• Anonym (deppiga)

Vad gör man när en vill lite och en vill mycket?!?!?!

Hej!

Vi är ett par som varit gifta i 4 år, och i relation i snart 8 år. Vi har två små barn, och mannen jobbar heltid, och frun likaså.

Det finns ett stort problem!! Frun har låg sexdrift, och vill mest runt ägglossning, ca 2-4 ggr per månad. Medans mannen vill varje dag.

Vi älskar varandra, och har en öppen och smärtsam konversation om hur vi löser detta. Mannen är missnöjd och vill massa mer, medan frun tycker mannen är för på när det gäller sex.

(Sex är inte nödvändigtvis penetration, utan tillfredställelse tillsammans).

Hur löser vi detta?! Vi är båda redo att ändra oss åt en gemensam mellanväg, frågan är bara om dem möts, eller om vi fortfarande är för olika i drift.

Det är inte nån idé att föreslå älskarinna eller så, det är redan diskuterat och uteslutet.

HJÄLP!!!!

• Svar på tråden Vad gör man när en vill lite och en vill mycket?!?!?!
  • jonte02

Ni verkar ändå ha kommit en bra bit på väg och inser båda att ni "måste" försöka hitta en väg framåt, vilket är en bra start (känner igen de smärtsamma konversationerna). Jag (mannen) har mer lust och har väl haft det mer eller mindre hela tiden de 12 åren vi varit tillsammans även om tiden innan barnen var mer eller mindre synkade/balanserade. 

När vi lagt upp de flesta av korten på bordet, om inte alla, så tror jag att min frus inställning och vilja till sex är en av de största avgörande grejerna som gjort att vi kommit igång mer sexuellt. Tidigare prioriterade hon inte sex på samma sätt som idag. Hon och även jag har varit väldigt trötta under småbarnstiden och det blev inte bättre när vi började jobba fulltid båda två. Men så bytte min fru jobb som inte vara så fysiskt krävande så det har hjälpt henne med orken, medan jag i stort sett alltid har haft och har krafter över till sex.

Hon tänker lite mer sex idag. Sex är mer aktuellt i vår relation nu än va det var tidigare. Idag pratar vi om det som vilken annan grej som helst, vilket vi inte gjort tidigare. Bara en sån grej som att man inte behöver/måste ha sex i sängen mellan 21:00 - 22:00 och helst på lördag eller söndag har gjort att det blivit mer varierat och spännande. Min fru har varit väldigt pryd och blyg och har, jämfört med mig, ingen tidigare sexuell erfarenhet. Hon onanerar inte och har aldrig gjort det. Sex är något som "jag har lärt henne" (utan att överdriva). Givetvis var inte jag någon sexgud för det, men det har tagit vääääldigt lång tid att få henne att slappna av och vara lite nyfiken när det kommer till sex. Och ett "avbrott" med barn på sju år (såklart att vi hade sex under den perioden oxo, men inte så mkt) gjorde ju inte det hela lättare/bättre.

Hur som helst så tror jag att den med mindre lust lätt kan få mer lust genom att tänka sex, intressera sig mer för sex och den relationen man lever i. Lyssna på varandra och varandras behov och vara kärleksfulla mot varandra. Fundera lite och reflektera över sin lust. Varför vill jag/vill jag inte ha sex? Vad kan jag göra för att känna mer lust? Trivs jag med mig själv? Behöver jag ändra attityd? Kan min partner göra något/förändra något i sitt beteende för att jag skall känna mer lust!? Vad tänder jag på/tänder jag inte på? Gillar jag förspel eller skall det vara mer "tryck upp mig mot väggen" spontanitet!?  Båda måste ju givetvis dra sitt strå till stacken.  

Jag brukar tala om för min partner hur jag ser på sex. Att jag tycker sex för oss närmare varandra. Att jag tycker sex är kul/roligt. Att jag känner mig mer balanserad i vardagen och blir mer positiv. Att jag vill att sex inte behöver ta tid eller vara jobbigt. Sen brukar jag även önska vad jag kan tänka mig. Vad jag vill ha och hålla sex aktuellt som vilket annat ämne som helst i vår relation. Försöker avdramatisera sex för att skapa en mer avslappnad stämning och inställning gemensamt. Det tillsammans med en bra kommunikation har vi kommit långt med även om det fortfarande går upp och ner ibland. 

