• letsmakeachange

Ameriansk utbildad elektriker - jobb i Sverige?

Hej

min man har gatt "aprentice program" o utbildad sig till elektriker i USA.
    Vi funderar nu pa o flytta tillbaka till Sverige men maste ta reda pa hur hans utbildning
    kan galla i Sverige + finns det overhuvudtaget jobb for elektriker i Sverige?
    (Har i USA ar arbestlosheten valdigt hog for elektriker for tillfallet).

Valkomnar all tips jag kan fa.
    Aven tips pa hur man ska hantera en svarmor som inte kommer bli sa glad att
    vi "lamnar henne" har : (

Finns det nagra som har flytttat fran USA till Sverige o angrat sig?
    Orolig for skolor for min 7-arige son, kommer han bli mobbad for sin knackliga svenska?
    Tank om man visste vad som var bast i forvag eller hur ; )

• Svar på tråden Ameriansk utbildad elektriker - jobb i Sverige?
  • Ddg78

Googla svenska elektriker förbundet tror jag att det är, och maila dom så får du och din man ett korrekt svar på engång.

• evaoregon

Kan din man svenska?  Annars tror jag att det blir svårt att få jobb även om det är brist på elektriker i Sverige.

Jag bor i USA, men har bott i Sverige med min amerikanske man tidigare och det var ingen succe.  Det är mycket lättare att vara invandrare här i USA än att vara det i Sverige.  Min amerikanske man trivdes inte även om han kunde nästan perfekt svenska innan han flyttade till Sverige  

• evaoregon

Finns det förresten någon annan del av USA som ni kan flytta till där din man kan få jobb?  Det ser inte alltid lika illa ut på arbetsmarknaden överallt i USA.  

• letsmakeachange

Oj, det lat ju inte positivt for oss (att din man inte trivdes). Min man kan bra svenska men sjalvklart med brytning.
    Han bodde 5ar redan med mig i Sverige (men han var inte utbildad elektriker da) sen flyttade vi hit.

Jag ar oxa orolig over att han inte kommer fa latt o hitta jobb. Att det ar svart for utlandska i Sverige : (
    Har inget intresse av att flytta till en annan stat (enda anledningen att vi bor i denna stat ar pga att hans foraldrar bor har) & en stor anledning att vi funderar pa o flyttta tillbaka till Sverige ar for att vi bada inte trivs har + jag har hemlangtan (familj o vanner) + med tva sma barn ar jag otroligt trott pa att min man inte kan ta semester.
    Pa 5 ar har han varit ledig kanske 3 veckor... : (

Hm, jag for fortsatta googla pa detta...

• evaoregon
    letsmakeachange skrev 2012-07-16 12:46:23 följande:
    Oj, det lat ju inte positivt for oss (att din man inte trivdes). Min man kan bra svenska men sjalvklart med brytning.
    Han bodde 5ar redan med mig i Sverige (men han var inte utbildad elektriker da) sen flyttade vi hit.

Jag ar oxa orolig over att han inte kommer fa latt o hitta jobb. Att det ar svart for utlandska i Sverige : (
    Har inget intresse av att flytta till en annan stat (enda anledningen att vi bor i denna stat ar pga att hans foraldrar bor har) & en stor anledning att vi funderar pa o flyttta tillbaka till Sverige ar for att vi bada inte trivs har + jag har hemlangtan (familj o vanner) + med tva sma barn ar jag otroligt trott pa att min man inte kan ta semester.
    Pa 5 ar har han varit ledig kanske 3 veckor... : (

Hm, jag for fortsatta googla pa detta...
    Jobbar din man som elektriker nu?  Att ni skulle flytta till en annan stat (om din man inte kan få jobb där ni bor) skulle säkert vara mycket enklare för barnen än att byta land.  Det är inte lätt för en sjuåring att göra det.  

Det är svårt för invandrare att få jobb i Sverige även om de har bra utbildningar. När vi bodde i Sverige så umgicks vi med en del amerikaner och väldigt få av dem trivdes bra i Sverige.  

Du kan väl ta barnen med dig och hälsa på familjen i Sverige även om din man inte är ledig?  Min man är inte så pigg på Sverigebesök så jag brukar åka dit ensam med barnen och det funkar bra.   
  • letsmakeachange

Min man blev fardigutbildad i ar : )
    Han vill garna aka till Sverige men kan inte ta semester.
    Jag har forsokt fa han att ta EN VECKA denna sommar for att hitta pa nagot med varan 7-aring (for det blir langtrakigt att vara hemma med mamma o 3-manaders lillebror) men nej, det gar inte : (
    Inte bara att han inte kan ta semester, vi har inte rad med flygbiljetter till allihopa
    sa da blir det saklart att jag flyger (for min man vill oxa dit & halsa pa. Han har vanner dar oxa o trivs dar, sager han).
    Jag forsoker flyga en gang om aret (har inte lyckats varje ar, men da kommer mina foraldrar o halsar pa)
    men det ar en konstant fight med min man angaende pengar. Sa jag borjar trottna pa att han inte kan ta
    semester + om vi bor i Sverige slipper jag kranglet o braket hur  jag ska lyckas besoka min familj.

