• Theo2010

2 åring med ADHD? Eller är han bara jävligt aktiv?!

Snälla snälla snälla! Vet att de är mycke text men jag vet inte vad kan ska göra?! Har en son på snart 2 år och har ett bra tag varit orolig för honom när de gäller hans beteenden. Han är i sig en yberfin kille som på sitt vis bara menar alla väl! Men... Han har en del negativt beteenden. Han slåss, sparkas, puttas, får hysteriutbrott utan dess like, kan aldrig sitta still och koncentrera sig utan är nästan jämnt i ständig rörelse. Att sitta och pyssla, leka eller rita mer än 5 minuter finns inte på världskartan. Utan han han ledsnar. Han är extremt klåfingrig och gillar att pilla på exakt allt han inte får. Kan säga att vårt hem Är i princip barnsäkrast från topp till tå. Då han annars bara tar sönder saker och riskerar att skada sig själv. Och eftersom han inte värkar tycka att de gör ont att göra illa sig så vet man aldrig om de är allvarligt. Utan man måste nästan hålla fast honom och undersöka honom. När de kommer till mat så äter han extremt dåligt. Han petar lite i maten för att sedan springa vidare. På dagis sägs han äta bättre som tur är. När de gäller sömn så har han svårt att sova. Vaknar ca 1-5 ggr för att exempelvis dricka lite vatten leta efter napp Ella bara för att han vill kika runt lite för att sen lägga sig igen. Man måste även "tvinga" honom Till sömns. Vi kan hålla på i timmar för att få honom att komma till ro. Spelar ingen roll vad vi gjort på dagen. Vi kan ha varit på ett Lekland och sprungit järnet men han kommer verkligen inte till ro förens sent sent sent eller efter en massa bråk och stök med mamma och pappa. Han har ett hett temperament och har inte kommit igång med talet mer än få ord. Han gnäller mesta dels av dagarna då vi får svårt att kommunicera. Självklart så har vi vårt språk men ibland vet jag inte vad de är han vill. Känner att jag som mamma är helt slut då vi också har en dotter på 6 månader som jag ständigt måste övervaka då hon inte får lämnas själv för då rikers att åka på en propp. Theo får 99% uppmärksamhet Lilltjejen får den som blir över. Vill inte att de ska vara såhär. De går ut över min mans och mitt förhållande då vi flyr så fort vi får chansen. Låter sjukt för er kanske. Men vi kan inte njuta av att vara föräldrar just nu. De som känns mest jobbigt är att folk har börjat undvika oss. Vet inte om de är pga av att de äe omständligt eller nått annat. Min mor har alltid sagt att nej men han är bara som vilken unge som helst. Men nu har hon erkänt. Han är oerhört aktiv. Svärmor och svärfar passade honom i 3 dygn. Vi fick tillbaka honom med ett aldrig igen 3 dagar! Visserligen känns de skönt att dom kanske förstår mig då jag är hemma med barnen att de är rätt så besvärligt. Men känns ändå riktigt sorligt. Måste även inflika att på utvecklingssamtalet på dagis sa som att dom inte haft så aktivt och krävande barn på länge och att de bara är en tidsfråga innan han klättrat över staketet och drar.. Blev väldigt irriterad och orolig då jag anser att sånt ska verkligen INTE kunna hända. Dom sa att dom hoppades att han lugnar sig över sommarledigheten. Men de vette fan. Han sover knappt på dagtid utan som Max FÅR han bara sova 1 h. Någon som känner igen sig? Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden 2 åring med ADHD? Eller är han bara jävligt aktiv?!
  • visit12

Hur har det gått? Jag har en son på 2,5 år som vi har en liknande situation med?! Därför man är lite nyfiken...

• UnikFamilj

Inte för att jag har någon aning om hur det gått för den här lilla killen... Men värt att tänka på är att barn som tidigt misstänkts för ADHD (och kanske också diagnosticeras, för att deras problematik är så tydlig) får ofta en autismspektrumdiagnos istället längre fram. Ett barn som inte reagerar på tilltal, som kör efter sina egna regler, som har mycket humör och kanske utbrott, som är otroligt aktigt, sover dåligt och äter dåligt, har försenad språkutveckling etc, tror jag det är värt att låta utreda för autismspektrumproblematik i väldigt många fall. OM problematiken ligger där, så går det ofta att diagnosticera betydligt tidigare än ADHD och den tidiga hjälpen är guld värd.

• Orolig mamma Therese

Hej (Theo2010)!
    Era problem låter mycket som vår dotter, stora sömnproblem, hyperaktivitet, myror i brallan, koncentrationsproblem, m.m.  www.familjeliv.se/Forum-3-60/m69678209.html Att vara på 
    leklandet är likadant för oss båda, hon ska hela tiden byta mellan de olika aktiviteterna och är ändå
    lika aktiv när vi kommer hem, trots att vi varit dät hela dagen.

