• Esco

Man behöver inte koka vattnet till ersättning!

Jag hittar inte igen tråden där några utav oss för ett tag sedan diskuterade hur länge man skulle
    koka vattnet till ersättningen så jag skriver här.

Jag fick alldeles nyss detta svar från livsmedelsverket:

Min fråga:

Min son är född i vecka 35+0 och är idag 2 månader gammal. En månad korrigerat.

Han får bara ersättning och äter NAN1 samt baby semp bifidus mot hård mage.

Vi har komunlt vatten och jag undrar om vattnet verkligen behövs kokas?

På produktförpackningen rekommenderas detta.

Hälningar JessicaHej Jessica!

Du behöver inte koka kommunalt dricksvatten till din son, eftersom risken för att det ska finnas skadliga bakterier eller virus är mycket liten.

Med vänliga hälsningar

Thomas Ahlström

• Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!
  • La Lola
    Blomsteröga skrev 2012-07-16 19:42:09 följande:
    japp!
    ok.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Min underbara hjärtan

Vi bodde oxå i ett gammalt hus så de gjorde oxå att de va bäst att koka tänkte jag! Vet att dom andra som bodde där vi var 3 st som fick barn på 4v dom kokade oxå... Tycker inte de varit jobbigt!

• Längtan efter dig
    Gladskit skrev 2012-07-13 20:27:34 följande:
    Fast om vattnet är så otjänligt att man riskerar att bli sjuk så lär ni nog bli varse det innan ni hinner ge era barn okokt vatten.

Vi kokade första veckorna. Sen hamnade vi på Astrid Lindgrens barnsjukhus med vår nyföding och kan ni tänka er, där hade de FÄRDIGBLANDAD ersättning i kylen som de gav till de små prematurerna och barn med sänkta immunförsvar och annat. Det fick oss att inse att barn må vara känsliga men det behöver absolut inte gå till överdrift!
    Det där stämmer inte riktigt. För ca 1½ år sedan fick vi cryptosporidium i vattnet här och många hann bli sjuka. Vårdcentraler/sjukhus fick in ett stort antal magsjuka personer och då började de fatta misstankar naturligtvis. Det är klart att man hinner bli sjuk (annars skulle väl ingen bli sjuk?). Vi kokade vatten i ett halvår enligt rekommendationer vilket var mindre kul.

Men nog om det, man behöver ju inte vara helt nitisk heller. Vi kokar vatten åt vår 4½ månaders, men det händer att vi slarvar alt. blandar ut ersättningsvattnet med kallt kranvatten om temperaturen råkat bli för hög. Det tar ju evigheter att stå och skölja flaskan under vatten. Ingen höjdare om man har en liten som vill ha mat snabbt. Jag tror på sunt förnuft helt enkelt.
  • Smam

Orkar inte läsa allt men jag kokar alltid vattnet, finns ju fullt i bakterier i kranarna. Och som jag tycker mig se att ni diksuterar, lite titt som tätt blir ju vattnet förorenat och hela städer blir sjuka. 

• La Lola
    Smam skrev 2012-08-12 16:28:04 följande:
    Orkar inte läsa allt men jag kokar alltid vattnet, finns ju fullt i bakterier i kranarna. Och som jag tycker mig se att ni diksuterar, lite titt som tätt blir ju vattnet förorenat och hela städer blir sjuka. 
    Fullt med bakterier? Men då kokar du väl vattnet även till er vuxna?
  • Smam

Nee vi har ju lite bättre magar och immunförsvar än en nyfödd eller två månaders. Vill ju inte direkt riskera nått innan immunförsvar och mage kommit igång. Och en vuxen klarar magsjuka bättre än ett spädbarn. Jag tänker då koka tills min son är lite äldre

• La Lola
    Smam skrev 2012-08-12 21:02:28 följande:
    Nee vi har ju lite bättre magar och immunförsvar än en nyfödd eller två månaders. Vill ju inte direkt riskera nått innan immunförsvar och mage kommit igång. Och en vuxen klarar magsjuka bättre än ett spädbarn. Jag tänker då koka tills min son är lite äldre
    Men om vattnet är fullt av bakterier hela tiden så kan det väl inte vara nyttigt för er vuxna att ständigt få i er de?
  • Smam

Man blir väll härdad som med allt annat. Men vill gärna att min sons mage ska fungera riktigt innan jag börjar "härda" han. Dom rekommenderar att man ska koka nappflaskorna efter man diskat dom och dom är f*n så mkt renare än vattnet från kran, tex.

• La Lola
    Smam skrev 2012-08-12 22:01:16 följande:
    Man blir väll härdad som med allt annat. Men vill gärna att min sons mage ska fungera riktigt innan jag börjar "härda" han. Dom rekommenderar att man ska koka nappflaskorna efter man diskat dom och dom är f*n så mkt renare än vattnet från kran, tex.
    Var bor ni som har så mycket bakterier i vattnet hela tiden? Det rör sig om egen brunn va?
    Vilka är "dom"?
Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!