Men jag kommer ihag nar han bodde med mig i Sverige att han fick kanslan av lite "utanforskap" da han inte var svensk. & da kunde han anda svenska.
    Min son alskar Sverige o saknar mormor o morfar o sin kusin o brukar fraga om han var fodd i Sverige varfor bor vi har (han var 1 1/2 ar gammal nar vi flyttade till USA). MEN saklart, aka o halsa pa pa somrarna o till julen ar ju en helt annan sak an o bo dar ga i svensk skola. Han kan svenska men "knackligt" o med brytning saklart.

Fast for att krangla till det hela gar jag i skilsmassotankar : (
    Forsoker fa tag o boka tid hos familjeradgivning.
    Hur det an blir sa blir det nog att jag tar barnen o flyttar till Sverige. & min man har sjalv sagt att skiljer vi oss sa flyttar han oxa till Sverige.... Sa hur som havet sa maste jag forsoka ta reda pa hur han kan fa jobb dar...

• evaoregon
    letsmakeachange skrev 2012-07-18 18:41:52 följande:
    Min man blev fardigutbildad i ar : )
    Han vill garna aka till Sverige men kan inte ta semester.
    Jag har forsokt fa han att ta EN VECKA denna sommar for att hitta pa nagot med varan 7-aring (for det blir langtrakigt att vara hemma med mamma o 3-manaders lillebror) men nej, det gar inte : (
    Inte bara att han inte kan ta semester, vi har inte rad med flygbiljetter till allihopa
    sa da blir det saklart att jag flyger (for min man vill oxa dit & halsa pa. Han har vanner dar oxa o trivs dar, sager han).
    Jag forsoker flyga en gang om aret (har inte lyckats varje ar, men da kommer mina foraldrar o halsar pa)
    men det ar en konstant fight med min man angaende pengar. Sa jag borjar trottna pa att han inte kan ta
    semester + om vi bor i Sverige slipper jag kranglet o braket hur  jag ska lyckas besoka min familj.

Men jag kommer ihag nar han bodde med mig i Sverige att han fick kanslan av lite "utanforskap" da han inte var svensk. & da kunde han anda svenska.
    Min son alskar Sverige o saknar mormor o morfar o sin kusin o brukar fraga om han var fodd i Sverige varfor bor vi har (han var 1 1/2 ar gammal nar vi flyttade till USA). MEN saklart, aka o halsa pa pa somrarna o till julen ar ju en helt annan sak an o bo dar ga i svensk skola. Han kan svenska men "knackligt" o med brytning saklart.

Fast for att krangla till det hela gar jag i skilsmassotankar : (
    Forsoker fa tag o boka tid hos familjeradgivning.
    Hur det an blir sa blir det nog att jag tar barnen o flyttar till Sverige. & min man har sjalv sagt att skiljer vi oss sa flyttar han oxa till Sverige.... Sa hur som havet sa maste jag forsoka ta reda pa hur han kan fa jobb dar...
    Vilken jobbig sits.  Rynkar på näsan  Skiljer ni er så kommer din man inte att kunna få uppehållstillstånd i Sverige pga familjeanknytning så då blir det riktigt svårt för honom.  Familjerådgivning är nog en bra ide!  Hoppas det löser sig!
  • letsmakeachange

Tack. Ja, vi kampar for att det inte ska bli sa men vi far se.
    Han bodde med mig i Sverige i 5 ar o ansokte da om dubbelt medborgarskap sa han ar svensk oxa
    sa det borde inte vara problem for han.
    Men som sagt, forhoppningsvis loser det sig.
    Tack for tips o rad.

• evaoregon
    letsmakeachange skrev 2012-07-21 03:57:04 följande:
    Tack. Ja, vi kampar for att det inte ska bli sa men vi far se.
    Han bodde med mig i Sverige i 5 ar o ansokte da om dubbelt medborgarskap sa han ar svensk oxa
    sa det borde inte vara problem for han.
    Men som sagt, forhoppningsvis loser det sig.
    Tack for tips o rad.
    Ja, om han även är svensk medborgare så blir det ju inget problem med den biten.
  • Airhostess

Skönt för dig att han är beredd att låta dig flytta tillbaka med barnen(speciellt barnet som är fött i usa) och att han även är beredd att flytta med även om ni skiljer er.

Sök till engelsk skola om ni ska till Stockholm  (?) så får sonen det lättare med kompisar. Får gå i skola med andra barn i liknanade situation.  

Du kan även sätta lillplutten i engelsk förskola senare. Finns i Älvsjö också utanför stockholm.

• letsmakeachange

Hm, har inte ens tankt pa engelsk skola i Sverige. Visste inte att det fanns? Men vi har inte pengar sa det maste kosta en hel del men jag ska kolla upp det helt klart : )

Ja han sager att han skulle flytta om vi skiljs osv... Men sen om det kom till kritan far vi se om det verkligen skulle "ske sa latt"... Men vi kampar vidare o forhoppningsvis tar vi oss igenom denna svacka.

Men redo for Sverige ar jag!

Svar på tråden Ameriansk utbildad elektriker - jobb i Sverige?