• sakura75

Mörka raka jeans till timglas/päron, pris oviktigt!

Jag har växt ur de enda jeans jag äger, som också är de enda byxor jag äger utom mysbyxor. Rumpan får inte plats längre. Och så har de faktiskt alltid varit lite för låga i midjan. Jag vill egentligen inte ha låga jeans, avskyr när de glider ner över rumpan så fort man sätter sig. 

Efter att utan framgång ha provat över 20 jeans, inklusive Levis "bold curve" som ska vara för kurviga kvinnor, inser jag att jag måste ha någon sorts superspecialjeans som passar väldigt smal midja+stor rumpa&höft+stora ben (alltså inte bara låren är stora utan även knän och vader även om låren såklart är störst).

Jag är inte överviktig alls (165 cm och väger 58-59 kg), men mina proportioner är tydligen helt bananas enligt jeansbranschen. I kjolar har jag stl 36 eller 38, men för att byxor ska passa över låren får jag gå upp till 40 eller 42. Problemet är då att det blir ett jättegap i midjan, för stort för att man ska kunna sy in det på ett bra sätt. 

Det måste ju finnas fler med min kroppstyp, vad har ni för jeans? Priset spelar ingen roll så länge de är relativt hållbara. Om jag bara har ett par jeans får de kosta.

Mina drömjeans skulle vara såhär:

-Ganska tunt tyg med stretch (ett måste faktiskt, annars blir det för hårt och obekvämt) 
    -Mörkblå, gärna 50-talskänsla
    -Mellanhög smal midja (ovanför höftbenen men inte extremhög midja)
    -Raka ben utan att vara vida
    -Minimalistisk design, inga konstiga knappar, lock på fickor, iögonfallande slitningar etc.
    -Ganska stora fickor på rumpan så den inte ser ännu större ut

Finns det såna jeans som passar ett timglas/päron tro?

• Svar på tråden Mörka raka jeans till timglas/päron, pris oviktigt!
  • Lena

Makeyourownjeans tror jag sidan heter där man kan beställa efter sina mått.

• Pirum

Cheap Monday? 

Vissa av deras modeller är ju i extremt stretchigt tyg.

• hjertat

Cheap monday har inte en enda modell som går över min rumpa på ett bra sätt. Däremot billiga gina tricot-märket Silvia sitter fint. Lite dyrare är fornarina som har några fina modeller. Kolla även nudie.

• Inabsentia

www.bubbleroom.se/sv/kvinna/bubbleroom-h/smala-jeans/caprijeans-mörk-denim-1

Dessa köpte jag och älskar. Mkt stretch, tunna och fungerar i midjan. Har också större rumpa/lår än vad jeanstillverkarna verkar kunna föreställa sig med en smal midja. Alltid glipa i midjan, låga byxor åker ner eller går inte att knäppa och allt är bara obekvämt. Har nästan bara klänning/kjol/tunika för att jag avskyr att köpa byxor. Dessa är visserligen smala, men de sitter jättebra och finns nog som hellånga också.

• Themis

Jag säger Flash. Rea nu dessutom.

Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Themis

...och Levis är ju ingenstans gjorda för kvinnor med riktiga kurvor.

Jag tröttnade på att mobba ut butiksbiträdena på Levi's store för flera år sen för att de inte hade ett enda par som passade mig fast jag har storlek 38.

Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • sakura75

Åh, flera snabba svar, det gillas!

Vågar inte beställa jeans från internet, det är OK med andra plagg men inte just byxor. Även om det verkar grymt att kunna beställa efter sina egna mått!

Cheap Monday = korvskinnskänsla på mig. De är för smala i benen så mycket stretch hjälper inte där. Jag är verkligen inte snygg i tajt på benen. Blir fettvalkar t.o.m. vid knäna :(.  Dessutom tycker jag de är platta i rumpan, min står ut.

Alla jeans som är för stupröriga blir fula på mig. Hade säkert varit snyggt om jag haft smalare vader och knän, men nu har jag inte det.

Fornarina såg ut att ha en modell med raka (inte stuprör) ben, ska se om jag kan prova den modellen.

Gina Tricotjeansen är värda att prova bara för priset, även om jag tycker de ser ut att vara för smala i benen de med.

Det som jag är ute efter är mer ett klassiskt rakt ben som är lite vidare än stuprör, för att undvika stoppad korv-looken. Verkar inte vara så eftertraktat just nu, kanske jag måste gå till en tantaffär för att hitta det?! :O Är iofs så gott som tant nu (37) så kanske är det dit jag måste....

