• Anonym (orolig pappa)

Vad händer med mina barn?????????????

Min fru har precis sagt att hon vill skiljas och flytta 10 mil bort därifrån vi bor,ev med våra barn.

Vi har varit gifta i 18 år och har fyra barn tillsammans:

De är 10,14,16 och 18 år.Kan de välja att flytta med henne eller har jag rätt att få gemensam vårdnad?

Allt är ett enda kaos nu.Jag är så rädd att förlora dem.Att de (alla flickor)ska välja att bo hos bara henne.

Var kan jag få hjälp???   Vad kan jag göra????

Allt är kaos.....Snälla hjälp mig!! 

Tack på förhand!!! 

Tack på förhand för svar!!!               

• Svar på tråden Vad händer med mina barn?????????????
  • Anonym (orolig pappa)

Inte någon som vet vad som händer???

• MammaKajsa
    Hej Oroliga pappan!

Vad tråkiga nyheter du har fått ikväll för dig och din familj. Förstår verkligen att allt måste kännas som totalt kaos.  Jag har ingen egen erfarenhet av skilsmässa, men jag tog den här texten swedbanks hemsida.

STOR kram på dig och jag hoppas att du/ni har personer i din närhet som kan ge er styrka och stöd !

-  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  

Att flytta isär

Många äktenskap slutar med skilsmässa. Även samboförhållanden spricker. Att skilja sig medför ofta många bekymmer och att ekonomin blir sämre. Har ni barn blir det mer komplicerat, såväl känslomässigt som ekonomiskt och juridiskt.

Vill båda skiljas?

I det enklaste fallet - ni är båda överens och ni har inga barn under 16 år - ansöker ni tillsammans om äktenskapsskillnad hos tingsrätten. 

Tingsrätten behöver ett hemorts- och personbevis som ni beställer från Skatteverket. Tingsrätten tar ut en avgift på 450 kronor. Så snart pengarna är betalda och alla handlingar har skickats in beviljas skilsmässan. Sedan återstår bodelningen.

När bara en vill skiljas

Om bara en av er vill skiljas kräver lagen att ni tänker på saken i sex månader efter ansökan om äktenskapskillnad. Det kan vara klokt att söka juridisk hjälp i den situationen. Det är onödigt och dyrt att ha var sitt ombud. Tror ni att ni kan komma överens kan det räcka med en jurist. 

Det är mycket svårt att få rättshjälp eller ekonomisk hjälp vid skilsmässor. Det sker bara i undantagsfall.

Vårdnad om barnen

Har ni barn under 16 år krävs sex månaders betänketid även om ni är överens om skilsmässan. När de sex månaderna har gått måste ni fullfölja skilsmässan genom att meddela tingsrätten inom ytterligare sex månader. Nya personbevis ska skickas med då. 

Om ni inte kan komma överens om hur ni vill ha det under tiden kan tingsrätten fatta ett tillfälligt beslut om vem som ska få bo kvar och vem som ska ta hand om barnen. Den kan också besluta om tillfälligt underhåll till barnen och om rätt till umgänge för den förälder som inte bor med barnen. 

Barnets egen önskan om hos vem det vill bo är av större betydelse ju äldre barnet är. Den officiella vårdnaden blir ändå gemensam i de flesta fall.

Bodelning

Gifta 
    När skilsmässan är klar ska alla tillgångar efter avdrag för skulder läggas ihop och värdet av dem delas lika. Det kallas bodelning. Hur ni delar upp det rent praktiskt bestämmer ni själva. Varje make har rätt att inom sin del välja att få ut sin egendom. Det betyder att allt, bokstavligen allt, även arv och gåvor, ska räknas in i boet. 
    Undantag: enskild egendom enligt äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev ingår inte i bodelningen. Inte heller personliga saker som kläder. 

I en bodelning ingår som huvudregel även den privata pensionsförsäkringen och det individuella pensionssparandet, IP. Ni får göra undantag från likadelning om ni båda är överens. 

MammaKajsa
  • Anonym (orolig pappa)

tack!!    Ingen som har någon egen erfarenhet av någon liknande situation?....Jag menar då barnen är så stora?

• Anonym
    Anonym (orolig pappa) skrev 2012-07-03 23:54:30 följande:
    tack!!    Ingen som har någon egen erfarenhet av någon liknande situation?....Jag menar då barnen är så stora?

Vårdnaden blir man inte av med i första taget. Däremot är barnen så pass stora

Att man i en eventuell konflikt boendet kommer att lyssna mycket på deras egen önskan vad det gäller var de ska bo. Varför misstänker du att de ej kommer att vilja bo med dig! Det måste ku i såna fall bero på nåt. Hursomhelst s är ju det bästa att ni tillsammans kan komma överens.
  • tro  hopp  kärlek
    Anonym (orolig pappa) skrev 2012-07-03 23:54:30 följande:
    då barnen är så stora så kommer det att lyssnas på dom, och känner jag mina barn så hade inte de velat att flytta ifrån alla sina vänner.
    Relationen som man har med sina vänner i den här åldern har stor betydelse, och i de fall som jag har sett så har barnen stannat hos den som har kvar huset, såvida inte  huset ligger mitt i ödemarken och den andra väljer att flytta mer centralt och mer nära vännerna.Att välja mellan mamma och pappa är jättesvårt, och inget barn vill såra den andre.
    Lycka till. 
  • sextiotalist

18-åringen är ju myndig, men ni har fortfarande ett försörjningsansvar så länge hon går i gymnasiet. Jag tvivlar på att någon frivilligt byter gymnasium till sista året, om de trivs.

16-åring får bestämma själv (hon kan skriva sig själv var hon vill bo).

10-åringen och 14-åringen är nog de som ni får prata om.   

• Anonym (iris)

Kontakta även familjerätten och få råd där.

• Anonym

10 mil är långt, det är ju inte säkert att barnen väljer att flytta med.

Min sons pappa och hans bror valde att bo kvar hos sin pappa när mamman flyttade. Hemmet, kompisar och pappa är ju faktiskt också viktiga i ett barns liv. Har för mig att 11 år är någon gräns, vad gäller att få bestämma själv. Men är som sagt inte säker.

Har du en bra relation och ett arbete med normala arbetstider, är ju chansen stor att dem kan bo kvar hos dig. Och träffa sin mamma mer på helger och lov.

Synd att hon måste flytta så långt, hade nog blivit lättare om ni inte bodde så långt i mellan.

Jag hade, som någon föreslog, kontaktat någon sakkunnig.

Lycka till!

• Anonym

Som någon redan skrev, så får 16 åringen och 18åringen själva välja var de vill vara folkbokförda.

Medans 10 och 14åringen får följa er, föräldrars beslut,

kan ni vuxna inte komma överrens och startar en boendetvist, så kommer de att få göra sin röst hörda via familjerätten via samtal.

Eftersom de är såpass stora så kommer deras vilja, om de anses mogna och förstår konekvenserna av dethela, att väga tungt.

Sedan är det ju oxå så att den förälder där barnen/barnet inte bor hos, och har mindre än växelvis boende, blir försörjningsskyldig via underhåll, som är 1273kr/barn, sedan får man göra avdrag för de dagar som barnet är hos den föräldern som de ej bor hos, tror avdraget är runt 40kr/dag och barn.

• Anonym

Om ni är gifta varför har ni inte gv då?

Svar på tråden Vad händer med mina barn?????????????