• emmasmammajonna

rätt eller fel?

min tvilling gick bort när vi var 6 veckor gamla.. 
    för 1 år sen fick jag en dotter som fick min systers för namn och mellan namn..

tycker du de är fel?  

• Svar på tråden rätt eller fel?
  • Erkens mamma

Att "ta" någon annans namn kan vara känsligt. Om de som har nära relationer till din syster tycker att det är ok så är det det. Om inte så är det inte det.

Det där beror på.

Själv skulle jag kanske ha valt det som ett andra namn för att jag inte vill ha känslan att den första personen blivit ersatt utan att det är en hyllning till personen ifråga.

• jimpan73

Fel är det väl inte men jag skulle inte gjort det !

• emmasmammajonna
    Erkens mamma skrev 2012-07-04 13:16:30 följande:
    Att "ta" någon annans namn kan vara känsligt. Om de som har nära relationer till din syster tycker att det är ok så är det det. Om inte så är det inte det.

Det där beror på.

Själv skulle jag kanske ha valt det som ett andra namn för att jag inte vill ha känslan att den första personen blivit ersatt utan att det är en hyllning till personen ifråga.
    frågade min mor om lov först :p
  • emmasmammajonna
    jimpan73 skrev 2012-07-04 13:19:05 följande:
    Fel är det väl inte men jag skulle inte gjort det !
    varför inte? ett sätt att "hedra" människan?
  • jimpan73

Jag skulle inte vilja bli påmind om min syster varje gång jag ropar på mitt barn helt enkelt

• Dixie

Finns ju inget rätt eller fel - men jag hade nog inte tagit både för-och mellannamn.........

• Pompeia01

Jag antar att du med "förnamn" menar tilltalsnamnet, och med "mellannamn" andranamnet..? Ett "mellannamn" är ett extra efternamn, så jag tror inte att du menar det.

Jag kan säga, att jag inte skulle ha tagit något av dessa namn som tilltalsnamn. MEN jag hade mycket väl kunnat ta något av namnen som andranamn. Men inte båda.

Jag känner att detta är av respekt för bland annat dina föräldrar. De tänker antagligen fortfarande på din döda syster, och de tänker då på henne med detta namn. (Det kan även finnas andra släktingar eller vänner till familjen som fortfarande känner sig berörda.) Då blir det konstigt för dem att ditt levande barn plötsligt ska kallas vid det namnet.   

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden rätt eller fel?