• Anonym
    jonte02 skrev 2012-07-06 07:22:50 följande:
    Ni verkar ändå ha kommit en bra bit på väg och inser båda att ni "måste" försöka hitta en väg framåt, vilket är en bra start (känner igen de smärtsamma konversationerna). Jag (mannen) har mer lust och har väl haft det mer eller mindre hela tiden de 12 åren vi varit tillsammans även om tiden innan barnen var mer eller mindre synkade/balanserade. 

När vi lagt upp de flesta av korten på bordet, om inte alla, så tror jag att min frus inställning och vilja till sex är en av de största avgörande grejerna som gjort att vi kommit igång mer sexuellt. Tidigare prioriterade hon inte sex på samma sätt som idag. Hon och även jag har varit väldigt trötta under småbarnstiden och det blev inte bättre när vi började jobba fulltid båda två. Men så bytte min fru jobb som inte vara så fysiskt krävande så det har hjälpt henne med orken, medan jag i stort sett alltid har haft och har krafter över till sex.

Hon tänker lite mer sex idag. Sex är mer aktuellt i vår relation nu än va det var tidigare. Idag pratar vi om det som vilken annan grej som helst, vilket vi inte gjort tidigare. Bara en sån grej som att man inte behöver/måste ha sex i sängen mellan 21:00 - 22:00 och helst på lördag eller söndag har gjort att det blivit mer varierat och spännande. Min fru har varit väldigt pryd och blyg och har, jämfört med mig, ingen tidigare sexuell erfarenhet. Hon onanerar inte och har aldrig gjort det. Sex är något som "jag har lärt henne" (utan att överdriva). Givetvis var inte jag någon sexgud för det, men det har tagit vääääldigt lång tid att få henne att slappna av och vara lite nyfiken när det kommer till sex. Och ett "avbrott" med barn på sju år (såklart att vi hade sex under den perioden oxo, men inte så mkt) gjorde ju inte det hela lättare/bättre.

Hur som helst så tror jag att den med mindre lust lätt kan få mer lust genom att tänka sex, intressera sig mer för sex och den relationen man lever i. Lyssna på varandra och varandras behov och vara kärleksfulla mot varandra. Fundera lite och reflektera över sin lust. Varför vill jag/vill jag inte ha sex? Vad kan jag göra för att känna mer lust? Trivs jag med mig själv? Behöver jag ändra attityd? Kan min partner göra något/förändra något i sitt beteende för att jag skall känna mer lust!? Vad tänder jag på/tänder jag inte på? Gillar jag förspel eller skall det vara mer "tryck upp mig mot väggen" spontanitet!?  Båda måste ju givetvis dra sitt strå till stacken.  

Jag brukar tala om för min partner hur jag ser på sex. Att jag tycker sex för oss närmare varandra. Att jag tycker sex är kul/roligt. Att jag känner mig mer balanserad i vardagen och blir mer positiv. Att jag vill att sex inte behöver ta tid eller vara jobbigt. Sen brukar jag även önska vad jag kan tänka mig. Vad jag vill ha och hålla sex aktuellt som vilket annat ämne som helst i vår relation. Försöker avdramatisera sex för att skapa en mer avslappnad stämning och inställning gemensamt. Det tillsammans med en bra kommunikation har vi kommit långt med även om det fortfarande går upp och ner ibland. 
    Tack för att du delar med dig! Jag har också sådana problem men jag är kvinnan. Min man har en låg sexdrift, konstigt nog. Vi har ett spädbarn men jag skulle vilja ha varje dag men han vill sällan, han har ett fysiskt krävande arbete. Han förstår att vi har för lite sex och vi pratar om sex öppet. Han verkar inte behöva det så ofta som jag.
  • Anonym (deppiga)
    jonte02 skrev 2012-07-06 07:22:50 följande:

Tack för ditt fina svar!

