• Sleeping Beauty

    Kraftig "mensvärk" normalt i v 6??

    Vaknade två gånger i natt av att jag hade kraftig "mensvärk". Jag har läst att man kan ha både stickningar, värk och annat i tjejmagen, men så här har jag inte kännt det tidigare. Det gick över efter bara 30 sekunder, men ändå.... Det var ändå ganska kraftig värk.

    Plussade för första gången igår, så jag vet inte vad jag ska förvänta mig.

    Behöver jag oroa mig?

  • Svar på tråden Kraftig "mensvärk" normalt i v 6??
  • iolanthe

    Jag hade mensvärk i flera veckor i början, för det mesta bara molande värk, men ibland så kraftig så jag använde värmedyna. Och varje gång jag var på toa så trodde jag det skulle komma blod.

    Så nej, jag tror inte du behöver oroa dig.

  • Tindrande

    hade ont i magen som tusan i 2 veckor, kom lite då och då.....trodde som ovan att det skulle vara blod varje gång jag gick på toa......men nu är jag i v 27

  • Sleeping Beauty

    Tack snälla för de lugnande orden - de behövs verkligen. Har läst i andra trådar nu på morgonen att det finns de som har MYCKET ondare än kraftig mensvärk, så jag känner mig lugnare nu. Tack än en gång!!

  • izabelle32

    Helt normalt! Jag hade grym mensvärk v.4-8 då livmodern växer och ligamenten tänjs, så det är inget att vara orolig för Grattis till plusset!

  • m00min

    Jag hade värk i magen som kraftig mensvärk och hade så ont att jag inte kunde sova några nätter. Fick remiss till vul och allt var bra! Så visst kan man ha ganska ont!

  • L8S2

    Samma här. Hade så ont i förra veckan att jag övervägde att ta smärtstillande. Ont i korsryggen också. Men nu har det släppt, tack och lov. Hade inte alls så ont i början av min förra graviditet. Är i vecka 7 ca. /Lotta

  • Lizen1982

    Jag har också mensvärk det började i .v.6 hade mycket mellan .v.6-8 men nu kommer det inte lika ofta mest på kvällen och natten nu är jag i .v.9.
    Har hört att det är växtvärk.

  • Emelle

    Jag har också haft FRUKTANSVÄRD värk nu i två dagar. Främst på natten och morognen. Gissar på att det är växtvärk det med...
    Är i vecka 5+2.

  • emilia06

    Jag hade mensvärk innan jag fick mitt plus, så jag gick bara och väntade på att mensen skulle komma men det gjorde den aldrig Sedan hade jag ont i flera veckor. Speciellt på kvällarna och ibland gjorde det rejält ont. Jag vaknade upp några nätter av smärtan och var helt kallsvettig, men det gick över. Nu är jag i vecka 11 och känner bara lite molande då och då. Så var inte orolig, det är bara växtvärk. Grattis!

  • Qliana

    Jag vaknade på nätterna och mådde så dåligt pga av SMÄRTA!!! Jag svettades och frös, hulkade på toaletten av smärtan. Smärtan satt i allt från någon minut upp till 20-30 minuter. På gynakuten sa de bara "det är vanligt med mensvärk". DET HÄR ÄR INTE MENSVÄRK ville jag skrika till dem. Jag fick citodon utskrivet...jag tog dem bara en gång, för jag mådde dåligt av dem.

    På jobbet var jag tvungen att avbryta mitt jobb pga smärtan. Låg på golvet i personalrummet och försökte se normal ut (ha ha!!) Jag var tvungen att berätta jag var gravid....

    Jag hade denna smärtan dagligen (och på nätterna) från v 6-11 tror jag. Sedan blev det bättre - typ mensvärk ibland.

  • nettan81

    Jag hade precis som du i v. 6. Kunde vakna på natten att det gjorde fruktansvärt ont. Helt normalt enligt barnmorskan. Kroppen är ju fortfarande inställd på att du ska ha din mens därför får du denna mensvärk. För det växer ju inte så mkt så tidigt i graviditeten. Senare när kroppen vant sig och fattat att du inte ska ha mens kommer du förmodligen få mindre smärta och mer lite molvärk allt eftersom livmodern växer. Jag är i v.14 och känner av det till och från. Så, inget att oroa sig för!

  • Sleeping Beauty

    Tack för alla grattis och ett jättetack för alla lugnande svar. Det är en otrolig tur att Familjeliv finns, inte sant? Kunde tyvärr inte logga in på hela dagen igår och tacka, men nu fick jag tillfälle: TACK! Och stort lycka till till alla er andra!

  • Ina 73

    Det är helt normalt att ha "olika sorters" ont i magen, man har både mensvärk, stickningar, dragningar i ligamneten samt en heldel annan konstig kännsla, det beskrevs väldigt bra i en frågesplat i senaste GRAVID. Där stod det att man kunde ha olika diffusa obehags känslor från magen som man inte känner igen sen innan. Det tyckte jag känndes bra att läsa, just att det kunde kännas ganska konstigt ibland.

  • Saknar

    Jag hadde och har fprfarande "mensvärk" det är troligen växtvärk du har! Jag trodde mensen skulle komma hela tiden, men nu har den känslan försvunnit! Ä i v 27

  • Angel80

    Jag hade ganska mycket "mensvärk" de första veckorna fram till v8-9 ungefär, efter det avtog värken.

    En natt under dessa veckor vaknade jag av fruktansvärda "menssmärtor" och trodde att nu är det kört, men efter 20 minuter gick smärtan över och senast igår var jag och gjorde ett UL, och därinne fanns en livlig liten krabat som röjde gärnet.

  • Stinajohannas

    Hittade denna tråden nu då jag vaknade i går natt av hemsk smärtai båda äggstockar nästan så jag ville upp och spy men sedan avtog det efter några minuter. Har sen dess mått som vanligt lite molvärk men ingen blod eller så. Är i vecka 6(5+2) blev så orolig efter den natten och googlat som en galning haha. Men hur mår ni alla nu? 

Svar på tråden Kraftig "mensvärk" normalt i v 6??