• Anonym

Familjehem för vuxna?

Jag har hört att det finns familjehem även för vuxna. Stämmer det?
    Är det någon som kan berätta någonting om det, hur det fungerar? Någon som varit familjehem åt vuxna?

Vad krävs i sådana fall? Alltså, vilken målgrupp gäller det?     

• Svar på tråden Familjehem för vuxna?
  • Anonym (Soc.)

Jodå det finns . Oftast handlar det om personer med missbruk och/eller psykisk sjukdom som ännu inte är riktigt redo att leva själva. De kanske behöver hjälp med att lära sig hur ett vanligt vardagsliv med rutiner ser ut, hjälp med att komma ut på arbetsmarknaden, bygga nätverk och att hålla sig nyktra och drogfritt. Familjehem är oftast helt vanliga människor eller familjer som känner att de vill har möjlighet att göra en insats. Ta kontakt med socialtjänsten på din ort och anmäl ditt intresse.

• Anonym

Hej (soc), jaag undrar pga en kille jag känner. Han har inga missbruksproblem men annan ohälsa och mkt begränsat kontaktnät. Vet du om det är svårt att hitta familjehem för vuxna och vad som krävs?  

• Anonym

Jag har bott i familjehem för vuxna, det är socialtjänsten i samarbete med famvux som beslutar och hittar en placering.  
    Jag var i familjehemmet en period efter att ha bott en längre tid på skyddatboende för kvinnor som lever under hot, jag trodde det skulle hjälpa mig att bygga upp ett kontaktnät och känna mig mer trygg. Men det funkade inte alls. För att utrycka mig diplomatiskt så var kvinnan jag bodde hos var inte alls passande för ett sånt uppdrag.
    Jag led av posttraumatisk stress och vr mycket rädd och orolig, men jag har inga missbruksproblem och sköter min hygien/matlagning/städning, men jag antar att många som får en familjehemsplacering som vuxna är en smula "besvärliga" så jag trodde socialen var lite mer nogranna med vilka de valde som familjehem.
    Men jag växte även delvis upp i familjehem där jag blev sexuellt utnyttjad, så jag borde väl ha lärt mig att urvalet är len smula slumpmässigt.

Men ibland blir det säkert bra! Kontakta socialtjänsten eller famvux och fråga om råd.

Lycka till! 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-14 17:32:50 följande:
    Jag har bott i familjehem för vuxna, det är socialtjänsten i samarbete med famvux som beslutar och hittar en placering.  
    Jag var i familjehemmet en period efter att ha bott en längre tid på skyddatboende för kvinnor som lever under hot, jag trodde det skulle hjälpa mig att bygga upp ett kontaktnät och känna mig mer trygg. Men det funkade inte alls. För att utrycka mig diplomatiskt så var kvinnan jag bodde hos var inte alls passande för ett sånt uppdrag.
    Jag led av posttraumatisk stress och vr mycket rädd och orolig, men jag har inga missbruksproblem och sköter min hygien/matlagning/städning, men jag antar att många som får en familjehemsplacering som vuxna är en smula "besvärliga" så jag trodde socialen var lite mer nogranna med vilka de valde som familjehem.
    Men jag växte även delvis upp i familjehem där jag blev sexuellt utnyttjad, så jag borde väl ha lärt mig att urvalet är len smula slumpmässigt.

Men ibland blir det säkert bra! Kontakta socialtjänsten eller famvux och fråga om råd.

Lycka till! 
    Tack, intressant svar från dig! Var det meningen att kvinnan skulle stödja dig på något annat sätt än att du bara skulle bo där? var hon hemma på dagarna eller arbetade hon? synd att det inte funkade och beklagar verkligen idioterna som utnyttjat dig sexuellt. Dårar..
Svar på tråden Familjehem för vuxna?