• hjertat
    Inabsentia skrev 2012-07-07 00:07:05 följande:
    www.bubbleroom.se/sv/kvinna/bubbleroom-h/smal... Dessa köpte jag och älskar. Mkt stretch, tunna och fungerar i midjan. Har också större rumpa/lår än vad jeanstillverkarna verkar kunna föreställa sig med en smal midja. Alltid glipa i midjan, låga byxor åker ner eller går inte att knäppa och allt är bara obekvämt. Har nästan bara klänning/kjol/tunika för att jag avskyr att köpa byxor. Dessa är visserligen smala, men de sitter jättebra och finns nog som hellånga också.

Snygga!! Får spara länken tills jag fött den här ungen jag väntar och tappat lite vikt..
  • LMT

Gina och Kappahl är de enda ställe jag kan köpa jeans på, samma problem som du Kappahl känns lite tantigt när man går in där....men byxorna sitter perfekt på mig!!

• hjertat

Gina tricot är tighta som tusan. Ändå väldigt sköna med lagom mkt stretch. Vill du ha lite lösare är det nog tyvärr tantaffärerna so m gäller.

• sakura75

Flash - tack för det tipset! Såg ut som att de skulle kunna ha något som passar på deras site. Hahaha, jag kanske också ska gå och mobba Levis store-människorna lite. Känner att jag missade tillfället lite när "bold curve - om du alltid får en glipa i midjan passar de här perfekt" glipade som fan i min midja. De kan ha varit lite för stora iofs men de mindre som butiksbiträdet först plockade fram fick jag inte över rumpan - för att de var smala i midjan. Varför göra "öppningen" så liten i ett par jeans för kurviga kvinnor? Man måste ju få dem över rumpan först?

• sakura75

Kappahl... ja det är nog åt tantaffärerna det barkar... Jag kan ju inte ha de tightaste benen för att mina ben är för breda hela vägen ned, samtidigt vill jag inte ha några fladdriga vida ben eftersom jag ser ännu större ut då. Tight utan att orsaka blodstopp på låren och att de sen "släpper" vidknäna och är raka över vaderna utan att se bootcut ut är det jag drömmer om.

• chrissandra

JC kan ha jeans till dig, gå in och fråga så får du säkert hjälp. :)
    Annars kan du gå till annan butik som är bra på jeans, kan finnas små butiker.
    På kedjorna som Kappahl ex. finns det inte så många som med ett ögonkast kan tala om för dig vilken byxa som blir bäst. :) 
    Lycka till! 

• Inabsentia
    hjertat skrev 2012-07-07 00:38:02 följande:
    Snygga!! Får spara länken tills jag fött den här ungen jag väntar och tappat lite vikt..

Ja, visst är de snygga :). Billiga dessutom.

Jag har inte heller tyckt om att beställa byxor på internet, men skaffade ett medlemskap så att jag fick fri retur och kunde skicka tillbaka lätt när det sitter tokigt. Gillar ju inte att prova byxor i butik heller, känner mig bara som en mullig småbarnsmamma som inte fattat att hon inte är 18 längre, när inget går över rumpan och man svettas mer och mer...och jag har också normalt 38/M.
  • Mandel

Lindex hade för många år sedan en serie som hette curvey fit. Och de var högre i midjan och verkligen generösa över lår/rumpa. Vet ej om den finns längre...

Annars ska du om du är rundare om baken och "kort" ha bootcut för att se längre ut och trolla bort låren. Helmörka i så fall. H&M har/haft &Flarey som är hur mjuka och sköna som helst med stretch i så de sitter bra.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Susanne110

Mitt tips är att prova Levis 603 alternativt Levis 610. Du kommer älska dom tro mig.
    Lycka till Susanne

• Antiloop

Jag har samma proportioner som dig får alltid gå upp 2 strl ca i jeans är 162 o samma vikt som dig smal i midja bred över höfterna smal nertill,prova H

• Antiloop

Hm s slim fit finns i olika färger har själv ljus o mörkblåa o de är Mycket stretch i dom berätta hur de går :)

• Kodia

Håller med om Flash! Jag som aldrig hittar något som passar (det sticker liksom ut en decimeter bakom ryggraden...) kunde ha vartenda par jag provade, så jag kunde välja och vraka! Lite svårt och ovant, men kul!

Svar på tråden Mörka raka jeans till timglas/päron, pris oviktigt!