• Mrs Skiöld

Blödningar och ömma bröst efter ägglossning

Hej alla!

För några år sedan gjorde jag och min förra sambo en fertilitetsutredning efter ett par års försök utan ha blivit gravida. Inget fel hittades på någon av oss och vi hade ingen reaktion någon gång på någon befruktning eller liknande. Mens och ÄL som en klocka. Vi delade senare på oss och jag har träffat en ny man. Vi slutade skydda oss för ett år sedan och sen dess har jag haft väldigt mycket blödningar.

Jag sökte till gyn i oktober förra året för mina blödningar och visade då positivt på gravtestet, jag höll på att trilla av stolen! Har aldrig någonsin plussat innan. Dessutom gjorde vi ett VUL och jag hade tvillingar. Blödningarna fortsatte och jag fick missfall vid jul med den ena och tre veckor senare med den andra :( därefter fortsatte mitt hcg att långsamt öka, trots blödningar i stort sett varje dag. Det syntes inget på VUL och min gynekolog hade ingen förklaring till mitt ökade hcg. Efter ca 6 veckor sjönk det och jag har inte fått någon mer hjälp sedan dess. Varje månad ett par dagar efter ägglossning är det samma sak.  Brösten svullnar och ömmar, likadant magen. Känns precis som när mensen ska komma. Blödningarna kommer också, inga stora mängder men ända konstant litet flöde, mensen kommer sedan när den ska och när den är slut blir kroppen som vanligt igen. 
    En månad hoppade vi över samlag vi ägglossning bara för att se hur min kropp regerade, då hände ingenting fram till dess mensen kom.

Är det någon som varit med om något liknande eller har några råd och tips? Jag är så rädd och orolig över att min kropp stöter bort det som händer vid ÄL. Mina hormonprover ser bra ut och jag har rena fina äggledare, problemet verkar vara när befruktningen ska ske.  

Tillsammans med min förra sambo hände det aldrig något i min kropp under våra år av försök, han har nu blivit pappa utan problem, så felet är uppenbarligen mitt.

Jag tycker det här är så jobbigt och vet inte riktigt vart jag ska vända mig.. Jag hoppas ni kan hjälpa mig!

Många kramar till er andra som också kämpar därute <3 

• Svar på tråden Blödningar och ömma bröst efter ägglossning
  • Xweroniqa

Oj, du beskrev precis hur min kropp beter sig varje månad... Exakt en vecka efter "äl" så får jag en liten blödning i max två dagar, blir skengravid så in i bängen så hoppet tänds.... Sen kommer mensen lika punktligt som alltid. Vi har försökt bli gravida i cirka två år utan framgång och i mars gjordes en liten utredning på mig där proverna visade att jag inte hade någon ägglossning (iaf inte den månaden). Jag fick 3 månader med enkelkur pergo utskrivet. Men det har tyvärr inte gett resultat.... :( Hur är din mens? Min är oerhört riklig, likt en syndaflod och varar i 6-7 dagar. Har du testat med ägglossningstest? Får du starka fina utslag på dom?

• Mrs Skiöld

Hej och tack för ditt svar!

Jag blir också så glad först och tänker att nu har vi prickat ägglossning och att det förhoppningsvis tar sig :) Kroppen reagerar ju så starkt så det märks ju att den jobbar med nått!

From tre/fyra dagar efter ÄL har jag småblödningar nästan varje dag, sen tar mensen fart punktligt, 11 dagar efter ÄL. Den är inte jätteriklig men väldigt mörk och lite klumpig. Ordentlig mensvärk och ömma bröst. 
    Jag testar ägglossning varje månad och får alltid utslag. Den är regelbunden också, dag 17 har jag, nästan lite sent i cyklen tror jag. Tror inte ägglossningen är något problem utan att kroppen blöder och vill få ut alltihop snarast efter ÄL typ  :(

Har ni bestämt hur ni ska göra nu? Mer pergo? Är det något jag skulle kunna bli hjälpt av tror du? 

• Cristine

Hej, hur har det gått för er?

