• Redlip

Gifta föräldrar med olika efternamn. HUR?

Hejhej!

Jag och min vän diskturerade om efternamn, jag är ogift och hon är gift. Hon har sin egen och sin makes efternamn så dubbelefternamn men hennes make har bara sin eget. Hon sa att hon skulle velat att sin barn (hon är gravid nu) ska få bådas efternamn men hon sade att det kostar.. Jag tyckte inte det stämmer.. Jag vet att gifta par då barn får automatisk bådas efternamn men det är bara mamman som har extra efternamn..

Någon av er som vet? Jag har letat efter fakta men hittade inget..    

• Svar på tråden Gifta föräldrar med olika efternamn. HUR?
  • faithfully

Man kan bara ha ett efternamn. Bär man kvar sitt efternamn som ogift så är det som mellannamn. Finns alltså tilltalsnamn, andranamn, mellannamn och efternamn. Får ett gift par barn får barnet automatiskt det gemensamma efternamnet. Om man sedan kan lägga till ett mellannamn när man anmäler vad barnet ska heta vet jag inte riktigt men vill gärna också veta :)

• Lufsan

Men som gifta kan man välja att fortfarande ha kvar sina respektive efternamn. Det gjorde min moster och hennes man. Fullt möjligt. 

En dag i sänder.
  • Lufsan

Barnet/ barnen får automatiskt det efternamn som mamman har. 

En dag i sänder.
  • Lufsan

Missförstod frågan, nej man kan inte ha fler än ett efternamn. Vad jag vet. 

En dag i sänder.
  • faithfully
    Lufsan skrev 2012-07-06 14:25:33 följande:
    Men som gifta kan man välja att fortfarande ha kvar sina respektive efternamn. Det gjorde min moster och hennes man. Fullt möjligt. 
    Jopp, men om kompisen har kvar sitt eget och har tagit makens efternamn så tror jag det är hennes tidigare namn som blivit mellannamn och makens namn som blivit efternamn.
  • Höghus

Mellannamnet fungerar i praktiken som efternamn nr 1 . I pass på körkort osv är det listat i efternamnskolumnen. I alla offentliga papper är får man dubbelefternamn om man har ett mellannamn. Mina barn har "dubbelefternamn" pga att jag och pappan har olika. Det kostar inte en krona. Dock tror jag inte man får föra vidare mellanamn så om din kompis lagt till sin makes namn som "sista" efternamn får hon inte ge sitt flicknamn till barnen som mellannamn. Däremot kan de byta som vuxna om de vill.

• Kjellgren
    Lumikki skrev 2012-07-06 14:41:38 följande:
    Mellannamnet fungerar i praktiken som efternamn nr 1 . I pass på körkort osv är det listat i efternamnskolumnen. I alla offentliga papper är får man dubbelefternamn om man har ett mellannamn. Mina barn har "dubbelefternamn" pga att jag och pappan har olika. Det kostar inte en krona. Dock tror jag inte man får föra vidare mellanamn så om din kompis lagt till sin makes namn som "sista" efternamn får hon inte ge sitt flicknamn till barnen som mellannamn. Däremot kan de byta som vuxna om de vill.
    Våra barn har också dubbelnamn men jag har inte hundra koll.

Om personen heter Anita Förstanamn Andranamn så får dennes barn enbart efternamnet Andranamn? 
  • Kimmice
    ObestämdVi är gifta, men har båda kvar våra tidigare efternamn.
    Jag, för att min man ville att barnen skulle kunna få mitt efternamn för att hans eget är så vanligt och tråkigt men själv ville han inte byta, för att han vant sig vid sitt. ^^

Jag vet inte hur det där fungerar, men då vi fick hem papprena från Skattemyndigheten så fyllde vi helt enkelt i förnamn och efternamn (mitt) på båda barnen och anmälde helt enkelt inget byte av efternamn då vi gifte oss.    

Men det står ju på papprena att vill man ha två efternamn så fyller man i det ena som mellannamn? Vad jag minns!

Förnamn (kunde vara flera, men bara ett tilltalsnamn) Mellannamn (så som ett andra efternamn) och sedan efternamnet.    
  • Höghus

Kjellgren: nästan säker på att det är så. Om barnen ska kunna få två efternamn måste föräldrarna ha olika "sistaefternamn". Kimmice: exakt, det är så man måste göra. Har den ena bytt till den andras efternamn och lagt sitt ursprungliga som mellannamn kan barnen inte få detta namn som efternamn.

• KimPossible
    Lumikki skrev 2012-07-06 16:51:27 följande:
    Kjellgren: nästan säker på att det är så. Om barnen ska kunna få två efternamn måste föräldrarna ha olika "sistaefternamn". Kimmice: exakt, det är så man måste göra. Har den ena bytt till den andras efternamn och lagt sitt ursprungliga som mellannamn kan barnen inte få detta namn som efternamn.
    Aha, det är alltså pga att vi inte var gifta när sonen föddes som han nu kan ha "dubbla efternamn"?! Förklarar saken. 

