• Lizzon

dna-prov redan i vecka 6?? någon som gjort ett moderkaksprov så tidigt?

Är nu gravid efter en lång väntan, och eftersom vår son har en allvarlig sjukdom så ska vårt barn i magen
    fosterdiagnostiseras, har blivit itutade i åratal att så fort det bara går ska man ringa in och komma på
    moderkaksprov, nu har jag fått en tid nästa vecka (vecka 5+4)
    Men nu smyger tvivlen på hur i hela fridens namn ska de kunna ta prover redan? kan ju inte finnas nåt där än att ta ifrån...

Någon med erfarenhet eller vetskap skulle jag vara tacksam för svar!

Tack!!

• Svar på tråden dna-prov redan i vecka 6?? någon som gjort ett moderkaksprov så tidigt?
  • Edda2

Har själv en genetisk sjukdom och fört över till min ena son.
    På tredje barnet så var det moderkaksprov som gällde (pojken är 2a barnet och visste inte om sjukdomen)
    Först prata jag med bm om det hon kontakta läkare och sen hade jag samtal med honom, om sjukdomen var analysen skulle skickas mm.
    Gjorde mkp i v 12+ tror jag det var.
    Tog 1 v sen ringde läkaren som utförde provet och berättade resultatet.

• Lizzon

Tack för svar! :)
    Vi har redan ett test uppbyggt i huvudstaden så allt finns tillgängligt och vårt lokala sjukhus är informerat sedan två år tillbaks så d var inget problem att få en tid men problemet är också så att detta test tar sån tid att det var viktigt att  ta det så tidigt som möjligt, men kanske vecka 12 är en sån gräns man måste upp till?

• Edda2

Tror man kan ta det tidigare än så men inte säker, moderkakan måste ju iaf ha bildats.
    Nu visste vi väl egentligen hur vi skulle göra om det visa sig om det var en pojke med sjukdomen och då kanske det inte blev så akut. Vi ville mest förbereda oss för om det var så skulle förlossningen och allt där efter ske på ett annat sjukhus/annan stad.

• Lizzon

Tack Edda2!! väldigt tacksam för dina svar, känner sig väldigt ensam med sina tankar ibland!

Hoppas allt gick vägen med er!! :)

• Edda2

Så lite så:)
    Jodå gick bra för oss fick en frisk flicka som är 18 mån idag.
    Möjligt hon bär på genen men hon får ta blodprov när hon blir äldre och innan planera barn men är några år till:)

Svar på tråden dna-prov redan i vecka 6?? någon som gjort ett moderkaksprov så tidigt?