UnikFamilj skrev 2012-07-06 11:55:46 följande:
Jag kan tänka mig att problemet har flera delar. Dels att han har svårt att se hur hans eget agerande påverkar någon annan, eftersom han då är så inne i vad han själv gör - han kan inte koncentrera sig på flera saker samtidigt. Dels att han inte har "det socialt accepterade sättet att reagera", han kanske visst känner och reagerar men har man svårt att imitera så kanske reaktionen ser helt annorlunda ut än hos andra barn. Hur visar man att man har ont? Dels kan han ha jättesvårt att hantera de känslor som väcks inom honom, för att han inte kan skilja ut din reaktion från sin egen (omogen empatinivå liksom) - många barn reagerar med skratt när föräldern blir arg för att de inte klarar att hantera den känslan. För våra barn tror jag att "ledsen" ofta är en mycket svårare känsla att hantera än arg faktiskt. Jag kan inte svara på just varför din son reagerar som han gör, men jag tror att det kan finnas flera sätt att se på det hela. Vår son visade ingen reaktion alls, länge, när någon annan blev ledsen. Nu kan han bli ledsen av att någon annan är ledsen, men inte alltid. Jag tror att han förr värjde sig mycket, stängde av eftersom han inte kunde hantera, och att han dessutom inte visste hur han skulle visa. Nu är han mer öppen, så han tar in och reagerar mer. Men han kan intellektuellt resonera på en nivå som vida överstiger hans sätt att visa vad han tänker och känner.
En stor grej för oss, tror jag, är att han inte förstår gester på det sättet. Och ffa, återigen, inte förstår hur HANS gester och mimik kan visa oss något. Att han inte pekar och pekar rätt, beror nog dels på samordning mellan perception och motorisk planering, och dels på att han inte förstår hur hans pekande kan visa för oss hur han menar. Vi kommer försöka jobba en del med video modelling framöver för den saken, får se hur det går.
För mig har makens "översättande av barnens reaktioner" hjälpt mig mycket på vägen, när det gäller att förstå hur de reagerar. Men han förstår tjejerna bättre, sonen som har så stora svårigheter (inte på samma nivå som han själv) har han mycket svårare att förstå. Där är nog jag bättre med tror jag, åtminstone i många situationer. Hur bra känner du själv att du förstår din son? Känns allt mest bara konstigt? I perioder är det så här, men det framåt hela tiden... =)
Alltså jag sitter här och känner mig helt dum nu haha. För jag har inte ens tänkt på att jag själv gör sådär. Skrattar/ler när det händer något ledsamt. Inte alls för att jag är glad utan det är bara som det blir.
Men man förväntar sig inte att ett litet barn ska vara på det sättet. Vet inte själv hur jag var när jag var riktigt liten. Kanske är det ärftligt :D
Flera personer inom bla vård och omsorg har faktiskt påpekat att de tror att det är jag som har påverkat honom på något sätt, eftersom jag är extremt lugn och aldrig stirrar upp mig om det hänt en olyckshändelse eller något som är jobbigt. Skulle aldrig komma på tanken att titta på honom med en beklagande min om det hänt något, pratar i helt normal ton osv.
Kanske jag får en Aspergers diagnos och han får Aspergers by proxy? :D
Om jag skulle utgå att han tänker som jag tänker och har tänkt när jag var barn, då skulle jag säga att han tycker allt inte är värt mödan, att det är onödigt och tramsigt att göra saker som inte är intressanta. Att det är jobbigt att träffa nya människor, och att man blir klumpig och tappar balansen eftersom man är på andra tankar och för att man inte riktigt vet var man ska göra av händerna :)