Detta är en gammal tråd men ifall någon fortfarande är intresserad så kommer här lite fakta. Det finns nämligen många felaktiga antaganden i tråden!
Nej, vidöppen hjässbjudning och vidöppen pannbjudning är inte samma sak.
Vidöppen hjässbjudning betyder att barnet kommer vidöppet, dvs. med ryggen mot mammans rygg, och bjuder sig med hjässan (bakhuvudet) först. Detta är ett relativt vanligt fosterläge och brukar ofta gå bra att föda fram.
Vidöppen pannbjudning betyder att barnet kommer vidöppet, dvs. med ryggen mot mammans rygg, och bjuder sig med pannan först. Detta är ett ovanligt fosterläge, 1/2000 barn föds på detta sätt och det leder i över 50% av fallen till kejsarsnitt pga. detta innebär det allra bredaste huvudomfånget.
Vidöppen ansiktsbjudning betyder att barnet kommer vidöppet, dvs. med ryggen mot mammans rygg, och bjuder sig med ansiktet först. Detta är också ett ovanligt fosterläge, och många av dessa barn kommer tillslut ut med pannbjudning ändå. Hög risk för kejsarsnitt.
Så det går inte att likaställa de olika vidöppna bjudningarna. Det är ofta betydligt tuffare att ha pannan eller ansiktet ledande då detta blir ett betydligt större omfång!
Min sista dotter kom i vidöppen pannbjudning, och efter den förlossningen med 30minuters öppningsvärkar och 5timmars krystvärkar pga. pannan inte kom under blygdbenet, kan jag säga att jag är färdig med barnafödandet...tur att hon var nummer tre...