• trollvurpan

Ang baby semp 1

hur gör ni som använder pulver'? gör ni klara flaskor? kokar eller inte? micrar ni vid användning av klara flaskor ...hur vet ni när de är 70 grader? jag blir galen på allt ;)

• Svar på tråden Ang baby semp 1
  • kimi90

vi gjorde när han ville ha mat. Så vi kokade vattnet och hällde det i en termos

• Esco

Och vi som precis haft värsta diskussionen om detta precis :)

Jag mailade livsmedelsverket som berättade att man inte behöver koka kommunalt vatten. Har du däremot egen brunn så är det andra regler som gäller.

Kort och gott. Jag micrar kallt kranvatten och blandar sedan i pulvret. Känn med några droppar på armen så det inte är för varmt. Jag brukar smaka på det då jag tycker jag känner bäst då :)

• trollvurpan

kanske en skitdum fråga nu då;)..men kan man blanda färdigt varmt i termos?...hur änge kan de hålla sej?...tänkte om man e ute ett par timmar ...

• Mörksuggan
    trollvurpan skrev 2012-07-14 20:04:55 följande:
    kanske en skitdum fråga nu då;)..men kan man blanda färdigt varmt i termos?...hur änge kan de hålla sej?...tänkte om man e ute ett par timmar ...

Om jag ska ut så brukar jag ha en termos med hett vatten och en flaska med kallt och så blandar jag när det behövs. Tror inte riktigt på att varmhålla färdig ersättning flera timmar.
    Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Esco
    trollvurpan skrev 2012-07-14 20:04:55 följande:
    Nej det är nog inte att föredra. Jag brukar ha med varmt vatten i en termos och så har jag portionerat upp pulvret i en burk. Finns portionsburkar att köpa.
  • Esco

Jag brukar koka vattnet och låta det svalna till lagom temperatur innan jag häller det i termosen så att man slipper dra på både varm och kallvatten.

• trollvurpan
    Mörksuggan skrev 2012-07-14 20:07:10 följande:

Om jag ska ut så brukar jag ha en termos med hett vatten och en flaska med kallt och så blandar jag när det behövs. Tror inte riktigt på att varmhålla färdig ersättning flera timmar.

Smart ...lätta saker jag inte ens tänkt på...knappt gått ut ifall jag inte haft tillgång till micro ...men supertack för tipsen ...:)
  • Esco
    trollvurpan skrev 2012-07-14 20:08:43 följande:
    Smart ...lätta saker jag inte ens tänkt på...knappt gått ut ifall jag inte haft tillgång till micro ...men supertack för tipsen ...:)
    Var beredd på att det är väldigt vanligt att bebisar blir förstoppade med ersättning så var uppmärksam på hur ofta bebisen bajsar.
  • Mörksuggan

Är jag hemma kokar jag inte vattnet utan blandar pulvret med kallt vatten och värmer till ättemperatur. Finns en bra hemsida attflaskmata.se Där finns svar på många frågor och mycket bra tips.

• Mörksuggan
    Esco skrev 2012-07-14 20:08:14 följande:
    Jag brukar koka vattnet och låta det svalna till lagom temperatur innan jag häller det i termosen så att man slipper dra på både varm och kallvatten.

Ja så kan man ju också göra. Men då krävs ju lite mer framförhållning.
  • Esco
    Mörksuggan skrev 2012-07-14 20:09:54 följande:
    Är jag hemma kokar jag inte vattnet utan blandar pulvret med kallt vatten och värmer till ättemperatur. Finns en bra hemsida attflaskmata.se Där finns svar på många frågor och mycket bra tips.
    Oj, tack för den länken. Den visste jag inte om :)
  • trollvurpan

men när ni micrar med kallt vatten o pulver ...gör ni de till ljummet då eller varmare och svalnar?

• Esco
    trollvurpan skrev 2012-07-14 20:16:03 följande:
    men när ni micrar med kallt vatten o pulver ...gör ni de till ljummet då eller varmare och svalnar?
    Till ljummet, alltså rätt temperatur.
  • Mörksuggan
    Esco skrev 2012-07-14 20:13:57 följande:
    Oj, tack för den länken. Den visste jag inte om :)

Upptäckte den rätt nyligen själv. :)
  • Mörksuggan

Men va f-n... Vill sig inte när jag citerar...nåväl... Micrar också så att de kan dricka direkt.

• trollvurpan

Tusen tack för snabba svar , ni gjort min dag lättare ;)

• Alisa
    trollvurpan skrev 2012-07-14 20:08:43 följande:

Jag kokar upp lite vatten som jag häller i termos OCH häller sedan i kallt vatten så vattnet blir lite varmare än ättemperatur. Då behöver jag bara hälla i den mängd vatten jag behöver i flaskan, hälla på pulver, skaka och så är det klart!! Supersmidigt. (har kommunalt vatten, behöver således inte koka vattnet innan barnet äter)
Svar på tråden Ang baby semp 1