• Sus1973

Frågor kring LCHF

Jag funderar lite kring LCHF och om det kan vara något för mig. Har läst en del om det, men jag känner att det inte passar mig helt och hållet, jag vill gärna kunna äta ex bär nu på sommaren och även lite potatis, andra rotfrukter och pasta då och då. Har några frågor kring hur varianter kan fungera. Kanske finns det några experter här inne som kan svara på mina frågor?

1. Om man ökar fettintaget och drar ner på kolhydratintaget, men inte så strikt att man kommer in i ketos, kan då det ökade fettintaget leda till viktökning ist för minskning?

2. Finns det någon fara med att man överkonsumerar proteiner om man bibehåller samma fettintag som tidigare och drar ner på kolhydratintaget, men inte så strikt så att man kommer in i ketos?

3. Om man äta strikt större delen av tiden, men äta en större mängd kolhydrater ett par gånger i veckan, sabbar man då fettförbränningen genom att åka jojjo in och ut ur ketos?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Frågor kring LCHF
  • Gladskit

1. Om man ökar fettintaget och drar ner på kolhydratintaget, men inte så strikt att man kommer in i ketos, kan då det ökade fettintaget leda till viktökning ist för minskning?
    - Svar ja! Jag vet dock inte hur förhållandet ska se ut mellan kolhydrater och fett för att du ska börja gå upp i vikt. Dvs var gränsen går. Om du är seriös och vill testa kanske du kan börja med strikt LCHF i några veckor och sedan införa bra kolhydratkällor stegvis i din kost igen. Kanske minska lite på fettet också? Då märker du vad som passar din kropp.

2. Finns det någon fara med att man överkonsumerar proteiner om man bibehåller samma fettintag som tidigare och drar ner på kolhydratintaget, men inte så strikt så att man kommer in i ketos?
    - Det kom ju en studie för någon vecka sedan. Jag har inte läst hela, det ska jag vara ärlig med. Men som jag förstod det (och tvärtemot vad tidningarna skrev när den kom) så handlade den egentligen inte om LCHF och ökad energiprocent från fett, utan just att öka intaget av protein. Det skulle enligt studien öka risken för tex. stroke. Hur detta fungerar ihop med ökat fettintag är jag osäker på.
    Du riskerar dock att hamna på ett för högt kaloriintag. Protein och fett ger 9 kalorier per gram. Kolhydrater ger 4 kalorier per gram. Att öka intaget av protein OCH fett ger alltså ett högre kaloriintag totalt sett. Men sen brukar protein och fett mätta bättre än vad kolhydaterna gör vilket innebär att du i slutändan kanske inte äter samma mängd. Detta kanske du skulle diskutera med en dietist.

3. Om man äta strikt större delen av tiden, men äta en större mängd kolhydrater ett par gånger i veckan, sabbar man då fettförbränningen genom att åka jojjo in och ut ur ketos?
    - För de flesta så kan det ta några dygn att komma in i ketos när man kapar kolhydratintaget. Om du då äter mycket kolhydrater och bryter ketosen så är det ju inte säkert att du hinner hamna i ketos innan du äter massa kolhydrater igen. Jag tror inte att kroppen tar skada, däremot kanske du inte minskar i vikt som du önskar.

För övrigt så går det alldeles utmärkt att äta bär. Bär är bättre än frukt pga lägre kolhydratinnehåll. I rimliga mängder givetvis men det är helt ok. Pasta har jag ärligt talat aldrig saknat, däremot gör vi zucchinitagliatelle ibland till köttfärssåsen och det smakar nästan som vanligt. Bröd kan man baka massor av olika som också är väldigt gott. Potatis kan man unna sig ibland, jag åt potatis till midsommar tex. och jag kan ta några klyftpotatisar ibland. Men oftast avstår jag för det finns så mycket annat gott. En del rotsaker är bättre än andra så du kan säkert hitta alternativ till ungsbakade rotsaker också.

Googla runt på olika receptsajter med LCHF-recept så hittar du massor av inspiration!

• yena89

Självklart kan man hitta sin egna nivå. Vissar mår bättre av att äta strikt, andra börjar rasa i vikt när de ökar kolhydraterna lite och minskar på fettet. Har du haft problem med viktnedgång och bantat mycket så skulle jag dock rekommendera strikt LCHF. Även om du lätt blir sugen på mat trots att du precis har ätit. Men föregående säger, börja med strikt och om det inte känns bra kan du testa lite hur din kropp vill ha det.

Om du inte tränar en massa skulle jag inte rekommendera för mkt protein. Sambon prenumenera på BODY och dom äter ju mest protein och sen lite fett och kolhydrater. Men dom tränar ju mer än 7 gånger i veckan också så dom gör ju av med proteinet. Vad jag har läst så ska man minska proteinet om man inte tränar så mkt.
    Jag är dock inte helt säker så du kanske får fråga på ett annat forum.
    Det du beskriver låter lite som Atkins dock.
    Personligen tycker jag iaf inte man ska äta mer än 20E% protein. Och ska man äta kött så ska man äta gräsbetes. Eller iaf svenskt kött.

Om du vill gå ner i vikt så är det inte bra att fuska så ofta. Däremot kan du äta upp till kanske 30g kollisar utan att sabba ketosen för mkt, så har det varit för mig iaf. Jag äter tex strikt under veckan men en gång i veckan unnar jag mig lite mer kollisar i form av tex pannkakor (LCHF) med bär och grädde eller hemgjord glass.
    En gång i månaden kan du sen kanske äta nåt kolhydratsrikt du tycker om. Tex äta ute på en fin restaurang med vänner och inte tänka på att ta bort ditten och datten utan bara ät och njut.

Om du däremot känner att du triggas lätt av för mkt kolhydrater så är nog det allra bästa att vara strikt.

Om du nämner hur mkt du vill gå ner i vikt och om du tidigare försökt att gå ner men misslyckats eller om du bantat med pulversoppor mkt så är det enklare att komma med tips.

Om det nämnligen är så att du bara har 10kg övervikt efter graviditet tex och tidigare inte haft större problem med vikten så skulle jag säga att du kan äta "normal" LCHF (dvs 50g kolhydrater) samt träning 3-4 gånger och promenader.
    Då får du plats med små mängd potatis, rotfrukter, råris, bär och kanske även en o annan frukt nångång om du vill det. Men du får tänka att kolhydrater ska vara tillbehör och inte basen i måltiden då. Alltså kanske bara en liten potatis eller en slev med ungsrostade rotfrukter eller en (1) msk råris.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden Frågor kring LCHF