Själv fick jag ju ansöka när vi gift oss om först byte av efternamn, sen lägga till mitt gamla efternamn som mellannamn. Hade vi varit gifta från början hade alltså sonen fått bara ett enda efternamn?
  • Pompeia01
    Lufsan skrev 2012-07-06 14:25:56 följande:
    Barnet/ barnen får automatiskt det efternamn som mamman har. 
    Det gäller bara om mamman är ogift. Är föräldrarna gifta men kvinnan behållit sitt flicknamn, så måste man anmäla vilket efternamn man valt till barnet.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    faithfully skrev 2012-07-06 14:37:38 följande:
    Jopp, men om kompisen har kvar sitt eget och har tagit makens efternamn så tror jag det är hennes tidigare namn som blivit mellannamn och makens namn som blivit efternamn.
    Det där kan man göra som man vill med. Man kan antingen ta makens namn som efternamn och behålla sitt eget som mellannamn, eller behålla sitt eget efternamn men lägga till makens som mellannamn. Jag känner kvinnor som gjort både på det ena och det andra sättet.

Själv skulle jag i så fall ha tagit makens efternamn som "riktigt" efternamn, så att vi alla i familjen hade samma efternamn. Och behållit mitt flicknamn som mellannamn. (Nu gjorde jag inte det eftersom det var ett vanligt, tråkigt son-namn.) 
  • Pompeia01
    Lumikki skrev 2012-07-06 16:51:27 följande:

Ja, det stämmer.

Sedan måste jag säga, att jag tycker att det är lite dumt att ge barnet två efternamn. Och i synnerhet om man har en dotter. För man får ju inte ha mer än två efternamn i Sverige, vilket betyder att när hon gifter sig är hon tvungen att välja bort minst ett av sina efternamn. Då tror jag att det kan kännas som att hon måste välja mellan mamma och pappa... Känns bara onödigt att (eventuellt) skapa ett sådant problem för framtiden. Dessutom är det långt och bökigt med två efternamn som barn!

Jag tycker att det funkade bättre förr, när man gifte sig innan barnen kom, tog makens efternamn och alla barnen också automatiskt fick det efternamnet. Dock har jag förståelse för att t.ex. en karriärkvinna, artist, konstnär etc. som är känd under sitt flicknamn, behåller det som mellannamn SJÄLV (utan att lägga det på barnen).   
  • goabarn77

Har makarna ett gemensamt efternamn är det det namnet barnet får. Vet detta av erfarenhet eftersom jag ville att dottern skulle få mitt flicknamn, men det gick inte myndigheterna med på.

• Donati

Jag har två efternamn, man har det i Chile först pappans och sen mammans.
    Och nej jag har den inte som mellan namn för där har jag mitt mellan namn.
    Så det går vist!

• goabarn77
    goabarn77 skrev 2012-07-07 09:10:32 följande:
    Har makarna ett gemensamt efternamn är det det namnet barnet får. Vet detta av erfarenhet eftersom jag ville att dottern skulle få mitt flicknamn, men det gick inte myndigheterna med på.

Jag har alltså Förnamn Flicknamn Gemensamt efternamn
  • Ville och Agnes

Jag har två efternamn eller rättare sagt ett mellannamn och ett efternamn.
    Har mitt flicknamn som mellannamn och min mans som efternamn.

Barnen fick automatiskt vårt gemensamma efternamn, alltså det jag tagit från min man.

Kommer inte ihåg, trots att det bara va 7 mån sen, om vi kunde välja till mitt flicknamn som mellannamn på barnen.

Vet att syskonen(helsyskon) ska ha samma efternamn...de kan inte heta olika.

• Moniqe1979

fick sonen som ogift han fick automatiskt mitt efternamn men bytte till pappans efternamn och flyttade mitt till mellan namn  var gift när dottern föddes men vi har olika efternamn men hon fick automatiskt pappans (vart lite förvirring på sjukhuset när hon hade hamnat på NEO och vi frågade efter barnet *mitt efternamn* men hon var inskriven som barnet *pappans efternamn *opps*) 
    Var dock sen inga problem att ge henne samma namnföljd som sin storebror när vi fyllde i namnbegäran blanketten från skatteverket... 
    dvs tilltalsnamn, förnamn, förnamn, mellannamn, efternamn...

• goabarn77
    Ville och Agnes skrev 2012-07-07 09:27:02 följande:
    Jag har två efternamn eller rättare sagt ett mellannamn och ett efternamn.
    Har mitt flicknamn som mellannamn och min mans som efternamn.

Barnen fick automatiskt vårt gemensamma efternamn, alltså det jag tagit från min man.

Kommer inte ihåg, trots att det bara va 7 mån sen, om vi kunde välja till mitt flicknamn som mellannamn på barnen.

Vet att syskonen(helsyskon) ska ha samma efternamn...de kan inte heta olika.

Man kan inte välja att lägga till flicknamnet, inte när man har samma efternamn också.
Svar på tråden Gifta föräldrar med olika efternamn. HUR?