• Anonym (Majja)

HJÄLP!! vem betalar hämt/lämn vid umgänge!?

hej, det är så här att mitt ex ska flytta till en stad som ligger ca 5 mil i från mig och hon har alltid haft våran dotter som boende familj. Jag har nu skrivit på hennes flyttanmälan efter många protester.

Jag lever i ett samboförhållande och har 3 andra barn varav ett med speciella behov och vi (nya familjen) har väldigt svårt med våra jobb och kunna hämta och lämna på orten där mitt ex nu bosatt sig på.

Jag har våran gemensamma dotter varannan helg och jag undrar måste jag verkligen hämta dottern? kan jag kräva att exet och exets sambo hämtar och lämnar?

Jag betalar underhåll så det borde dessutom täcka deras bensinkostnader, fast det borde väl heller inte spela någon roll då det är dom som valt och flytta och får då se till att umgänget fungerar?

• Svar på tråden HJÄLP!! vem betalar hämt/lämn vid umgänge!?
  • Anonym (SGD)
    Anonym (Majja) skrev 2012-07-09 17:10:50 följande:
    Hon är 4,5 år så bussar är helt uteslutet då det är 1 - 1,5 timma på buss med 1 byte
    Oki, ja då kan jag förstå att de inte är nåt alternativ i nuläget.
  • Anonym (Juridisk expert)
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-09 17:06:51 följande:
    Underhållet är din del av barnets kostnader, inte till bensinkostnader för DITT umgänge. Boendeföräldern betalar betydligt mycket mer än 1273 kr per månad totalt sett under barnets 18 år så du kommer ändå billigt undan. Eller har ni gjort upp om en egen summa?
    Den som flyttar får vanligen bekosta resorna. Den sitter kvar i närheten barnets tidigare adress, behöver således inte, vilket om du tänker efter är ganska rimligt. Det går således inte att bara att flytta och tro att man ska komma billigt undan och vara utan ansvar/putta över ansvar på någon annan. 
  • Anonym
    Anonym (Majja) skrev 2012-07-09 17:08:50 följande:
    Fast jag har hört att flyttar man till annan kommun får den som flyttar stå för kostnaderna. Hon vrålvägrar och säger att vi ska dela lika. Jag HINNER Inte hämta och lämna och har inte heller råd.

Fast det är ju hennes val vad hon vill köpa till våran dotter eller inte? Jag betalar till försäkringskassan den normala summan.
    Under tio mil så är det du som får stå för kostnader och resor. Resor till föräldern ingår inte i underhållet utan du får stå för det. 
  • Anonym (Majja)
    Anonym (Juridisk expert) skrev 2012-07-09 17:14:13 följande:
    Den som flyttar får vanligen bekosta resorna. Den sitter kvar i närheten barnets tidigare adress, behöver således inte, vilket om du tänker efter är ganska rimligt. Det går således inte att bara att flytta och tro att man ska komma billigt undan och vara utan ansvar/putta över ansvar på någon annan. 
    det var precis vad jag hört. Hon har sagt att vi ska dela på resorna men inte att hon helt ska bekosta detta och då kan jag alltså kräva att hon ska bekosta detta helt själv?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Juridisk expert) skrev 2012-07-09 17:14:13 följande:
    Som jag skrev, det jag skrev är uppgifterna jag fick när jag undrade. I vårt fall flyttade dock pappan först, 8 mil, sen flyttade jag, 25 mil. De skrev också att boendeföräldern skulle bidra utefter förmåga till det BILLIGASTE färdsättet.
  • Anonym (Majja)
    SupersurasunkSara skrev 2012-07-09 17:16:38 följande:
    Som jag skrev, det jag skrev är uppgifterna jag fick när jag undrade. I vårt fall flyttade dock pappan först, 8 mil, sen flyttade jag, 25 mil. De skrev också att boendeföräldern skulle bidra utefter förmåga till det BILLIGASTE färdsättet.
    Jag flyttade 2 mil i från henne först och nu flyttar hon 4,5 mil i från den adress jag idag står på, kanske ska ta och kika med familjerätten då kanske, känns som man får massor med olika svar från fall till fall...
  • Anonym
    Anonym (Majja) skrev 2012-07-09 17:16:18 följande:
    det var precis vad jag hört. Hon har sagt att vi ska dela på resorna men inte att hon helt ska bekosta detta och då kan jag alltså kräva att hon ska bekosta detta helt själv?
    Det är inte det beskedet vi fått. Mamman flyttade 9,4 mil och då är det vi som ska stå för kostnaden och tiden att hämta och lämna.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Majja) skrev 2012-07-09 17:18:05 följande:
    Jag flyttade 2 mil i från henne först och nu flyttar hon 4,5 mil i från den adress jag idag står på, kanske ska ta och kika med familjerätten då kanske, känns som man får massor med olika svar från fall till fall...
    Jag skulle tippa på att det bedöms från fall till fall. Lite beroende på VARFöR man flyttar (jobb är tex en absolut ok anledning) samt hur mycket umgänge den andra föräldern har/har haft samt de ekonomiska förutsättningarna.
  • Anonym (%)
    Anonym (Majja) skrev 2012-07-09 17:18:05 följande:

