• Veronica

Hur ska jag göra?!

Hej!

Jag har en dotter på 4 år, hon har aldrig träffat sin biologiska pappa. Jag träffade en kille när hon var ca 1½ år och han har 'blivit' pappa. Min dotter vet inte om detta än men hon skall få veta det så småning om men just nu är hon inte redo.

Det är inte det som är problemet utan det är hennes beteende, hon blir arg och förtvivlad när vi säger nej eller sen, då hotas hon med att slåss eller kasta saker och säger att vi är dumma. En dag när vi hade besök, jag var på jobbet och min pojkvän/hennes 'pappa' var hemma och fick besök utav två vänner, min dotter är så förtjust i en utav dom och så hade hon viskat i hans öra: 'ska vi elda upp dom, så dom dör'? Jag blir rädd att min dotter säger sådana saker, men frågan är om hon vet vad det är hon säger. Hon har uppträtt liknande ett antal ggr fast med andra ord.

Jag har inte längre något grepp om min dotter, hon har kontrollen.
    Min pojkvän är konsekvent och bestämd osv men han har också vissa brister, inte bara jag.

Jag är lite mer blödig, men jag säger ifrån men min dotter lyssnar inte ett dugg på vad jag säger även fast jag upprepar mig, och så hotas hon. Hur ska man göra för att hon ska börja lyssna? Ska jag behöva brotta ner henne på golvet varje gång eller kasta in henne på sitt rum? Jag får ingen kontroll alls, ibland skrattar hon mig rakt upp i ansiktet, trots att jag är allvarlig.

Min pojkvän säger hela tiden till mig att jag måste bli hårdare och konsekvent och han klagar ofta på mig och min dotter, men han gör aldrig nå fel, enligt han själv.
    Han beklagar sig till sina/våra vänner istället för att prata med mig, det är som att han söker hjälp och råd från dom, men han kastar all skit på mig och min dotter och det har fått mig att bli väldigt ledsen.
    Han har börjat tröttna och han säger att om inte jag får ordning på min/våran dotter så kommer han att lämna oss.

Jag skulle kunna skriva hur mycket och hur länge som helst men i det stora hela så handlar det väl om att få kontrollen och respekt, men hur gör jag?

Jag känner mig vilsen, frustrerad och som en värdelös mamma.
    Finns det någon hjälp man kan få i kommunen där man bor?

Hjääälp!

• Svar på tråden Hur ska jag göra?!
  • April barn

Jag har tyvärr ingen bra hjälp, kanske kontakta BUP för hjälp åt dig och dottern?
    Men vad är han för karl att ha kvar om han hotar med att lämna när ni fått problem !? Jag hade nog sparkat ut han!

• Flickan och kråkan

Håller med ovanstående att din sambo är ju en fåntratt minst sagt. Håller med om att det kan vara bra att kontakta BUP just för att du mår som du mår och för att du ska få handfasta, konkreta råd. Jag tror på fullaste allvar inte att det är något märkligt med din flicka. 4-åringar har en tendens att vara rätt viljestarka och dessutom börja tänka mycket själv och sätta "hårt mot hårt" så att säga. Och självklart kommer hon att utnyttja det faktum att hon känner din osäkerhet. Hotar du henne? Det är ju ofta så de lär sig att själva hota. Jag menar alltså inte att du eller någon annan i hennes närhet hotar henne till livet eller liknande, utan med mer "harmlösa" saker som så att säga lärt henne metoden "hot".

Du behöver självklart ta kontroll. Det gör du genom att vara helt ärlig med din dotter och sätta gränser - konkret, inte genom att enbart säga eller hota. Är hon arg och hotar med att slå, så bekräfta det hon känner. Helt OK att tycka att du har helt fel och är världens dummaste, men slå det får hon inte. Hindra henne om hon göra det och var tydlig med detta. Bli inte arg på henne för att hon är arg eller upprörd. Försök inte övertyga henne att hon har fel och du har rätt utan låt henne tycka och känna vad hon vill, men hindra henne från att agera på sätt som är oacceptabelt - som att t.ex. slå. Det är ok att tycka och känna en massa, men inte agera hur som helst i sina känslor.

Små barn gör inte som man säger, de gör som man gör. Jag har en 3-åring och en 4½-åring. Jag förväntar mig inte att de gör som jag säger. jag blir glad om de gör det, men jag förväntar mig det inte generellt. Jag säger till max två gånger sedan hindrar jag, lyfter bort dem eller föremålet eller vad det nu månde vara. Undvik att tjata. Agera genom att sätta konkreta gränser så att säga. Att barn skrattar arga föräldrar rakt upp i ansiktet kan kännas grymt provocerande, men är ofta en försvarsmekanism hos barn. 

Så här säger psykologiguiden om 4-åringar:
    http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=49&Barns-utveckling-4-6-ar

När min äldsta var runt just 4 år så tände han på en nanosekund på - från vår vinkel - bagateller. Kunde börja fäkta, slå och sparka. Idag är han som sagt 4½ och är tillbaka i sitt vanliga harmoniska jag igen  . och det är en kille som är väldigt sansad och lugn generellt, men just runt 4 så var det mycket känslor som svallade. Lillebror har ett helt annat humör (temperamentsfull minst sagt  ) och en helt annan personlighet.    

• vampyria2

Ett tipps bara när det gäller det där om att hon inte vet om att han är hennes biologiska pappa, ta det redan nu innan hon riktigt fattar innebörden av biologisk och inte.
    Jag kan lova dig att ni gör henne en björntjänst genom att inte ta det redan nu, det kommer göra ont i henne när ni ska berätta det om hon är äldre.
    Ni behöver inte göra någon stor grej av det hela utan berätta bara att hon har en till pappa men han av olika anledningar inte kan träffa henne just nu och att då är det ju jätte bra att hon har en till pappa som finns där för henne.

Kan det vara så att din dotter är inne i trotts åldern, då kan det vara bra att vara lite hårdare och väldigt konsekvent mot henne. 

• Veronica

Tack så mkt för era svar! Jag har spånat runt lite på internet och vi har läst och läst, det fanns en sak som stämde in väldigt bra på min dotter å det var att hon kan ha svårt och hantera sina impuls samt att hon har lite'social dominans'. Vi har läst mkt hur man ska agera å lära barnet, Vi gör ett försök, blir det ingen bättring vänder jag mig till BUP. Känns bra att man kan dela med sig och få skriva av sig lite :) Ha en bra kväll alla!

Svar på tråden Hur ska jag göra?!