• nigafati

klarvaken dotter mitt i natten... tar minst en timma för henne att somna om

min dotter är 9 månader och har ju sovit relativt ok sen hon slutade amma vid knappa 5 månader.

man får gå in till henne ett par gånger under natten oftast för att ge henne nappen - men så somnar hon direkt om. hon vaknar visserligen tidigt ofta men det kan jag väl gå med på då... nu har det dock blivit mer regel än undantag att hon vaknat till mitt i natten och är klarvaken - dröjer mellan 1 o 2h innan man får henne att somna! (men sen ska hon ändå upp i samma tid på morgonen, ca 6.. )

förr hände detta kanske 1 gång i veckan? nu kanske det är 1 gång i veckan som hon sover en "hel" natt! fruktansvärt tröttsamt!!!!! vet inte vad jag ska göra. vi har inte ändrat nån rutin el så på dagen om det kan vara boven... ingen skillnad heller om det är full aktivitet eller lite lugnare dagar...

• Svar på tråden klarvaken dotter mitt i natten... tar minst en timma för henne att somna om
  • La Lola

Det är en helt vanlig fas.
    Det går över så det är bara att stå ut.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jeena

Hehe, tack för tråden. Satt precis o funderade på hur jag skulle formulera exakt samma fråga..
    Visst är det konstigt att de små verkar vara precis lika pigga på morgonen oavsett om de sovit hela natten eller vart vaken på småtimmarna?
    Min tös är antingen vaken typ mellan två-tre(ibland till fyra) eller så sover hon hela natten men då ska det tydligen vara morgon kl halv fem-fem istället nu för tiden..
    Hon är 8½mån..

• Trebarnsmamman

Så där var min son i den åldern, vaken varje natt mellan ca 03.00 och ca 05.00.
    Skitjobbigt men det går över, men jag själv var helt slut !

• RosaBabyfilt

Kan vara en fas men kan också vara så att hon får sova för mycket på dagen så att natten bara blir som en vila istället för nattsömn. Tänk över hur många gånger och hur länge hon vilar på dagen, och korta ner dagsvilan om det kan vara problemet.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • Anna Svenssonliv

Normal fas. Båda mina var såna och BVC sa att jag bara skulle fortsätta "sova" och visa att det är natt. Det är svårt, men ungefär när man tycker man fått kläm på det så är fasen över och nåt nytt tar över

• Älskarlivet

Samma här! Sonen är 9 månader och har senaste 3 veckorna vaknat 2 timmar varje natt. Han gör inte så mycket mer än vänder och vrider sig...

• Michiyo

min äldsta har nyss äntligen kommit ur den där fasen... var hur svårt som helst att sova vidare med en dotter som babblade på som om hon hade en debatt med sina dockor i 3 timmar! var det inte en debatt så satt hon och sjöng för sig själv istället..

men som dom säger det går över.. man får ha tålamod.. 

• nigafati

"skönt" att höra det är normalt. men man blir ju helt slut.
    pga sömnbristen orkar jag helt enkelt inte vara uppe med henne numera.
    tar med henne till vår säng när hon vaknar mitt i natten, vilket gör att hon oftast somnar om lika fort som jag.
    men då har man henne i sängen halva natten istället .. inget man vill vänja henne vid. inte heller så bekvämt för en annan...

• Jeena
    nigafati skrev 2012-07-22 18:10:27 följande:
    "skönt" att höra det är normalt. men man blir ju helt slut.
    pga sömnbristen orkar jag helt enkelt inte vara uppe med henne numera.
    tar med henne till vår säng när hon vaknar mitt i natten, vilket gör att hon oftast somnar om lika fort som jag.
    men då har man henne i sängen halva natten istället .. inget man vill vänja henne vid. inte heller så bekvämt för en annan...
    Så gör vi också.. är ju liksom bästa lösningen på vad man nu har att välja mellan. Men det börjar tackolov redan verka som att fasen snart är över. Sover mer o mer hela nätter nu, dock med tidiga morgnar som följde men hellre det tycker jag. Kan ibland somna om en stund på morgonen också efter lite härjande i vår säng.
Svar på tråden klarvaken dotter mitt i natten... tar minst en timma för henne att somna om