jonte02 skrev 2012-07-06 07:22:50 följande:
Ni verkar ändå ha kommit en bra bit på väg och inser båda att ni "måste" försöka hitta en väg framåt, vilket är en bra start (känner igen de smärtsamma konversationerna). Jag (mannen) har mer lust och har väl haft det mer eller mindre hela tiden de 12 åren vi varit tillsammans även om tiden innan barnen var mer eller mindre synkade/balanserade.
När vi lagt upp de flesta av korten på bordet, om inte alla, så tror jag att min frus inställning och vilja till sex är en av de största avgörande grejerna som gjort att vi kommit igång mer sexuellt. Tidigare prioriterade hon inte sex på samma sätt som idag. Hon och även jag har varit väldigt trötta under småbarnstiden och det blev inte bättre när vi började jobba fulltid båda två. Men så bytte min fru jobb som inte vara så fysiskt krävande så det har hjälpt henne med orken, medan jag i stort sett alltid har haft och har krafter över till sex.
Hon tänker lite mer sex idag. Sex är mer aktuellt i vår relation nu än va det var tidigare. Idag pratar vi om det som vilken annan grej som helst, vilket vi inte gjort tidigare. Bara en sån grej som att man inte behöver/måste ha sex i sängen mellan 21:00 - 22:00 och helst på lördag eller söndag har gjort att det blivit mer varierat och spännande. Min fru har varit väldigt pryd och blyg och har, jämfört med mig, ingen tidigare sexuell erfarenhet. Hon onanerar inte och har aldrig gjort det. Sex är något som "jag har lärt henne" (utan att överdriva). Givetvis var inte jag någon sexgud för det, men det har tagit vääääldigt lång tid att få henne att slappna av och vara lite nyfiken när det kommer till sex. Och ett "avbrott" med barn på sju år (såklart att vi hade sex under den perioden oxo, men inte så mkt) gjorde ju inte det hela lättare/bättre.
Hur som helst så tror jag att den med mindre lust lätt kan få mer lust genom att tänka sex, intressera sig mer för sex och den relationen man lever i. Lyssna på varandra och varandras behov och vara kärleksfulla mot varandra. Fundera lite och reflektera över sin lust. Varför vill jag/vill jag inte ha sex? Vad kan jag göra för att känna mer lust? Trivs jag med mig själv? Behöver jag ändra attityd? Kan min partner göra något/förändra något i sitt beteende för att jag skall känna mer lust!? Vad tänder jag på/tänder jag inte på? Gillar jag förspel eller skall det vara mer "tryck upp mig mot väggen" spontanitet!? Båda måste ju givetvis dra sitt strå till stacken.
Jag brukar tala om för min partner hur jag ser på sex. Att jag tycker sex för oss närmare varandra. Att jag tycker sex är kul/roligt. Att jag känner mig mer balanserad i vardagen och blir mer positiv. Att jag vill att sex inte behöver ta tid eller vara jobbigt. Sen brukar jag även önska vad jag kan tänka mig. Vad jag vill ha och hålla sex aktuellt som vilket annat ämne som helst i vår relation. Försöker avdramatisera sex för att skapa en mer avslappnad stämning och inställning gemensamt. Det tillsammans med en bra kommunikation har vi kommit långt med även om det fortfarande går upp och ner ibland.
Tack för ditt fina svar!
Vi har ju "bestämt" oss för att frun ska försöka ha mer sex, onanera mer osv. Men det mannen saknar är initiativet från kvinnan. Oftast blir hon kåt när han väl är det, och gör det märkbart. Han vill väl ha det lite mer lika medans hon är ganska nöjd.
Här är det tvärtom, frun har sedan innan mycket större erfarenhet av sex och relationer än mannen. Mannen kan därför känna sig lite nere för att han inte haft det innan han träffade frun. (frun onanerar ibland, men det är ungefär i samma utsträckning hon har sex, så det är inte ett val att vara för sig själv).
Nu kommer det möjligen bli aningens enklare i vardagen, då vi bott långt från släkt och vänner i ett par år pga arbete, men kommer nu flytta tillbaka till vårt ställe liksom. Då finns ju möjligheten att gå på bio, ta en sväng på stan, bara vara vi två. Det blir ju inte samma sak när man inte får avlastning nån gång med barnen.
Vi har också diskuterat kemisk hjälp, alltså antingen för att minska mannens testosteron, eller öka kvinnans lust. Men där verkar det ju inte va helt lätt heller. Antingen för att det har bieffekter, eller för att det är svårt att få tag på nåt som funkar.
Frun har också bestämt att hon ska träna upp sin bäckenbotten mha kulor. Medans mannen inte ska förvänta sig ditten eller datten. Han ska inte gå o hoppas för att sen bli besviken, utan ta det lite mer som det kommer.
Nu hoppas vi båda att det kommer lösa sig, eller i alla fall bli bättre. I övrigt har vi en jättebra relation, och problemet sitter inte i att vi inte tänder på varandra. Det har mer med behovet, eller intresset av sex att göra.