Precis som Enkoppkaffe citerade så är det upp till umgängesföräldern att transportera barnet vid umgänge. Själva kostnaden ska fördelas mellan föräldrarna om kostnaden är betydande och praxis säger över 10 mil enkel resa. Barnets mamma har alltså lagen på sin sida och kan kräva att du både kör och betalar helt själv.

Du skulle ju kunna försöka stämma henne i domstolen för att driva din fråga men det kostar förmodligen mycket mer än flera års resor. Plus att du har väldigt liten chans att vinna. 
  • Anonym
    Anonym (%) skrev 2012-07-09 20:48:48 följande:
    Precis som Enkoppkaffe citerade så är det upp till umgängesföräldern att transportera barnet vid umgänge. Själva kostnaden ska fördelas mellan föräldrarna om kostnaden är betydande och praxis säger över 10 mil enkel resa. Barnets mamma har alltså lagen på sin sida och kan kräva att du både kör och betalar helt själv.

Du skulle ju kunna försöka stämma henne i domstolen för att driva din fråga men det kostar förmodligen mycket mer än flera års resor. Plus att du har väldigt liten chans att vinna. 

Man kan få dom på att boendeföräldern ska lämna och hämta barnet för umgänge.
  • Anonym (%)
    Anonym skrev 2012-07-09 20:59:42 följande:

Man kan få dom på att boendeföräldern ska lämna och hämta barnet för umgänge.

Det har hänt, men det är extremt ovanligt. Dessutom kostar det en förskräcklig massa pengar att anlita en advokat och driva en stämning.
  • Anonym
    Anonym (%) skrev 2012-07-09 22:08:20 följande:
    Det har hänt, men det är extremt ovanligt. Dessutom kostar det en förskräcklig massa pengar att anlita en advokat och driva en stämning.
    dålig hemförsäkring ? Cool
  • Anonym
    Anonym (Majja) skrev 2012-07-09 16:57:34 följande:
    hej, det är så här att mitt ex ska flytta till en stad som ligger ca 5 mil i från mig och hon har alltid haft våran dotter som boende familj. Jag har nu skrivit på hennes flyttanmälan efter många protester.

Jag lever i ett samboförhållande och har 3 andra barn varav ett med speciella behov och vi (nya familjen) har väldigt svårt med våra jobb och kunna hämta och lämna på orten där mitt ex nu bosatt sig på.

Jag har våran gemensamma dotter varannan helg och jag undrar måste jag verkligen hämta dottern? kan jag kräva att exet och exets sambo hämtar och lämnar?

Jag betalar underhåll så det borde dessutom täcka deras bensinkostnader, fast det borde väl heller inte spela någon roll då det är dom som valt och flytta och får då se till att umgänget fungerar?
    jag är mitte uppe i tvistliknande situation jag också och jag pratade med familjerätten om vad som gäller. Mitt barns pappa flyttade 16 mil bort. De första tio milen per väg (!) får han betala själv eftersom det var han som valde att flytta så långt bort, sedan ska vi dela på kostnaden för resten av vägen. Detta ska tydligen vara någon slags norm, så fem mil borde ju betyda ditt ex
  • Anonym (vet du vad)

Jag flyttade tur och retur 16 mil, vi åker halva vägen var och betalar transporten själv, dvs om han väljer buss eller bil, får han bekosta själv, likaså jag, ibland är jag snäll och åker hela vägen, samma ur hans håll, fast det händer mer sällan från hans håll.
    Det jag kan tipsa dig är att ta en tid till socialen, det är olika i varje kommun, de kan hjälpa er, beräkna er inkomst, vem som ska lämna/hämta med mera.
    Vi väntar på tid till socialen för att få en utmätning och "rättvisa".

• Anonym (Majja)

Hmmm har läst era senaste svar och det är verkligen spridda skurar om vem som faktiskt ska betala, B.F har ju valt och flytta enkel väg från mig cirka 4.5 mil och min familj har mycket sämre ekonomi än dom då vi har andra barn som har behov likaså djur, medan dom bara har dottern och sitt hus o ett kattskrälle... så då borde jag kunna kräva dom på den kostnaden också?

• Anonym

jag flyttade när jag och barnens pappa separerade. Han har barnen ungefär som du, han betalar alla resor och hämtar och lämnar!

Svar på tråden HJÄLP!! vem betalar hämt/lämn vid umgänge!?