Jag känner igen mig. Jag och min sambo har försökt i ett år att bli gravida och jag får också ömma bröst några dagar efter ÄL, även molvärk och hugg på vänster sida. Men sedan kommer en liten blödning "spotting" 4-2 dagar innan BIM och därefter kommer riklig mens som vanligt. Jag har tidigare aldrig haft spottings och det är endast de månader som vi prickat in ÄL som jag får dessa spottings. Undrar om detta kan bero på att ägget inte kan fästa vilket i sig kan bero på låga progesteron nivåer..? Jag ska ringa och boka tid för utredning nu.

Vill gärna höra hur det gått för er. Någon annan som har liknande symptom?

• Juno1

Hej!
    Mrs Skiöld,
    Jag läste precis ditt inlägg, Jag har haft precis samma symptom som du. Jag och min man började försöka bli gravida hösten 2011. Ett halvår senare (samtidigt som vi lärde oss pricka ägglossning) började jag få blödningar 3-4 dagar efter ägglossning som håller i sig till mensen. Mensen är regelbunden och kommer alltid 13 dagar efter ägglossning. Jag har en app där jag registrerar blödning, ägglossning, sex osv och då jag tittar i den ser det ut som jag har blödningar de månader som det faktiskt blivit befruktning. Jag tror blödningarna har med hormoner att göra, men jag vet inte riktigt hur och vilka.

Vi har genomgått utredning där det konstaterades att det inte var något större fel på oss förutom detta. Vi har gjort 2 inseminationer med progesteronstöd i lutealfasen. Ena gången hade jag inte blödningar och andra hade jag det så progesteronet verkar inte fungera, iaf inte endast det. (jag tror det var befruktat andra gången)

Vi ska göra en tredje insemination innan vi går vidare med IVF. Läkaren nämnde något om 2 extra sprutor ovitrell i lutealfasen för att lura kroppen att den är gravid mha graviditetshormon.

Hur har det gått för er sedan sist? Hoppas det har gått vägen för er så jag kan ha lite hopp framåt!

Kramar och lycka till er alla! 

• Mrs Skiöld

Hej Juno1!

Vi verkar ha haft precis samma symtom. Jag upplevde också att kroppen jobbade och försökte men att det bara försvann ut. 
    Jag tror att mina blödningar berodde mycket på att jag hade så kort lutealfas. Bara 11 dagar. Regelbunden men för kort. I somras slutade jag på mitt arbete och jag och min man tog en välbehövlig semester. Under vår semester fick jag plötsligt min ägglossning fem dagar tidigare än vanligt. Jag blev jätteförvånad när den kom så tidigt, eller egentligen normalt. Det tog sig och idag sitter jag här i vecka 28 med stor mage!! :)

Varför min ägglossning kom tidigare vet jag inte, om det var för att vi var på semester i lugn och ro, oavsett varför tror jag att det var det som gjorde det. Att kroppen hann och förstå att jag var befruktad!

Jag hoppas verkligen det går vägen för er och att du snart också sitter med en tjockismage :) Och sluta inte att hoppas! På något sätt kommer det lösa sig för er!

Många kramar!

• Elwan

Jag hittade detta på www.babyvarlden.se när jag gogglade

De menar att blödningen är när ägget fäster i livmodern. Vilket borde betyda att man träffat rätt under ÄL och att det är dax att hålla tummarna för av som kommer om en vecka eller inte

"Graviditetstecken
    Vissa kvinnor fattar misstanke om graviditet före menstruationen har uteblivit medan andra inte märker något alls. Här nedan kan du se några av de vanligaste graviditetstecknen. Märk väl att symptomen varierar från graviditet till graviditet -vissa har flera tecken, andra inga och ingetdera säger något om hur väl graviditeten fortskrider.

• Spotting: liten blödning när ägget fäster sig i livmodern (mellan 3 och 4 veckor)
    • Ömma bröst/konstig känsla i brösten (från cirka 3 veckor)
       Konstig metallsmak i munnen (från cirka 3 veckor)
    • Större och mörkare fält runt bröstvårtorna (areola) (från ca. 3 veckor)
    • Trötthet (från cirka 3 veckor)
    • Utebliven menstruation (från cirka 4 veckor)
    • Illamående (inte bara på morgonen) (från cirka 4-6 till cirka 10-13 veckor)
    • Överdriven kissnödighet (från cirka 6-8 veckor)!
Svar på tråden Blödningar och ömma bröst efter ägglossning