• Loreena

Vad ska man ha för bil för att få plats med två bakåtvända barn?

Hej!

Vi köpte nyligen en Renault Megane Kombi. När vi kom hem och ringde till verkstaden för att få airbagen urkopplad så sa de att det inte går på den bilmodellen. Att airbagen satt monterad på ett bärande vis så att det inte är möjligt att koppla ur den.
    Om 3-4 dagar kommer vårt nästa barn. Sonen på snart 2 år sitter i baksätet i sin Britax Hi-way. Han sitter givetvis bakåtvänd.
    Babyskyddet får nu sitta bak istället för fram. För att babyskyddet ska få plats så får sambon dra fram förarstolen så att han inte sitter helt bekvämt. Om jag vill kunna pyssla om barnen under färd så måste jag sitta bak mellan barnen (det finns ett 3punktsbälte där). Inte så bekvämt men det går.

Men sen då.. när vi ska få plats med 2 bakåtvända Britax, då måste vi ju byta bil! För det kommer inte att gå att dra fram förarstolen för att en till stor bilbarnstol ska få plats bak.

Så vad säger ni andra? Ni med 2 bakåtvända barn, vad har ni för bil? Hur sitter barnen placerade fram eller bak i bilen.

• Svar på tråden Vad ska man ha för bil för att få plats med två bakåtvända barn?
  • Unger

Hade nyligen en splirrans ny megane kombi som hyrbil under ett par veckor när min egen bil var på verkstad. Maken till plastigt skräp har jag knappt kört! Köp en 10 år gammal V70 eller liknande istället, mycket mer och bättre bil enligt min mening. 9-5 är också en bra bil för övrigt. Mycket hellre en äldre bra bil än en ny kass, jag tycker det är att kasta pengar i sjön.

• älskarlivet81

Vi har en hyundai i30. Har bara 1 barn än så länge men har så gott om plataiai baksätet så vi kommer.få plats med en bakåtvänd.till hur lätt som helst. Kommer ha båda bak, vill inte ha ngt barn fram.

• Snöfrun

Toyota Avensis årsmodell 2007. Vi har två bakåtvända i baksätet och det är inga problem. Barnen är snart 4 och 2 år så snart vänder vi den stora.

• Loreena

Jag kan väl tillägga att vi har en budget på ca 20 000 kr... Renaulten som vi så småningom kommer att byta kostade 19 000. Annars så vore det ju lätt att bara gå in på en bilfirma och välja och vraka... Så.. tips på bra, rymliga och billiga kombibilar emottages tacksamt.

• principessan

Mitsubishi lancer 2 stolar bak funkar bra. Men sitter aldrig i mitten bak ser trångt ut.

• Ängelii

Vi har en renault megan kombi från 2007 som vi utan problem får plats med två bakåtvända stolar, våra barn är 2 år och 4 år nu. Vi har haft den sen den var ny. Både jag och min man sitter bra i framsätet med en stol bakom, min man 185 cm och jag 165 cm långa.

• Loreena
    Ängelii skrev 2012-07-06 21:52:22 följande:
    Vi har en renault megan kombi från 2007 som vi utan problem får plats med två bakåtvända stolar, våra barn är 2 år och 4 år nu. Vi har haft den sen den var ny. Både jag och min man sitter bra i framsätet med en stol bakom, min man 185 cm och jag 165 cm långa.
    Vad har ni för stolar till barnen?
  • Finis

Vi har en Saab 9-5. Britax highway sitter bakom mannen. Stolsryggen är lite väl rak men han är 190 och får plats utan problem. På den kan du ju koppla ur airbagen också så då löses ju det problemet med.

• mammsilon

audi a6 är perfekt, den är så himla rymlig!!

• anne h

jag hade tre bakåtvända i min 945

annars fungerar ju de allra flesta om man har en fram och en bak, bara kliva in hos en handlare och be dem förevisa vad de har 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Ängelii
    Loreena skrev 2012-07-06 21:55:21 följande:
    Vad har ni för stolar till barnen?

Be safe izi kids och britac multi tech 2
  • norrlandsflicka

Har volvo 740. Har en britax bakom passagerarsäte och volvo originalstol i mitten. Funkar bra köra även för min man som är lång.

• cloudberry79
    mammsilon skrev 2012-07-06 21:56:17 följande:
    audi a6 är perfekt, den är så himla rymlig!!
    Vi har en A6a som är ett par år gammal och den är inte särskilt rymlig. Vi kan inte ha två bakåtvända stolar bak, för då får inte ens jag plats att köra framför... Vi har fyraåringen fram och ska sätta babyskyddet bakom honom.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Dr Mupp

Vilken bil som helst, har hitills inte åkt i nån bil som vi inte kunnat montera två stolar i och då har vi åkt små tvådörrars bilars som micra tex.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • stor grön drake

Vi har en Renault Megane Scenic -98, det går in 3 bakvända i bredd baki (även ett AktaGraco Logico S med bas funkar, har dock ej bild på det) och detta medans maken på 184cm sitter som han vill frami. Behöver vi senare få mer benutrymme bak finns det massor av utrymme på passagerar sidan att skjuta fram stolen. Då akn du lugnt ha babyskyddet i mitten och själv sitta på ytterplatsen = mycket smidigare för alla. Denna bilen är dessutom inte speciellt dyr i begegnat inköp, den var så het på marknaden när den kom, att det finns väldigt mycket av dem på begagnatmarknaden numera.
    Närmast kameran AktaCraco Cosmic XTP, sen Britax Multi Tech och längst bort en Britax Two-Way (klickbar bild)

IMG_0960.JPG

• Gaytjej
    Loreena skrev 2012-07-06 21:48:35 följande:
    Jag kan väl tillägga att vi har en budget på ca 20 000 kr... Renaulten som vi så småningom kommer att byta kostade 19 000. Annars så vore det ju lätt att bara gå in på en bilfirma och välja och vraka... Så.. tips på bra, rymliga och billiga kombibilar emottages tacksamt.
    Volvo V70 av modellerna 97-00 är rymliga! En sån får man från 15 000 och uppåt beroende på mil och skick. De är lätta och förhållandevis billiga att laga. Finns reservdelar i varenda buske! 

Vi har i babyskyddet bakom föraren och en Britax Hi Way bakom passagerarstolen för storebror (2 år). När Lillasyster vuxit ur babyskyddet så får hon ta Hi Way:en och storebror en Britax Two Way istället. Förmodligen kommer vi att sätta Hi Way:en i mitten då för att kunna ha förarstolen så långt tillbaka som möjligt. Har hört att det ska fungera bra i V70!

Volvo 855 och 945 är också mkt bil för pengarna!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Vad ska man ha för bil för att få plats med två bakåtvända barn?