Bebis kommer inte till ro på kvällen
Hej jag är ny här!
Hoppas på att få lite tips.
Min dotter är 4 1/2 månader och har så svårt att komma till ro på kvällen. På dagarna orkar hon vara vaken max 1,5-2 timmar. Sedan somnar hon (oftast utan problem) i bärsele och sover 30-90 minuter fyra ggr per dag. Det brukar vara så att vid ca kl 19 har hon varit vaken 1,5-2 timmar och jag försöker då lägga henne. Jag ammar henne till sömns för det är det enda som fungerar förutom bärselen. Det har fungerat hyfsat, men sedan några veckor så släpper hon bröstet efter ett tag och gnäller och vill inte ligga kvar i sängen (hon vill inte ha flaska då så det är inte hunger). Hon slutar gnälla om hon får komma upp och leka, men tillslut blir hon övertrött och skriker hela tiden. Det slutar med att hon blir hysterisk och därför tar bröstet igen och somnar . Får hon inte leka utan istället vara i famnen i sovrummet blir hon också hysterisk, fast fortare, och det slutar på samma sätt.
Jag har försökt att söva henne i bärselen istället, men hon vaknar så fort man lägger ner henne.
Jag vill verkligen inte använda mig av någon skrikmetod, men det är ju inte direkt "somna utan gråt" hemma hos oss just nu.
Är det någon som har haft det så här och lyckats vända det? Går det över?