Svårt att förhålla mig till mina vänner och deras familjelycka
Hej alla!
Vill bara skriva av mig en smula och eventuellt se om det finns någon annan som känner igen sig eller har några tankar och tips. Lite bakgrund:
Jag är 35 år och jag och min man har aktivt försökt bli gravida i drygt 5 år nu. Det har varit 5 slitiga år fulla av besvikelser och negativa gravtester. Efter en lång utredning på reproduktionskliniken så har man inte hittat nåt tydligt fel på nån av oss, utan konstaterat att vi är oförklarligt barnlösa. Om en månad skall vi göra vår första IFV. Jag försöker vara positiv men är samtidigt livrädd för att det inte skall funka. Tanken på att jag skulle tvingas leva mitt liv utan barn gör att jag nästan inte får luft (min man vill inte adoptera så detta är vår enda chans).
Jag har under hela denna tid varit väldigt öppen med familj och vänner om allt detta. Jag har också verkligen försökt sära på mina problem och mina vänners graviditeter och bebisar. Nästan samtliga vänner har fått både en och två bebisar under dessa år, naturligt då vi är i den åldern. Jag har verkligen försökt engagera mig i deras nya liv; grattat, gått på barndop, köpt presenter, lyssnat på deras barnanekdoter och graviditetsbekymmer.
Saken är den att jag de senaste månaderna känner att jag inte länge orkar med att lyssna på deras lycka. Jag känner mig ofta missunsam och avundsjuk. Det är inga roliga känslor. Jag kan bli vansinnigt ledsen och irriterad när jag får ännu ett mail eller mms med barnfilmer eller barnfoton. Jag börjar isolera mig från dem, svarar inte när de ringer (orkar inte lyssna på barnbestyren) och börjar lessna på att åka kommunen runt för att hälsa på dem när de aldrig kommer till mig längre då de anser att det är enklare för mig som barnlös att komma till dem än tvärtom. Jag får även många sk "goda råd" gällande hur jag ska bli gravid (typ "slappna av så händer det" eller "ät den och den vitaminen"). Säkert välmenade, man ack så tröttsamt. Jag saknar mina vänner, våra vänskaper som de såg ut innan. Det känns som att fokuset på barnen är så enormt när vi ses så det finns inget utrymme att umgås.
Problemet är att jag kommer ju bli ensam om jag isolerar mig så här. Vad ska man göra? Ska jag markera när jag blir ledsen och hur tas det emot i så fall? Ska man be folk att inte skicka bebisbilder flera gånger i veckan? Det är så svårt detta. Nån som har nån tanke?
Kramar