• Anonym (Förtvivlad)

Gravid med tredje, maken vill abort

Fick nyligen reda på att jag och maken väntar vårt tredje barn. Han vill absolut inte ha fler barn och säger att han kommer att hata barnet. Ett oönskat barn är ju inget jag vill ha. Men jag vill behålla det här barnet. Älskar min man över allt och vill inte förlora honom om jag väljer "fel". Är nämligen rädd att det skulle kunna bli så! Hur gör jag/vi?

• Svar på tråden Gravid med tredje, maken vill abort
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Det finns en ganska stor risk att din man känner sig lurad av dig om ni har haft sex och han har hat upplevelsen att du har haft någon form av preventivmedel. Om ni har haft oskyddad sex som båda vet om hamnar frågan i ett annat läge. Då vet din man att möjligheten att få barn finns och då kan han inte beskylla dig för att lura honom. Att han skulle hata barnet är svårt att tro. De flesta föräldrar tycker om sina barn. Han skulle kunna vara besviken på dig och känna att du inte respekterar hans önskan. Det skulle kunna göra att det blir en spricka i er relation som kan vara svår att reparera. Oavsett måste du ta upp att du är gravid och ta ställning till hur du vill göra.
    Hälsningar
    Tommy

Svar på tråden Gravid med tredje, maken vill abort