• Anonym

Vad är det som är fel? =(

Fick nyligen svar på sambons sperma prov som visade sig vara normala. Vilket va en lättnad. Men samtidigt så förstår jag att det är mig det är fel på. Men vad?

Jag har tagit prover, som till en början va lite förhöjda, bla av Tsh. Men vid omtagning av proverna va de normala.

Tänk om jag aldrig blir gravid? Jag känner mig... okvinnlig på något sätt. Att inte kunna bli med barn.
    Har gått snart 2½ år.

Någon som har några tips? Eller kanske kan ge mig lite hopp?

• Svar på tråden Vad är det som är fel? =(
  • Anonym (stopp)
    Anonym skrev 2012-07-18 16:57:41 följande:
    Nej, jag har inte gjort detta ännu, ska boka en tid för det nästa vecka. Ska först Koniseras, vilket sker på fredag. Därefter vill min gyn kolla mina äggledare :)
    Så det är ju möjligt att det är stopp i mina också!
    Håller naturligtvis tummarna för att det inte är det
  • La Lola
    Anonym skrev 2012-07-18 17:00:47 följande:
    Åh vad härligt =) Grattis! Jag har inte gett upp hoppet ännu. Men förhoppningsvis går det till slut om det nu visar sig att allt är normalt hos mig. Men blir bara så frustrerad, alla vänner runt en blir gravida på direkten, och här får man kämpa.
    Ja men vet du hur jag tänkte? Jag hade velat att något fel upptäcktes! För då hade det kanske gått att fixa.
    Man resonerar inte alltid som man borde.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym
    Anonym (stopp) skrev 2012-07-18 17:02:05 följande:
    Håller naturligtvis tummarna för att det inte är det
    Just nu hoppas jag nästan på att de kan hitta ett fel faktiskt, hehe. Men ja, samtidigt vill man ju också att allt ska vara normalt
    La Lola skrev 2012-07-18 17:04:03 följande:
    Ja men vet du hur jag tänkte? Jag hade velat att något fel upptäcktes! För då hade det kanske gått att fixa.
    Man resonerar inte alltid som man borde.
    Haha precis som jag skrev till anonym precis, jobbigast vore ju att bli ofrivilligt barnlös och inte kunna påverka det hela. Men visar sig allt vara normalt så kommer jag ju fortsätta 1-2 år och se om det vill sig, annars får det bli Ivf.
  • Asko

Du kan kolla om du har för lite progesteron med ett salivtest, men då det inte finns några labb i Sverige som tar emot det så måste du skicka det utomlands så det kostar en del.

Men annars kan du prova naturligt progesteron i några månader (den ända biverkningen om du redan har tillräckligt  med progesteron är att du blir väldigt trött) för att se om det hjälper dig Glad

Jag började smörja mig och mådde mycket bättre (stabilare humör, färre finnar, viktnedgång mm) och efter två månader var jag gravid Glad

Hoppas det kan hjälpa dig också!

• Anonym
    Asko skrev 2012-07-18 17:10:31 följande:
    Du kan kolla om du har för lite progesteron med ett salivtest, men då det inte finns några labb i Sverige som tar emot det så måste du skicka det utomlands så det kostar en del.

Men annars kan du prova naturligt progesteron i några månader (den ända biverkningen om du redan har tillräckligt  med progesteron är att du blir väldigt trött) för att se om det hjälper dig Glad

Jag började smörja mig och mådde mycket bättre (stabilare humör, färre finnar, viktnedgång mm) och efter två månader var jag gravid Glad

Hoppas det kan hjälpa dig också!
    Ahh fan vad kasst att det inte går att kolla här i Sverige.

Nu blev jag mer sugen på att testa detta! Måste passa på att fråga, kan detta vara en orsak till att jag ökar i vikt hela tiden och även har enormt kort lutealfas??

Skulle jag nu behöva progesteron och känna mig trött av det, så är det skit bra, har svårt att sova :D
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-18 17:13:06 följande:
    Ahh fan vad kasst att det inte går att kolla här i Sverige.

Nu blev jag mer sugen på att testa detta! Måste passa på att fråga, kan detta vara en orsak till att jag ökar i vikt hela tiden och även har enormt kort lutealfas??

