• Esco

Någon som fött prematur i år?

Tänkte höra om det är någon här som fött prematur barn i år och som vill följas åt lite?

Känner att det skulle vara trevligt att prata med andra som också har prematurbarn
    i ungefär samma ålder som min son :)

Min son föddes den 10 maj i vecka 35+0
    Han vägde 1950g och var 44cm lång.

Han slapp sola och kunde hålla värmen själv.
    Vi låg fem nätter på Huddinge sjukhus (BB) för att kontrollera
    att han gick upp i vikt.

• Svar på tråden Någon som fött prematur i år?
  • Esco
    Dr to be skrev 2012-07-05 19:54:39 följande:
    Vår dotter är 3.5 månader nu... BVC korrigerar iaf vikt och längd med 4v men utvecklingsmässigt så har vår sköterska inte riktigt bestämt sig om hon ska korrigeras... Det beror på hur hon utvecklas helt enkelt.

Esco- kul att han log jag minns knappt det första leendet men man smälter

Gloriosa- grattis till pojken! Skönt att han mår bra och växer
    Ja det var underbart :)

Jag gick faktiskt med i prematurföreningen precis. Visste inte ens att den fanns innan. Är du med i den?
  • Dr to be

Nej, jag är inte med i den. Borde kanske vara det eftersom jag själv föddes i v.28 för 24 år sedan

Vilka fina bilder. Han har verkligen vuxit i skinnet

• Esco
    Dr to be skrev 2012-07-05 20:32:58 följande:
    Nej, jag är inte med i den. Borde kanske vara det eftersom jag själv föddes i v.28 för 24 år sedan

Vilka fina bilder. Han har verkligen vuxit i skinnet
    Oj ett levande mirakel alltså :)
  • Angelica1991

hej hej :)
    fick min dotter 10 maj i vecka 25+3 
    800 g och 32,5 cm

nu 9 veckor senare  34+2
    2264 g och 43 cm

12 dagar i cpap nu !! =D resten har hon legat i resperator
    hon har ductus och en observation på hjärt och njursvikt för hon har samlat väska i ögonlocken och underlivet så det kollas noga nu.. 

• bebbi

Inte detta året men fick tvillingar i v 36+0 november 2010 de vägde 2310 43 cm lång o 2250 45 cm lång. De klarade sig jätte bra behövde inget extra och kunde amma 24 timmar senare

• Karesha

Hej! Min son föddes vecka 34 + 0 och det är två veckor och en dag sen idag. Han var ganska stor för att vara så tidig, 2735g och 46cm. Vi stannade 6 dagar på neo och har nu hemsjukvård. Han har mått bra förutom lite problem med att hålla värmen. Nu håller vi på och fasar ut sonden och det är riktigt påfrestande. Just nu ammar jag och sondar 25ml bröstmjölk som jag pumpat ut. Ibland vill han ha var 3:e timme, ibland varannan. Nätterna är värst. Då blir han aldrig nöjd, känns som om det finns mindre mjölk då och han ammar hela tiden men kommer ändå aldrig till ro. Får ut mindre mjölk när jag pumpar också, har gått från 60-80ml till 40-50ml varje tillfälle. Detta har lett till mycket oro och jag blir ledsen och rädd att jag inte ska kunna amma alls snart. Varje amningstillfälle ger mig en känsla av ångest inför hur det ska gå. Dessutom har han blivit lite kallare igen efter att ha hållt tempen jättebra i flera dagar. Imorgon kommer hemsjukvården igen så ska prata med dem då. Än så länge har han ökat i vikt med 30g/dag vilket de säger är bra. Vägde 2790g för två dagar sen. Hur gick det för er andra när ni minskade på sondningen?

• Hera78

Här är en till

Vår dotter föddes med akut kejsarsnitt i vecka 34+4 den 17/6. Hon vägde 1332 gram och var 40 cm.

Hon kunde andas själv och låg på värmebädd 5 dagar men hon höll temperaturen jättebra själv. Vi låg på neo i 15 dagar och är nu hemma med hemvård då hon fortfarande sondmatas. I måndags, då hon var 22 dagar, vägde hon 1876 gram så hon växer jättebra.

Imorgon kommer en sköterska på hembesök så då blir det vägning igen, vi håller tummarna för att hon passerat 2 kilo!

• Mikkiz132

Jag fick en son i v33+3 25 feb i år han blev dock tyvärr jättesjuk o fick vårdas i respirator på Iva på tre olika sjukhus i 14 dagar o sen på Neo i 4 veckor o efter det hemsjukvård i en månad o till slut blev han äntligen av med syrgasen 20 juni nu börjar vi försöka leva normalt igen men har dock många läkarbesök o sånt fortfarande. Han har dock problem med viktuppgången o kräks mycket.

• Baralillajag

Min son kom i vecka 27+0 vägde 1190 och var 36 cm lång. Han var så stark och det har gått så bra var en tur med cpap'en och gulsot första veckan. Nu är han 2månader :) tiden går så fort.

• vicki 83

hej!! får man vara med här?
    födde en liten son i v 29, han vägde 1390 och var 39 kort. han hade bråttom ut på alla hjärtans dag haha!
    Så nu är han 5 månader, han fick en bra start första veckan men sen drabbades han av sepsis, och orkade inte andas själv, fick läggas i resipirator. värsta dagarna i mitt liv,nu i efterhand fattar jag inte att man inte bröt ihop! Och pga sepsisen så öppnade sig duktusen så han var tvungen att genomgå en hjärtoperation, vi fick vara på sjukhus 7-8 veckor. Nu är han en välmående kille på lite mer än 6 kg och ca 63 cm lång.

• Zvartaliljan

Hej. Fick en son prematurt v.32+4 med akut kejsarsnitt den 29 april. Vägde 2045g med cpap o blöja, 44cm lång. Han gick ner en hel del och behövde sola i två veckor och få blodtransfusion men den 20 maj blev han äntligen utskriven men vi går på täta kontroller på neo fortfarande då han har problem med reflux så han går inte upp så bra och han måste ta järnmedicin för blodvärdet är fortfarande väldigt lågt. Idag är han tre månader och väger 3520g och är 53cm lång.

• Hera78

Ni som har prematurer, har ni lyckats teckna barnförsäkring? Fick avslag från Länsförsäkringar där vi har alla andra försäkringar och har nu ansökt hos de andra stora bolagen men det verkar svårt!

• Zvartaliljan

Jag tecknade hos samma som jag hade gravidförsäkrng, den gäller ju till barnet är 6 månader o nu tecknade jag barnförsäkring direkt o då behövde jag inte fylla i något alls om hans hälsa. Har tre kronor via Swedbank.

• gosan78

Hejsan!

Jag fick min prematur 120212 vecka 28+3 . Han vägde 780 gram 34 cm.
     Känns som en låång resan!
    Kram Martina.   

Svar på tråden Någon som fött prematur i år?