Vi har ju "bestämt" oss för att frun ska försöka ha mer sex, onanera mer osv. Men det mannen saknar är initiativet från kvinnan. Oftast blir hon kåt när han väl är det, och gör det märkbart. Han vill väl ha det lite mer lika medans hon är ganska nöjd.

Här är det tvärtom, frun har sedan innan mycket större erfarenhet av sex och relationer än mannen. Mannen kan därför känna sig lite nere för att han inte haft det innan han träffade frun. (frun onanerar ibland, men det är ungefär i samma utsträckning hon har sex, så det är inte ett val att vara för sig själv).

Nu kommer det möjligen bli aningens enklare i vardagen, då vi bott långt från släkt och vänner i ett par år pga arbete, men kommer nu flytta tillbaka till vårt ställe liksom. Då finns ju möjligheten att gå på bio, ta en sväng på stan, bara vara vi två. Det blir ju inte samma sak när man inte får avlastning nån gång med barnen.

Vi har också diskuterat kemisk hjälp, alltså antingen för att minska mannens testosteron, eller öka kvinnans lust. Men där verkar det ju inte va helt lätt heller. Antingen för att det har bieffekter, eller för att det är svårt att få tag på nåt som funkar.

Frun har också bestämt att hon ska träna upp sin bäckenbotten mha kulor. Medans mannen inte ska förvänta sig ditten eller datten. Han ska inte gå o hoppas för att sen bli besviken, utan ta det lite mer som det kommer.

Nu hoppas vi båda att det kommer lösa sig, eller i alla fall bli bättre. I övrigt har vi en jättebra relation, och problemet sitter inte i att vi inte tänder på varandra. Det har mer med behovet, eller intresset av sex att göra.
  • Ferdinand

Ibland så handlar det lite om hur man känner för att prioritera, med det menar jag att man kanske VILL prioritera sexet, men att man känner att man har en massa annat att prioritera. Det kan ju handla om att skapa utrymme i livet för att kunna känna. Bra sex handlar (i mina ögon) om att kunna ta sig tid och känna. Sen att man siktar in sig på ett speciellt sätt tex. prata, läsa, onanera, tänka osv.. Det blir ju motverkat om man inte mentalt är med i leken. 

Så det kan vara en idé att se hur den känslomässiga upplevelsen av tidsutrymme (till olkia saker) ser ut. Om det är så att du gör väldigt mycket hemma, så kanske din man kan ta över lite ansvar för något. Det är ju positivt för honom i slutändan.

Han har säkert situationer i sitt liv där han stressar mer eller är mer fokuserad på annat än sex. Och det kan ju vara så att du tar med din stress och press hela tiden. Det borde han kunna identifiera sig med, han är ju säkert inte så kåt just mitt i när han spelar innebandylagets viktigaste match på året (ex.).

Men som ovanstående skribenter säger så är det ju bra, rent  av fantastiskt att ni kan ha en dialog och prata öppet om det. Många gånger blir det mest skit för att folk inte kan eller vill prata med varann om dessa lite "känsligare" ämnen.

Lycka till och hoppas att det löser sig för er!

• Anonym (Anneli)

Helt suveränt att ni pratar om det.

Jag är en kvinna som levde i en relation där min man ville flera gånger i veckan samtidigt
    som jag var nöjd med några gånger i månaden. Plötsligt en dag gjorde han slut och det
    kändes som om hela min värld rasade!
    Han hade mått dåligt för det länge utan att säga något. Såbara det att mannen tagit upp det och
    att kvinnan pratar med honom om det är ju ett gigantiskt steg!
    Jag ångrar fortfarande att vi inte kunde prata om det och försöka lösa det.

Nu mera lever jag i en ny relation och jag har lärt mig en hel del om mig och min
    sexualitet. Vet inte om detta hjälper er men jag insett att mina problem berodde mycket
    på min inställning till sex och framförallt min mans sätt att inte prata om problemet.

För mig handlade sex mycket om att ställa upp, fastän jag ofta inte fick orgasm själv eller
    kände att det gav mig något. Möjligtvis blev jag öm på kuppen
    Jag var inte ärlig mot mig själv eller min man när det kommer till hur jag ville ha det.  Och jag gjorde inga försök att ändra det. Så klart inte eftersom jag var nöjd och inte fattade att min man inte var det!