Många dagar vet man inte vad man ska tra vägen för att man är helt slut och vet varken ut eller in.
    Vår dotter har fått sömmnmedicin för att hon ska komma till ro på kvällarna, utan detta kan hon 
    springa upp och ner för trappan 15-20 gånger var kväll och somnar inte förrän vid 23-tiden. Och  
    omgivningen är duktiga på att bortförklara hennes problem, dels med att barn är sådana.

Prata med BVC och ring BUP- de kan kanske hjälpa er. vi tog kontakt med bup själva, dock måste
    man ligga på som attan för att något ska hända.

• Orolig mamma Therese
    Tant Blå skrev 2012-07-27 08:31:58 följande:
    Prata fsk och BVC om att starta utredning?! Känner igen set du skriver från en bekants barn. Föräldrarna trodde det var normalt, men har efteråt erkänt och förstått att hjälp tidigare skulle ha sparat både ork, förhållande och vänner/umgänge för både föräldrar och barnen. Vi kunde ex inte umgås på flera år för det gick inte ha deras barn hemma... Varken vi eller våra barn orkade..
    Kanske en dum fråga, men vad kan fsk hjälpa till med???
  • Little Ms Chatterbox
    Theo2010 skrev 2012-07-27 07:32:46 följande:
    Ramlade han på asfalten och slog i huvudet. Fick en stor bula + sår mitt i pannan. Han reste sig och sa oj sen sprang han vidare. Igår brände an sig på grillen. De märkte han knappt vid utan han hade liksom fullt upp med att göra annat. En annan hade ju grinat i veckor!!

Skönt kanske jag inte ska säga men de känns skönt att någon har en liknande situation som oss. Lillasyster är född i v 34 så vi hade en hel del att göra innan hon kom in i rutinerna.

Men vd gör man liksom?

Han får extra omega-3.
    Vad för Omega? (märke) och hur mycket?
  • visit12

Vi använder också omega (Eye Q), vi märker ingen skillnad alls... Har använt det i 12 veckor nu

• Little Ms Chatterbox
    visit12 skrev 2013-04-29 13:39:56 följande:
    Vi använder också omega (Eye Q), vi märker ingen skillnad alls... Har använt det i 12 veckor nu
    Hur mycket ger ni varje dag? Varför började ni ge? (Vilken effekt ville ni ha) Man kan få olika effekter av olika sorters Omega.
    Eye Q innehåller både Omega-3 och Omega-6. Det är en bra blandning men om man vill ha bättre effekt mot aggressioner är det bättre med en produkt som har enbart Omega-3 delen EPA i eller någon med i alla fall högre halt EPA än Eye Q 2 kapslar.
    Vill man ha bättre effekt på sömnen eller koncentrationen så kan det också vara bättre med något annat. 

• Little Ms Chatterbox
    Orolig mamma Therese skrev 2013-04-27 19:19:05 följande:
    Kanske en dum fråga, men vad kan fsk hjälpa till med???
    Fsk kan kalla in sin specialpedagog och se om det kan finnas något som man kan jobba med, tydligare pedagogik. Eller skicka remiss till BUP för ev utredning inom tex NPF. 
  • BusJohanna

Prata med BVC psykologen eller direkt med Bup.

En utredning skadar inte!

Stackare! Låter tufft för dig! Glad att du iaf ser möjligheten att det är ngt. Lättare att få hjälp om man ser problemet.

• visit12

Vi har gett Eye Q, 3 tsk per dag i 12 veckor, nu 1 tsk. 

Vi har gett för att han skall bli lite mer "stabil i humöret",  minska på sina utbrott när nåt går fel.. Hans sömn är ok, ganska aktiv kille... Problemet vi har är att han blir "tokig" om nåt inte går som han vill.

• Little Ms Chatterbox
    visit12 skrev 2013-04-30 19:19:13 följande:
    Vi har gett Eye Q, 3 tsk per dag i 12 veckor, nu 1 tsk. 

Vi har gett för att han skall bli lite mer "stabil i humöret",  minska på sina utbrott när nåt går fel.. Hans sömn är ok, ganska aktiv kille... Problemet vi har är att han blir "tokig" om nåt inte går som han vill.
    Testa med PlusEPA. Den finns bara som kapsel så är det ett mindre barn som inte kan svälja kapslar så kan man  sticka hål på kapseln med en nål och klämma ut på sked eller över mat (inte innan tillagning men går bra med varm mat som är i "ättemperatur"), eller yoghurt. 

• alllison

Såg att det var en äldre tråd men endå. Låter precis som min son han är 2 år och precis som du beskriver är han överallt och ingenstans verkar heller inte reagera på smärta som han borde. Jag har själv add och efter vad man hört om ärftlighet funderar man ju såklart. Skulle gärna cilja höra hur det gått för er.

Svar på tråden 2 åring med ADHD? Eller är han bara jävligt aktiv?!