letsmakeachange skrev 2012-07-18 18:41:52 följande:
Min man blev fardigutbildad i ar : )
Han vill garna aka till Sverige men kan inte ta semester.
Jag har forsokt fa han att ta EN VECKA denna sommar for att hitta pa nagot med varan 7-aring (for det blir langtrakigt att vara hemma med mamma o 3-manaders lillebror) men nej, det gar inte : (
Inte bara att han inte kan ta semester, vi har inte rad med flygbiljetter till allihopa
sa da blir det saklart att jag flyger (for min man vill oxa dit & halsa pa. Han har vanner dar oxa o trivs dar, sager han).
Jag forsoker flyga en gang om aret (har inte lyckats varje ar, men da kommer mina foraldrar o halsar pa)
men det ar en konstant fight med min man angaende pengar. Sa jag borjar trottna pa att han inte kan ta
semester + om vi bor i Sverige slipper jag kranglet o braket hur jag ska lyckas besoka min familj.
Men jag kommer ihag nar han bodde med mig i Sverige att han fick kanslan av lite "utanforskap" da han inte var svensk. & da kunde han anda svenska.
Min son alskar Sverige o saknar mormor o morfar o sin kusin o brukar fraga om han var fodd i Sverige varfor bor vi har (han var 1 1/2 ar gammal nar vi flyttade till USA). MEN saklart, aka o halsa pa pa somrarna o till julen ar ju en helt annan sak an o bo dar ga i svensk skola. Han kan svenska men "knackligt" o med brytning saklart.
Fast for att krangla till det hela gar jag i skilsmassotankar : (
Forsoker fa tag o boka tid hos familjeradgivning.
Hur det an blir sa blir det nog att jag tar barnen o flyttar till Sverige. & min man har sjalv sagt att skiljer vi oss sa flyttar han oxa till Sverige.... Sa hur som havet sa maste jag forsoka ta reda pa hur han kan fa jobb dar...
Vilken jobbig sits.

Skiljer ni er så kommer din man inte att kunna få uppehållstillstånd i Sverige pga familjeanknytning så då blir det riktigt svårt för honom. Familjerådgivning är nog en bra ide! Hoppas det löser sig!