Min man har i efterhand sagt att han upplevde att jag aldrig tog första steget till sex
    och att jag aldrig kändes kåt på honom. Det stämmer säkert för jag kommer ihåg tiden som
    att han hela tiden ville ha sex och jag orkade eller ville nästan aldrig.

Efter att den relationen tog slut så var jag rätt mycket under isen i ett år. Det fina
    var ändå att mitt ex och jag kunde prata med varandra och han öppnade sig egentligen först
    efter att  vi tog slut. När jag sedan gick in i min nuvarande relation så bestämde jag mig för
    att ha en mer öppen inställning till sex! Jag har försökt hitta vad jag gillar och vad
    jag blir upphetsad av.

Detta har jag tagit med mig in i min nya relation och vi har sexuellt umgänge nästan
    varje dag. Det kan dock stanna vid petting och oralsex men vi har gemensamt sexliv!

Jag tror absolut ni kan lösa detta genom dialog. Båda måste tänka annorlunda. Det är bra
    om mannen försöker minska förväntningarna men det är också bra att kvinnan försöker öka
    sin lust. För mig innebar mer onani och sex också större lust. Kanske det är något
    för kvinnan? Och kanske mannen ska prova att onanera mindre? Om det nu är omvänt alltså att
    mindre onani ger mindre lust??

Vet kvinnan vad hon som hetsar upp henne och är hon öppen med det? Det kan vara något att tänka på!

• orpon

Trist att säga detta, men trots otaliga disskussioner, prat om sex, familjerådgivning, kompromisser osv så lyckades vi inte. Min sambo gjorde slut för inte länge sen, då hon inte tror att jag kan ändra mig då det gäller sex (jag vill mycket, hon har ingen lust, eller vill väldigt lite, och framförallt vill hon aldrig behöva ta initiativ).

Min erfarenhet genom livet är att problemet med olika sexlust inte har nån lösning som är tillfredsställande för nån av parterna, det är tyvärr bara att ge upp och hitta en partner som passar en bättre.

• Anonym (Anneli)
    orpon skrev 2012-07-06 12:31:04 följande:
    Trist att säga detta, men trots otaliga disskussioner, prat om sex, familjerådgivning, kompromisser osv så lyckades vi inte. Min sambo gjorde slut för inte länge sen, då hon inte tror att jag kan ändra mig då det gäller sex (jag vill mycket, hon har ingen lust, eller vill väldigt lite, och framförallt vill hon aldrig behöva ta initiativ).

Min erfarenhet genom livet är att problemet med olika sexlust inte har nån lösning som är tillfredsställande för nån av parterna, det är tyvärr bara att ge upp och hitta en partner som passar en bättre.
    Det låter ju tråkigt men jag har lyckats öka min lust i ny relation. Tror du att jag inte hade kunnat göra det med mitt ex?
  • Anonym
    orpon skrev 2012-07-06 12:31:04 följande:

Men det är inte endast sex som styr ett förhållande, slutet måste ha handlat om annat också.
  • Anonym (Anneli)
    Anonym skrev 2012-07-06 21:01:23 följande:
    Men det är inte endast sex som styr ett förhållande, slutet måste ha handlat om annat också.
    Nä exakt! Har tänkt på det i mängder! Fast det verkar ju helt klart som att förhållanden tar slut om båda inte är nöjda med sexlivet. Så blev det för mig och då hade vi det ändå rätt bra på alla andra fronter. Jag och min exman har pratat en del om det i efterhand och för honom kändes det hopplöst att leva i ett förhållande där sexlivet var rätt dött. Och i efterhand kan jag hålla med om att vårt sexliv var dött. Vi hade sex några gånger i månaden och alltid på hans initiativ. Om jag jämför det med min nuvarande relation så är det stor skillnad. Sexlivet lever idag och det är något helt annat för mig med.Det konstiga är bara att jag var nöjd med ett "dött sexliv". Kanske för att jag inte hittat min egen sexualitet eller blundade för den.

