvåTrollungar skrev 2012-07-03 20:40:01 följande:
    Du är väl ledig någon gång? Boka utvecklingssamtalet då du kan i så fall!
    Jag kan inte gå på alla möten, isf får föräldern komma hit och gå istället för mig då exet inte tillåter sambon gå på mötet. Jag jobbar mycket då jag är egen företagare, jag jobbar mån-fre ibland helger även.
  • Mymla
    Anonym (trött) skrev 2012-07-03 21:08:16 följande:
    Jag kan inte gå på alla möten, isf får föräldern komma hit och gå istället för mig då exet inte tillåter sambon gå på mötet. Jag jobbar mycket då jag är egen företagare, jag jobbar mån-fre ibland helger även.
    Och hur hade du tänkt hinna med barnet om du har ensam vårdnad om du inte ens klarar av o ta dig till 2 utvecklingssamtal?

Är det din sambo som då ska vårda ditt barn när du jobbar?
  • Anonym (trött)
    Mymla skrev 2012-07-03 21:18:56 följande:
    Och hur hade du tänkt hinna med barnet om du har ensam vårdnad om du inte ens klarar av o ta dig till 2 utvecklingssamtal?

Är det din sambo som då ska vårda ditt barn när du jobbar?
    Min sambo sköter det mesta med barnen här hemma, har jag ensam vårdnad kan jag bestämma om sambon får gå på utvecklingssamtalen.
  • Nemi77

Jag går på min bonus utvecklingsamtal, oftast utan hennes pappa.. Ser inget fel i det o det betyder INTE att han inte är intresserad!! Han är som du egenföretagare, arbetar mkt eftermiddag/kväll samt att han inte har körkort. Skolan ifråga brukar lämna ut tider att välja på ngn vecka innan det är dags för samtal... Tider att välja på är mellan 14 o 15 typ.. Jag har både körkort samt möjlighet att ändra mina arbetstider med kort varsel - alltså mkt smidigare att jag går.. Skillnaden för oss är ju då att biomamman tycker det är helt naturligt att jag är med. Jag engagerar mig i hennes dotter o dottern i fråga ser det som att hon har tre föräldrar - de biologiska och mig. Mymla - varför skulle inte bonusmamman kunna engagera sig o vårda barnet när biopappa jobbar?? I de flesta familjer hjälps man åt. Tyvärr, enligt mig, så verkar normen i många mixade familjer vara - mitt barn/ditt barn. Man får absolut inte se sig som EN familj!!! Vår tös har TVÅ familjer, en hos sin mamma o en hos sin pappa. Angående barnbidraget.. Biomamman har barnbidraget året runt, dock gör pappan avdrag på underhållet under sommarsemestern då barnet är hos oss fler veckor (vh annars plus så mkt extratid vi kan skrapa ihop).

• Mymla
    Anonym (trött) skrev 2012-07-03 22:05:06 följande:
    Min sambo sköter det mesta med barnen här hemma, har jag ensam vårdnad kan jag bestämma om sambon får gå på utvecklingssamtalen.
    Har ni möjlighet att fördela arbete med jobb och barn mer lika? Verkar som om du drar hela jobblasset och hon hela barnlasset. Det var för övrigt en läkare som berättade om att han vid palliativ vård ofta mötte män som ångrade att de inte spenderat mer tid med sina barn. Inte en enda hade han träffat som ångrade att de inte spenderat mer tid på jobbet.
  • Mymla
    Nemi77 skrev 2012-07-03 22:28:09 följande:
    Jag går på min bonus utvecklingsamtal, oftast utan hennes pappa.. Ser inget fel i det o det betyder INTE att han inte är intresserad!! Han är som du egenföretagare, arbetar mkt eftermiddag/kväll samt att han inte har körkort. Skolan ifråga brukar lämna ut tider att välja på ngn vecka innan det är dags för samtal... Tider att välja på är mellan 14 o 15 typ.. Jag har både körkort samt möjlighet att ändra mina arbetstider med kort varsel - alltså mkt smidigare att jag går.. Skillnaden för oss är ju då att biomamman tycker det är helt naturligt att jag är med. Jag engagerar mig i hennes dotter o dottern i fråga ser det som att hon har tre föräldrar - de biologiska och mig. Mymla - varför skulle inte bonusmamman kunna engagera sig o vårda barnet när biopappa jobbar?? I de flesta familjer hjälps man åt. Tyvärr, enligt mig, så verkar normen i många mixade familjer vara - mitt barn/ditt barn. Man får absolut inte se sig som EN familj!!! Vår tös har TVÅ familjer, en hos sin mamma o en hos sin pappa. Angående barnbidraget.. Biomamman har barnbidraget året runt, dock gör pappan avdrag på underhållet under sommarsemestern då barnet är hos oss fler veckor (vh annars plus så mkt extratid vi kan skrapa ihop).
    Ja precis, man hjälps åt. Man dumpar inte över varenda skolmöte o utvecklingssamtal på sambon. 
  • Nemi77
    Mymla skrev 2012-07-03 23:48:49 följande:
    Ja precis, man hjälps åt. Man dumpar inte över varenda skolmöte o utvecklingssamtal på sambon. 

