• tvåbarnsmor89

Prematur barn som har svårt med fastföda

Har en son som är 14mån född i v31. Han kan än inte äta bitar utan sätter allt i halsen och är väldigt ointresserad av mat. Kex går bra och melon i små små bitar med typ pasta eller köttbullar eller annan vanlig mat sätts bara i halsen fast de är i små små bitar lik en 12mån burkmat. Han kompicerar upp behovet med välling. Men tycker han borde komma igång med maten nu. Han ska ju börja på dagis om 2mån. Dr tycker det är okej så länge vi erbjuder han fast föda 2ggr dagen... (han får macka till frukost när vi äter sen lunch och sen middag men blir bara antingen i halsen eller två skedar set spottar han ut resten... Någon annan som har varit med om de samma som kan ge oss tips?

• Svar på tråden Prematur barn som har svårt med fastföda
  • Lilla Ls mamma

Hej,

Vi har haft liknande problem med vårt ena barn som är född prematurt. Vi löste det genom att ge gröt/välling innan vi lämnade på dagis så att hen fick i sig detta som frukostmål, hen satt sedan med och petade med smörgås medan de andra barnen åt frukost. Vi hade en väldigt bra dialog med personalen på förskolan och de ordnade utan problem så att köket passerade och berikade maten i de övriga målen. Hade även kontakt med nutritionsteamet på sjukhuset där vi fick minimax (näringslösning som påminner om välling) utskrivet och gav detta som måltidsdryck. Mitt tips är att ha en tidig dialog med förskolepersonalen. Vad gällde matintresse så upplevde vi att detta ökade markant när hen började på förskolan, då började matproblemen släppa och ett halvår senare kunde vi sluta med passerad mat och hen åt samma mat som övriga barn vid 2,5 års okorrigerad ålder.

• tvåbarnsmor89

tack. då kanske jag kan släppa lite av min oro. jag har ju stora killen (5år) på dagis redan och har haft dialog med dem ang hur det ska bli sen när lillebror ska börja och inte kan äta och de har sagt att de mixar hans mat om han inte fixar bitar och så får han peta i sig det han orkar och vill sen ger de honom en flaska välling om han absolut inte fått i sig något  och han verkar hungrig. hoppas bara de håller det de lovar(ordinarie personal är ja inte orolig för utan när de kommer vikarier som tänker jo men en halvbanan kan han äta själv eller en halv köttbulle men vet vart det slutar... :(
    men kanske är som du säger bara han ser andra som äter osv mer än vi så kanske det släpper för han, hans prematur läkaraer ville vänta till 18mån ålder innan de skickar han till en såndär läkare som har med hals och mat att göra...

• Tanna

Jo vi har samma problem. Sonen är född v 31. Är 14 mån och vill inte äta bitar. Helst ska maten ha vara typ pure.. Lite mackor och majskrokar går väl..... Försöker ge han mat som han kan äta själv och få bita och komma på att det är ok, men i brist på fantasi blir det mest bara lite grönsaksbitar och köttbullar och sen matar jag med mosad mat... Det kanske blir bättre när han börjar på dagis och ser andra barn äta ?

Svar på tråden Prematur barn som har svårt med fastföda