• johandra

Ni familjen med 3 barn, är ni ofta i behov av 7 säten i bilen?

Ja nu är vi i billetar-tagen då vi ledsnat på vår stora hyundai trajet som vi har.

Men nu står vi i valet och kvalet huruvida vi ska ha en 7-sitsig bil eller en vanlig kombi. Grejen är ju den att vi får plats hela familjen i en vanlig bil, men OM barnen ska ha med sig en kompis nångång så funkar det inte..

men köper vi en vanlig kombi så får vi bra mycket mer bil för pengarna som framförallt är billigare i drift och utbudet är ju betydligt större. Men kommer vi sakna de extra sätena?? Som det är nu åker vi ytterst sällan hela familjen i bilen om nån extra är med, oftast är det bara när nån kompis ska med hem eller så, och då funkar det ju iaf...

Ni som har lite större barn, vad har ni för bil?? 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Svar på tråden Ni familjen med 3 barn, är ni ofta i behov av 7 säten i bilen?
  • Majsan70

Aldrig har vi behov av extra säten.  Vi har haft lite olika bilar genom åren o klarat oss bra på det.

• johandra

Det var skönt att höra...det lutar mer och mer åt det håller faktiskt..

Fler som har åsikter? 

• Mari80

Vi har tre barn.. 8 år, 5 1/2 år och 2 år... Vi valde en bil med 7 platser och vi har inte ångrat det en sekund! Haft den i två år nu! Det är sååå skönt med mycket plats och ofta är det nån extra som åker med (kompisar till barnen, kompisar till oss vuxna, släktingar)... Vi bilar ofta på semestern också... Vi hade heller aldrig fått plats med tre bilstolar där bak (vi vill gärna inte använda platsen där fram till bilstol) nu sitter de två äldsta allra längst bak och två åringen sitter i mitten... Viktigt är bara att kolla upp så man väljer en bil där platserna längst bak är säkra och speciellt med tanke på säkerhet för barn!

• johandra

Tack för input Mari80 men vi har ju idagsläget en stor 7-sitsig bil och funderar på att byta ner oss....är så less på denna enorma bil men undrar samtidigt om vi kommer ångra oss när vi inte har de extra sätena...att få plats med 3 stolar bak vet vi sen tidigare inte är några problem..

problematiken handlar mest om utifall det blir strul med kompisar osv längre fram 

• Madicken

Vi har en Hyundai Santa Fe som är 5-sitsig men snabbt och enkelt görs om till 7-sitsig när barnens kompisar ska med. Vi har 3 barn på 2, 5 och 7 år. Det är en flexibel bil som funkar bra för oss.

• Bite me

Ja inte köper vi bil för att barnens kompisar ska få plats...

Vi har en volvo s70 och alla 3 barn får plats bak. En sitter i babyskydd, en sitter i bältesstol (sån där med rygg) och tredje sitter på bilkudde.

Finns det hjärterum så finns det stjärterum...

Your inner knowing is your only true compass
  • Madicken
    Bite me skrev 2012-07-10 17:14:14 följande:
    Finns det hjärterum så finns det stjärterum...
    Så resonerar vi också men absolut inte i en bil. Alla som åker med mig ska ha eget säkerhetsbälte och ev bilbarnstol oavsett hur gärna jag vill att de ska åka med oss. Är det fullt så är det fullt.
  • Bite me
    Madicken skrev 2012-07-10 20:57:20 följande:
    Så resonerar vi också men absolut inte i en bil. Alla som åker med mig ska ha eget säkerhetsbälte och ev bilbarnstol oavsett hur gärna jag vill att de ska åka med oss. Är det fullt så är det fullt.
    Ja och precis som jag skrev. ALLA våra barn sitter säkert med bälte och rätt bilstol.
    Your inner knowing is your only true compass
  • raspen

Säkerheten går alltid först för mig, vi har bara ett barn men planerar fler.
    Har precis köpt en Volvo XC90, det är den bekvämaste bilen jag någonsin ägt, Det är också bland dom säkraste bilarna + 7 sitsig när om det behövs, då tänker jag även på när övriga delar av familj och vänner ska med och åka, då slipper man knööö  =P 

• Dixie

vi har 3 barn och en sjusitsig bil (ford s-max) och de extra sättena används när kusinerna är här, kanske en gång i månaden. 

Svar på tråden Ni familjen med 3 barn, är ni ofta i behov av 7 säten i bilen?