Nä såklart inte - om man har möjlighet till annat :) Men om det är det som får det att gå ihop så tycker jag det är helt ok.. Man diskuterar förhoppningsvis med barnet samt med den som skall gå innan om frågor och funderingar. Går igenom barnets omdömen (som iallafall vi får hem innan och som skall gås igenom tillsammans med barnet). Den/de som kan gå vidarebefodrar sedan till de som inte hade möjlighet. Vissa gånger går enbart mamma, ibland mamman och pappan, ibland mamma, pappa och jag som bio - fast oftast är det mamman och jag som har möjlighet. Alla familjer har olika möjligheter och gör förhoppningsvis det bästa efter deras situation.. Vi bor 1,5 timmars bilkörning från barnet, enkel väg. Pappan har som sagt inte körkort så det försvårar planeringen ibland.
  • Mymla
    Nemi77 skrev 2012-07-04 00:02:57 följande:
    Nä såklart inte - om man har möjlighet till annat :) Men om det är det som får det att gå ihop så tycker jag det är helt ok.. Man diskuterar förhoppningsvis med barnet samt med den som skall gå innan om frågor och funderingar. Går igenom barnets omdömen (som iallafall vi får hem innan och som skall gås igenom tillsammans med barnet). Den/de som kan gå vidarebefodrar sedan till de som inte hade möjlighet. Vissa gånger går enbart mamma, ibland mamman och pappan, ibland mamma, pappa och jag som bio - fast oftast är det mamman och jag som har möjlighet. Alla familjer har olika möjligheter och gör förhoppningsvis det bästa efter deras situation.. Vi bor 1,5 timmars bilkörning från barnet, enkel väg. Pappan har som sagt inte körkort så det försvårar planeringen ibland.
    Men hur mycket hinner pappan umgås med barnen en vanlig vecka? Varför jobba e.m./kväll när man har barn? Sånt borde väl gå att lösa på sikt om man jobbar lite på det. 
  • Nemi77
    Mymla skrev 2012-07-04 00:07:30 följande:
    Men hur mycket hinner pappan umgås med barnen en vanlig vecka? Varför jobba e.m./kväll när man har barn? Sånt borde väl gå att lösa på sikt om man jobbar lite på det. 

Fast det beror ju lite på i vilken branch man arbetar.. Vet ju inte hur ts har det men som vi har det så skulle det inte fungera. Det blir en del kvälls samt helgjobb.. Å andra sidan har min man möjlighet att ha mer inplanerad ledig tid med barnen på tex lov (hade infon för utvecklingssamtalen kommit med lite mer framförhållning hade det kanske varit lättare att lösa) Han har även barnen på mornarna då jag lämnat hemmet flera timmar innan det är dags att gå upp. Att vi har så olika tider gör att VI träffas mer sällan, men att barnen är kortare tid på förskola/fritis. Som ts beskriver det så har han barnet på morgnarna och förhoppningsvis hinner han med lite kvalitetstid även på kväll/helger :)
  • SupersurasunkSara

Hmm, ju mer jag läser desto mer undrar jag om inte barnet ska bo hos den andra föräldern istället?
    Du har ju vad det verkar ALDRIG tid för ditt barn utan din sambo drar hala lasset. Vad händer om ni går i sär??? Hon har fått alla känslomässig OCH praktisk inblandning, men har INGEN rätt till din dotter om ni skils åt! Hur bra tror du det är för ditt barn???

