Hemskt... den tidiga värsta fasen kan vara lite chockartad och det är bra om man tar den tid som krävs för att inse vad som egentligen har hänt... Som jag ser det är det största problemet att du saknar nätverk där du bor, ekonomi, boende etc ordnar sig om du har jobb och med ett barn (även i en dyr stad som Stockholm). Med en ettåring kommer du också på tidigt stadium att etablera en egen stark relation till barnet, du måste inte jobba på att ta igen all den missade tiden vilket är fallet för många pappor som separerar när barnen är äldre och mamman tillbringat största delen av småbarnsåren med dem. Om du och din fd bor på samma ort råder jag att börja med kortare intervaller än varannan vecka, kanske 2-4 dagar hos varje (men det där kan ju vara individuellt), och om det går att ni fortsätter att tillbringa tid tillsammans ibland tillsammans med barnet (jag och min fd har till och med semester tillsammans med vår 1,5-åring men jag vet att det inte är realistiskt för de flesta). I övrigt är det jätteviktigt att du etablerar ett nätverk, och för det är det bra att du bor i en storstad. Du kan förutom att skriva här (vilket är ett bra första steg, du kan också efterlysa kontakter just i Sthlm med andra pappor här) säkert finna grupper och liknande där du kan hitta andra i liknande situation. Undvik dock dejtingsajter etc i tidigt stadium, skapar bara ångest när man inte är redo, gå in för att hitta vänskaper med föräldrar i liknande situation. Var också beredd på att saker tar tid. Jag trodde att livet skulle förändras lika snabbt som när jag var 25, men det gör det inte. Det kan ta ett par år innan du känner dig lycklig igen, men vägen dit är inte bara svart. Du får se det som ett sökande där du välkomnar och accepterar både positiva och negativa känslor.
Anna