• Missciss

Vidöppen pannbjudning

Någon mer som fött sitt barn på detta sätt? Har förstått nu efteråt att det är väldigt ovanligt och ofta slutar i kejsarsnitt när barnet ligger på detta sätt!? Personalen förstod inte att bebisen låg så förrens sugklockan skulle sättas dit. Och jag sprack massor. Men jag kanske ska vara glad att jag inte sprack ännu mer, med tanke på att huvudet tydligen blir mycket större att pressa ut på detta sätt.

• Svar på tråden Vidöppen pannbjudning
  • evkasu

Födde sonen i vidöppen pannbjudning i februari, och nej, såvitt jag förstått är inte pannbjudning och hjässbjudning samma sak, pannan och hjässan är ju två olika delar av huvudet. Vidöppen pannbjudning är ovanligt (läste en på 2000 någonstans men det vet jag inte om det stämmer) och slutar ofta i snitt eller åtminstone med instrument, enligt min förlösande bm. Detta då barnen inte roterar ned i bäckenet tillräckligt för att få igång krystvärkarna ordentligt, samt att de ju kommer med bredaste omfånget först.

Min förlossning gick snabbt och bra fram till utdrivningsskedet då jag inte fick några krystvärkar, mina barnmorskor förstod inte heller hur han låg. Efter fem timmars framtvingade krystningsförsök kom han trots allt utan varken snitt eller klocka men jag gick också sönder en hel del.

• Fialottis

Födde tvillingar för 3 månader sedan. Tvilling ett kom i framstupa och tvilling två kom vidöppen. Inga problem med någon av dem! 19 min mellan killarna.

• Uddabus

Är det därför dem roterar? För att starta krystvärkarna?

Min roterade två gånger när jag bara hade en liten kant kvar...

• Busbellan

Jag fick i vidöppen hjässbjudning och nej det är inte samma sak.Hjässbjudning slutar också ofta i snitt men är inte lika svårt som pannbjudning. Vid hjässbjudning kommer barnet liksom ut ansiket uppåt, min bm kallade det för stjärnkikare Vid pannbjudning kommer ju liksom hela ansiktet ut först vilket blir större och svårare att föda normalt

Mamma till Nora, August och Ella
  • pippilirum

Vidöppen hjässbjudning och pannbjudning är samma sak.

Födde mitt första barn i vidöppen hjässbjudning. Segt och utdraget utdrivningsskede som slutade med sugklocka, yttre press och klipp. Hade fruktansvärt ont efteråt och besvär av klippet länge.'
    Andra barnet föddes "normalt" och jag hade inte en känning från underlivet efter den förlossningen.

Läste någonstans att det var lite, lite större risk att även andra barnet ska födas vidöppet om första gjort det. Har dock ingen källa på det.

• Gladskit

Fast då undrar jag också om det verkligen är samma sak.
    Min systers pojkar har verkligen kommit med ANSIKTET först, rakt ut liksom.
    Och de förlossningarna har tex. aldrig kunnat avslutas med sugklocka eftersom du inte kan sätta sugklockan rakt fram i pannan eller ansiktet på en bebis. Därför undrar jag om det är precis samma?

• evkasu

Ansiktet först, då är det ansiktsbjudning, pannan först pannbjudning, hjässan först hjässbjudning. Rimligtvis. Det är ju vilken del av huvudet som kommer först s a s.

Framstupa eller vidöppet, det är vilket håll de ligger, alltså med bebisen framsida mot mammans ryggrad eller tvärtom.

Har jag fått förklarat för mig åtminstone.

Framstupa hjässbjudning (tror det även kallas kronbjudning?) är det vanligaste och mest fördelaktiga.

• Plutten120301

Min dotter föddes med ansiktet uppåt, men ändå toppen på huvudet först. Hon föddes med sugklocka efter över en timmes krystande och sugklockan hamnade liksom i pannan eller långt fram på huvudet. Fick förklarat för mig att huvudet tar lite större plats på detta sätt så därför fastnade hon. De fick klippa mig vilket jag är glad för för hellre det än att spricka

mamma till T - 120229
  • levelivia

Detta är en gammal tråd men ifall någon fortfarande är intresserad så kommer här lite fakta. Det finns nämligen många felaktiga antaganden i tråden!

Nej, vidöppen hjässbjudning och vidöppen pannbjudning är inte samma sak.

Vidöppen hjässbjudning betyder att barnet kommer vidöppet, dvs. med ryggen mot mammans rygg, och bjuder sig med hjässan (bakhuvudet) först. Detta är ett relativt vanligt fosterläge och brukar ofta gå bra att föda fram.

Vidöppen pannbjudning  betyder att barnet kommer vidöppet, dvs. med ryggen mot mammans rygg, och bjuder sig med pannan först. Detta är ett ovanligt fosterläge, 1/2000 barn föds på detta sätt och det leder i över 50% av fallen till kejsarsnitt pga. detta innebär det allra bredaste huvudomfånget.

Vidöppen ansiktsbjudning betyder att barnet kommer vidöppet, dvs. med ryggen mot mammans rygg, och bjuder sig med ansiktet först. Detta är också ett ovanligt fosterläge, och många av dessa barn kommer tillslut ut med pannbjudning ändå. Hög risk för kejsarsnitt.

Så det går inte att likaställa de olika vidöppna bjudningarna. Det är ofta betydligt tuffare att ha pannan eller ansiktet ledande då detta blir ett betydligt större omfång! 

Min sista dotter kom i vidöppen pannbjudning, och efter den förlossningen med 30minuters öppningsvärkar och 5timmars krystvärkar pga. pannan inte kom under blygdbenet, kan jag säga att jag är färdig med barnafödandet...tur att hon var nummer tre...  

• Missciss

Tack för infon :) Det var så jag tänkte att det var. Så då hade jag tur som "bara" krystade i 1,5 timmar. Sprack mycket, men inte hela vägen.

• levelivia
    Missciss skrev 2012-12-06 22:22:16 följande:
    Tack för infon :) Det var så jag tänkte att det var. Så då hade jag tur som "bara" krystade i 1,5 timmar. Sprack mycket, men inte hela vägen.
    Varsågod! Jag fick bara en liten skråma, när hon väl kom under blygdbenen så var det svåra över tack och lov! 
Svar på tråden Vidöppen pannbjudning