• Lufsan

Kommer vara i v.19 när jag börjar på nya jobbet...

Ja, jag undrar: Hur ska jag berätta detta för min chef. Vill berätta nu eftersom att jag inte vill dyka upp med en gravid mage och överraska alla. 

Jag är nu i v.14 och vill berätta helst idag. Men har tänkt så i några dagar nu. När jag väl ska slå numret så vågar jag inte. Vad ska jag säga och hur ska jag få det att låta på bästa sätt?

Vill gärna höra era historier och bli lite peppad! Tack på förhand!

Övrig info: Jag har tagit det här jobbet för att mitt nuvarande kontrakt går ut i augusti och jag har inte blivit erbjuden något annat. Visste inte att jag var gravid på intervjun. Det är ett vikariat fram tills juli nästa år.

En dag i sänder.
  • Svar på tråden Kommer vara i v.19 när jag börjar på nya jobbet...
  • E Maria

Jag blev gravid under ett vikariat.. Jag berättade efter ultraljud i ca v 13.. Då hade jag bara 3 veckor tidigare skrivit på kontrakt för fast tjänst på samma ställe som skulle börja ett halvår senare... Så kände mig lite skyldig. Jag gick bara in till chefen o sa som det var.. Såg glad ut o inte alls liksom att jag bad om ursäkt typ.. Arbetsgivaren kan inte säga nåt o det vet han/hon.. Så om du e glad så blir nog din chef glad.. Sen vad chefen egentlugen tänker får man kanske inte veta... :) men det kvittar kanske? Och du kan ju alltid säga att ni ville få bekräftat med ultraljud innan ni berättade.. Det är bara att ta tjuren vid hornen :) lycka till!

• Lufsan

Ja, känner mig nervös. Vill så gärna att allt ska kännas bra på jobbet. Har väldigt svårt att jobba på ett ställe där jag inte trivs eller så. Chefen verkar shysst men de har fått krångla en del för att få mig och det har varit många andra erbjudanden emellan så processen drog ut på tiden. Så känner mig lite extra jobbig när jag kommer och har "ännu en grej"...

Kommer att behöva ta det på telefon eftersom att jag inte jobbar där. Och det känns väl också lite motigt.

Tack! =) 

En dag i sänder.
  • solstrålen

Lycka till/Hoppas det gick bra om du redan haft samtalet. Om det är en bra chef kommer de vara glada för din skull och glad att de hittat rätt person till jobbet - även om du inte hinner stanna hela tiden ut...

• Lufsan
    solstrålen skrev 2012-07-19 23:42:48 följande:
    Lycka till/Hoppas det gick bra om du redan haft samtalet. Om det är en bra chef kommer de vara glada för din skull och glad att de hittat rätt person till jobbet - även om du inte hinner stanna hela tiden ut...
    Tack! Hoppas det! Har försökt få tag på chefen men det verkar som om hon har semester. Vi får se när hon kommer tillbaka. =)
    En dag i sänder.
  • nyponbuskar

Hur har det gått? Jag började på mitt nya jobb i v. 17 och berättade för chefen i v. 20, hinner bara jobba i 5 månader på provanställning men fick besked direkt att jag får vara kvar!

• solstrålen

Kul! Grattis. En fråga bara - syntes det inte i v17? Jag är i v16 nu och det ser ut som jag klämt in en handboll under tröjan. 3e barnet i och för sig, men ändå. Blir inte klok på att du jobbade 3v innan du berättade...

• nyponbuskar

Ha, chefen hade misstänkt det men jag sa bara att jag ville göra ultraljud innan jag berättade, vilket hon förstod och gratulerade! Men se är första barnet o de syndes inte så myckey Förövrigt valde vår lilla tjej att titta ut idag, v. 36+2, så nu blir det inget mer jobb

• Bollen2

Jag började på nytt jobb när jag var gravid kring vecka 15 tror jag. Var ett vikariat som skulle pågå några månder efter att bebisen var född. Det syntes inte att jag var gravid när jag började, berättade för chefen efter ultraljudet i vecka 18. Kändes inte bra att börja nytt jobb mitt i graviditeten men vad gör man.. kan ju inte gå hemma och vara arbetslös. Nu ska jag börja på nytt jobb igen, och är åter gravid. Kommer dock bara vara i vecka 6-7 när jag börjar.. Känns ändå konstigt. Men det får väl lösa sig. Jag kan inte planera mina barn/mitt liv efter vilka jobb/när jag får jobb..

• Kastrull

Hamnade i samma sits.....fast i vecka 28. Blev erbjuden ett jobb, de visste inte att jag var gravid. Men jag berättade. Hade inte kunnat tåga in där med magen i vädret, aldrig. Även om några runt omkring mig tyckte jag skulle göra så. Jag berättade och sen behövde de lite tid på sig att fixa vikarie direkt och sen skrev jag på veckan efter. Ska börja jobba imorgon, är i vecka 30, ska jobba 7 veckor innan jag går på ledighet. Det har löst sig så otroligt bra.

• norma81

Hej! TS, jag är typ i exakt samma sits. Är i v 5 eller 6, ska skriva kontrakt i veckan. Kan liksom inte stoppa det hela nu men känner mig som en tjuv, plus att det är så stor stress att börja nytt jobb, och avsluta, dessutom måste vi flytta.... gaah

Hur gick det för dig?

• norma81
    nyponbuskar skrev 2012-08-15 20:23:00 följande:
    Hur har det gått? Jag började på mitt nya jobb i v. 17 och berättade för chefen i v. 20, hinner bara jobba i 5 månader på provanställning men fick besked direkt att jag får vara kvar!
    Detta ger mig tröst och hopp! :) Det kommer att bli samma för mig och jag hatar att göra folk besvikna.
  • nyponbuskar

Hoppas det går lika bra för dig! Jag hann inte jobba så länge som jag tänkt då min lilla tjej kom 1 månad för tidigt, men jobbet finns kvar! :)

Svar på tråden Kommer vara i v.19 när jag börjar på nya jobbet...