Jag undrar om kvinnan i TS tråd (oklart om det är mannen eller kvinnan som skriver!) känner att hon har bra kontakt med sitt sexliv? Svårt och säga men kvinnan hade ju mer erfarenheter från tidigare relationer så kanske hon kan jämföra det? Var sexlivet bättre då?
  • Anonym (Pifflan)

Jag har inget råd, men då det i vårt förhållande ser precis likadant ut bara det att det är tvärt om - mannen som vill några gånger i månaden och jag (kvinnan) som vill typ varje dag. Vi har vart tillsammans i drygt 2 år och har en liten 8-månaders. Vill också ha råd!! :O

• Anonym (deppiga)
    Anonym (Anneli) skrev 2012-07-07 11:18:05 följande:
    Nä exakt! Har tänkt på det i mängder! Fast det verkar ju helt klart som att förhållanden tar slut om båda inte är nöjda med sexlivet. Så blev det för mig och då hade vi det ändå rätt bra på alla andra fronter. Jag och min exman har pratat en del om det i efterhand och för honom kändes det hopplöst att leva i ett förhållande där sexlivet var rätt dött. Och i efterhand kan jag hålla med om att vårt sexliv var dött. Vi hade sex några gånger i månaden och alltid på hans initiativ. Om jag jämför det med min nuvarande relation så är det stor skillnad. Sexlivet lever idag och det är något helt annat för mig med.Det konstiga är bara att jag var nöjd med ett "dött sexliv". Kanske för att jag inte hittat min egen sexualitet eller blundade för den.

Jag undrar om kvinnan i TS tråd (oklart om det är mannen eller kvinnan som skriver!) känner att hon har bra kontakt med sitt sexliv? Svårt och säga men kvinnan hade ju mer erfarenheter från tidigare relationer så kanske hon kan jämföra det? Var sexlivet bättre då?
    Kvinnan (jag som skriver), är ganska bra i kontakt med mitt sexliv, vet lite vad jag tänder på osv, har haft lite olika män innan (fler än fem). Varit i två längre relationer, men i båda relationerna tog mannen mest initiativ. Och sa inget om det. Haft öppet förhållande osv.

Delvis tror jag att jag har sexlust, men varit lite bekväm, och aldrig behövt ta initiativ själv. Sen nöjde jag väl mig med att det kom när det kom?

Just nu är vi på olika håll pga besök hos släkt, men vi sexchattar en del, skickar bilder till varandra, osv. Det har varit riktigt bra. Så nu är det försök om det funkar lika bra när vi träffas igen. Med vardag och allt vad det heter

Men jag ser en stor möjlighet att liva upp mitt sexliv, så att det är bra nog för mannen i alla fall .
  • Anonym (Anneli)
    Anonym (deppiga) skrev 2012-07-08 09:42:20 följande:
    Kvinnan (jag som skriver), är ganska bra i kontakt med mitt sexliv, vet lite vad jag tänder på osv, har haft lite olika män innan (fler än fem). Varit i två längre relationer, men i båda relationerna tog mannen mest initiativ. Och sa inget om det. Haft öppet förhållande osv.

Delvis tror jag att jag har sexlust, men varit lite bekväm, och aldrig behövt ta initiativ själv. Sen nöjde jag väl mig med att det kom när det kom?

Just nu är vi på olika håll pga besök hos släkt, men vi sexchattar en del, skickar bilder till varandra, osv. Det har varit riktigt bra. Så nu är det försök om det funkar lika bra när vi träffas igen. Med vardag och allt vad det heter

Men jag ser en stor möjlighet att liva upp mitt sexliv, så att det är bra nog för mannen i alla fall .
    Men gud så härligt! Mycket sexualitet sitter ju i huvudet.

När du säger  "så att det är bra nog för mannen i alla fall" så måste jag fråga!! Gör du det bara för hans skulle eller känner du själv att sexlivet kunde vara bättre? Det är ju inte bra att bara göra något för annans skull!
Svar på tråden Vad gör man när en vill lite och en vill mycket?!?!?!