• Anonym (Förvirrad)

Halv aktivitetsersättning och föräldrapenning, barn 1 år

Hej!

Jag har halv aktivitetsersättning och är föräldraledig halvtid med mitt barn som snart blir ett år. Eftersom att jag kommer fortsätta att vara föräldraledig minst ett halvår till undrar jag om min aktivitetsersättning påverkas då min sgi nollas på den halvtiden som jag är föräldraledig? Alltså, jag tar inte ut någon föräldrapenning eftersom den inte ger så mycket mer än den lägsta. Jag har på grund av det gett dagar till min partner eftersom dagarna är värda mer. Vad händer om jag inte tar ut någon penning, varken sgi grundande eller lägsta?

Det jag är orolig för är att aktivitetsersättningen, som från början grundas på sgi, också blir nollad. Kan den det? Om jag tar ut lägsta nivådagar, 2,5 dagar per vecka, skyddas min sgi i så fall? Den lilla jag har... När jag sedan börjar arbeta deltid igen hur lång tid tar det innan sgi inte är nollad längre? Jag har fast anställning.

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Halv aktivitetsersättning och föräldrapenning, barn 1 år
  • Försäkringskassan

Hej,
    Din aktivitetsersättning påverkas inte av hur du tar ut din föräldrapenning. Aktivitetsersättningen kan inte bli nollad för att du inte tar ut någon föräldrapenning.
    När man beslutade om aktivitetsersättningen bestämdes ett belopp som gäller under tiden som du har fått ditt beslut. Den summan räknas om i januari varje år när prisbasbeloppet ändras.

Från det att barnet är ett år och man är hemma på heltid och man vill skydda sin SGI så ska man ta ut 5 hela dagar per vecka.

Din SGi får du tillbaka på en gång när du börjar arbeta igen i din fasta anställning.

Hälsningar
    Linus, handläggare 

• Anonym (Förvirrad)

Tack Linus för snabbt och tydligt svar! Ha en fin dag!

Svar på tråden Halv aktivitetsersättning och föräldrapenning, barn 1 år