• Anonym
    Anonym (trött) skrev 2012-07-03 21:08:16 följande:
    Du jobbar mycket men har mycket tid för barnet... Vad menar du egentligen? När träffar du barnet alls? Hur ofta följer du barnet till aktiviteter, umgås med barnet, gör läxor osv?

Varför bor barnet inte hos sin andra förälder? Har inte heller denne tid med barnet?
  • SandvikenMamma

Bara läst trådstarten...

Men jag har ensam vårdnad om min dotter. Vid ett tillfälle då vi skulle på utvecklingssamtal fick jag förhinder lite akut och skickade därför min sambo, som hon är uppväxt med (hennes bonuspappa). Skolan ställde dock in samtalet då han kom med henne, eftersom jag har ensam vårdnad och då skulle jag vara med. Han fick inte, trots att vi bott ihop i många år och han är mer pappa till tösen än hennes biopappa någonsin kommer att bli.

• SupersurasunkSara
    SandvikenMamma skrev 2012-07-04 08:50:45 följande:
    Bara läst trådstarten...
    Men jag har ensam vårdnad om min dotter. Vid ett tillfälle då vi skulle på utvecklingssamtal fick jag förhinder lite akut och skickade därför min sambo, som hon är uppväxt med (hennes bonuspappa). Skolan ställde dock in samtalet då han kom med henne, eftersom jag har ensam vårdnad och då skulle jag vara med. Han fick inte, trots att vi bott ihop i många år och han är mer pappa till tösen än hennes biopappa någonsin kommer att bli.
    Det där har jag också hört, att det är vårdnadshavaren/na och inga andra som får vara med, men var inte säker på om det stämde. Undrar om det skulle vara samma om de var med när vh gick? Eller får de vänta utanför då?
  • Nemi77
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-04 08:54:48 följande:
    Det där har jag också hört, att det är vårdnadshavaren/na och inga andra som får vara med, men var inte säker på om det stämde. Undrar om det skulle vara samma om de var med när vh gick? Eller får de vänta utanför då?

Jag är nästan alltid med på utvecklingsamtalen för min bonus, som bor vh hos oss. Dock är ngn av föräldrarna med. Det har aldrig varit några problem. Dock när hon fick en ny lärare så reagerade hon på att jag var med, men då biomamman försäkrade att hon ville jag skulle vara med var det inga problem. Har aldrig fått vänta utanför. Man får gå om vårdnadshavaren/na gett sitt tillstånd. Om du som har ensam vårdnad skulle ge skolan ett skriftligt intyg innan det var dags för samtal så borde det inte vara några problem.
  • SupersurasunkSara
    Nemi77 skrev 2012-07-04 09:14:41 följande:
    Jag är nästan alltid med på utvecklingsamtalen för min bonus, som bor vh hos oss. Dock är ngn av föräldrarna med. Det har aldrig varit några problem. Dock när hon fick en ny lärare så reagerade hon på att jag var med, men då biomamman försäkrade att hon ville jag skulle vara med var det inga problem. Har aldrig fått vänta utanför. Man får gå om vårdnadshavaren/na gett sitt tillstånd. Om du som har ensam vårdnad skulle ge skolan ett skriftligt intyg innan det var dags för samtal så borde det inte vara några problem.
    Aha, kan vara bra att veta då vi inte har några problem med pappan till mitt barn och hans sambo, men jag kan tycka att det kan vara lite jobbigt att själv ta alla samtal som nu och sen försöka förkalra vad som framkommit för pappan, vore ju bra om hans sambo kunde få vara med någon gång, om hon vill, så vet ju hon iaf vad som har sagts.
Svar på tråden Nu tänker jag söka ensam vårdnad.