Skulle jag nu behöva progesteron och känna mig trött av det, så är det skit bra, har svårt att sova :D
    Skulle jag ni INTE behöva progesteron ska där stå*
  • Asko

Det skulle det absolut kunna vara. Jag vet flera som lyckats förlänga sin lutealfas med denna kräm Glad Jag själv gick ner en del i vikt av den, och så fick jag jämnare humör, färre finnar och förstås blev gravid Glad

På sidan jag länkade till http://www.whiteday.se/progesteron.html står det mer om vilka symtom progesteronbrist kan ge.

• Anonym
    Asko skrev 2012-07-18 17:23:14 följande:
    Det skulle det absolut kunna vara. Jag vet flera som lyckats förlänga sin lutealfas med denna kräm Glad Jag själv gick ner en del i vikt av den, och så fick jag jämnare humör, färre finnar och förstås blev gravid Glad

På sidan jag länkade till www.whiteday.se/progesteron.html står det mer om vilka symtom progesteronbrist kan ge.
    Tänk om detta skulle kunna hjälpa! Ska absolut ha detta i åtanke. Ska först göra det som behövs göras i min utredning, och om inget fel hittas så ska jag nog testa detta! Sålänge det inte är farligt på något sätt?!. Men verkade inte så när jag läste om det. Stod något om att om man har Myom så kan progesteronet bli östrogen?! Mer Östrogen vill jag inte ha! Därför jag aldrig använt mig av preventivmedel heller, för jag tåler det inte.
    Skriver detta mest för att förstå det hela så bra som möjligt. :)
  • Anonym (jagvet)

Tro mig... Jag vet hur det känns. vi är inne på tredje året nu..

inget fel på någon av oss...det vill sig bara inte...

väntar på ivf men kön är lång...

ätit pergotime men min kropp pelade ur då... nu ska jag snart till läkaren igen så får se vad han säger... mår piss..humörsvängningar, spänningshuvudvärk och deppig är min vardag nu...

du är inte ensam gumman

• Asko

Det ska absolut inte vara farligt, har man stora myom så vet man ju redan om det. Jag hade östrogendominans när jag började med denna kräm (och har det antagligen en del fortfarande) pga PCO och p-piller. Sen har jag förstått att man får i sig massor med östrogenliknande ämnen via vår miljö också Rynkar på näsan Maila hon som har sidan och ställ dina frågor, hon kan säkert svara mer ingående.

• Anonym
    Anonym (jagvet) skrev 2012-07-18 17:36:44 följande:
    Tro mig... Jag vet hur det känns. vi är inne på tredje året nu..
    inget fel på någon av oss...det vill sig bara inte...
    väntar på ivf men kön är lång...
    ätit pergotime men min kropp pelade ur då... nu ska jag snart till läkaren igen så får se vad han säger... mår piss..humörsvängningar, spänningshuvudvärk och deppig är min vardag nu...
    du är inte ensam gumman
    Usch så jobbigt allt låter! Visst är det frustrerande allting? Inte hittat något fel här heller, dock har jag ju en undersökning av äggledarna kvar att göra, men de är säkert normala.

Varför Pergotime? Hade du strul med ägglossningarna??
    Asko skrev 2012-07-18 17:40:25 följande:
    Det ska absolut inte vara farligt, har man stora myom så vet man ju redan om det. Jag hade östrogendominans när jag började med denna kräm (och har det antagligen en del fortfarande) pga PCO och p-piller. Sen har jag förstått att man får i sig massor med östrogenliknande ämnen via vår miljö också Rynkar på näsan Maila hon som har sidan och ställ dina frågor, hon kan säkert svara mer ingående.
    Men hur vet man om man har östrogendominans egentligen?

Ska absolut göra det om detta blir aktuellt :) Stort tack för denna info.
  • Anonym (jagvet)

Nej alltod haft regelbunden mens och äl..fick det i väntan på ivf bara..antar för att "ge oss något" i väntan...

använder sedan tre veckor också dendär krämen.. vet ju dock inte om den hjälper än

• Anonym
    Anonym (jagvet) skrev 2012-07-18 19:01:44 följande:
    Nej alltod haft regelbunden mens och äl..fick det i väntan på ivf bara..antar för att "ge oss något" i väntan...
    använder sedan tre veckor också dendär krämen.. vet ju dock inte om den hjälper än
    Men vad konstigt, det ges väll oftast till de som har problem med ägglossningen?
    Ahh är det en kräm, visste jag inte :)
Svar på tråden Vad är det som är fel? =(