• ensamma pappan 76

Uttrycket "Barnets mamma/pappa" – fler än jag som ogillar det?

Här kommer en egentligen oväsentlig fundering... Många ensamstående/separerade föräldrar jag träffar slänger sig med uttryck som "barnen är hos sin pappa", "i år firar vi jul hos Barnnamns mamma", osv.

Jag stör mig på att den andre föräldern blir namnlös, utan får heta "barnets mamma/pappa". Varför uttrycker sig folk så?
    Jag menar alltså när två vuxna pratar med varandra (att man uttrycker sig så till exempelvis barnets kompis tycker jag är helt ok). Vad är det för fel på att säga "Barnen är hos Åke, deras pappa (alltså)"?

Jag kanske är ute och cyklar, men känslan jag får är att man inte vill nämna den andre förälderns namn på grund av exempelvis infekterad konflikt, sårade känslor eller att man kanske gör sitt bästa att "fasa ut" den andre föräldern ur bilden på något sätt.

Håller någon med, eller är det jag som är knäpp?

• Svar på tråden Uttrycket "Barnets mamma/pappa" – fler än jag som ogillar det?
  • YOUnMe

Jag tror det har med bekvämligheten att göra. Om personen ifråga inte vet vem Åke är är det lättare och tydligare att direkt säga barnets pappa. På samma sätt som en del bara kallar sin sambo för sambo i offentliga sammanhang där namnet kanske inte spelar så stor roll.

Det är min gissning :)

• Philippa

Har aldrig reflekterat över detta... jag säger barnets pappas namn..... Fråga dom som säger så?

• Kattdamen

Det är enklare att säga dotterns pappa.

Min make är min dotters pappa, och om någon frågar mig var min dotter är och hennes pappa har henne säger jag det.

En kopp te, tack.
  • Bubbelvatten

Jag brukar säga: barnen är i väg med sin pappa eller barnen är med min man till familjen eller nära vänner kan det bli att barnen ochxxx ska göra... Använder sällan namn på min man och har aldrig fundera på varför men jag vet självklart vad han heter

• Mercurialis

Nu är jag förvisso inte ensamstående men det händer att jag säger att barnen är med sin pappa. Det beror på situationen. Vet inte personen jag talar med vad maken (=barnens pappa) heter så är det lättare att säga just "barnens pappa" än att nämna honom vid namn och sedan ändå behöva säga att han är "barnens pappa".

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Machapuchare

Det är väl lite som att man kallar barnen för just "barnen" när man pratar om dem med folk som inte vet vad de heter

• faithfully

Om du säger till någon att barnen är hos Åke och sedan pratar ni vidare kan ju personen känna er så pass dåligt att de står och funderar på om Åke är din exman, din far, din bror... osv. När man pratar med de närmaste säger nog folk i högre utsträckning "Åke" än pappan för att man vet säkert att de vet vem det är.

När jag började på ett nytt jobb så blev det i början "gubben", "sambon", "pojkvän" i fikarummet, sedan har det blivit förnamnet.

• izado

säger olika, säger nog pappa till de som ej känner pappan eller vet namnet och benämner pappan med namn när jag pratar med de som vet vad han heter,

Att jag säger att sonen är hos sin pappa beror inte på några sura miner öht. Vi umgås nämligen mkt flitigt tillsammans, jag min man vår gemensamma son, mitt x hans fru deras gemensamma barn och vår gemensamma son (som jag har med x:et. Vi firar alla högtider ihop, umgås om helger titt sim tätt, passar varandras yngre barn (som är födda 06 båda två och är bästa vänner).  Så att utgå från att manbenämner den andra föräldern med mamma/pappa behöver inte betyda underliggande konflikter :) 

• Tate

Att inte använda namnet utan istället en beskrivning lär nog vara för tydlighetens skull. Som att jag på mitt jobb kan säga "min man har bilen idag". Det innebär inte att jag försöker fasa ut honom (eller bilen som faktiskt också har ett smeknamn) ur mitt liv.

Skulle jag däremot använda en beskrivning honom istället för att säga hans namn när jag pratar med folk som känner oss båda, så blir det ju jättemärkligt. Som att säga "min syster ska hälsa på" när jag pratar med vår mamma.

Så frågan är ju om de som gör som du beskriver i TS talar med folk som känner "barnens pappa/mamma" väl, eller om det mer är bekanta som inte kan förväntas hålla reda på vad föredetta partners heter?

• vampyria2

Eh är det så illa så att du måste starta en tråd på FL om det så känns det som att du borde skaffa dig en hobby eller två
    Allvarligt talat är det något att en orka bry sig om? 

Svar på tråden Uttrycket "Barnets mamma/pappa" – fler än jag som ogillar det?