• Voine

Underhållsstöd, tvungen att betala?

Det finns två typer: Underhållsstöd och underhållsbidrag. Den ena är ena föräldern tvungen att betala enligt lag, vilket ligger på 1273 kr/månaden - om föräldrarna inte är sammanboende och där barnet till största del tillbringar sin tid.

Sedan har vi ett annat bidrag som är döpt till något av de två ovanstående. Jag blandar ihop dom!

Är man som förälder tvungen att betala den andra delen också?

Det är så här att jag är utstämplad från min A-kassa och har arbetat sedan 1 Juli. Exet gjorde slut med mig i Maj och hon väntar barn med Bf  20/7. Hon har alltid haft jobb sedan vi blev ett par för fyra år sedan och faktiskt tjänad bra på sina jobb. Jag vet att hon har ett nöjeskonto som innehåller 20.000 kr, en nödbuffert på 127.000 kr och ett barnkonto på 5000 kr. Det sistnämda ska barnet få då hon fyller 18 år, vilket säkert kommer bli mer.

Själv har jag inte ett korvöre på banken. Har som sagt precis fått ett jobb efter 14 månaders arbetslöshet och jobbar 130-140 timmar per månad, vilket kommer bli mindre i Augusti. Kommer få ut mellan 7-9 tusen efter skatt. Dessa pengar räcker precis till mig själv så jag överlever. Nu kommer jag också bli tvungen att betala underhåll, vilket jag får acceptera.

På detta så vill exet ha ytterligare bidrag från mig utöver de 2300 kr hon kommer få i barnbidrag och underhållsbidrag (1050 + 1273).  Hon vill alltså ha underhållsstöd av mig. Nog för att det där lagstadgade underhållsbidraget redan tar kålen på min ekonomi - men att hon kräver ännu mer placerar bara mig ut på gatan utan bostad. För hur i h*lvete ska jag kunna betala min hyra?

Exet får mer i föräldrarpeng än vad jag får i lön. Utöver det har hon pengar på banken i stora högar - och hon kräver mer?!

Någon som kan klargöra vad jag är skyldig att betala och vad jag absolut aldrig kan bli tvingad att betala oavsätt om jag får 8000 kr efter skatt som 16.000 kr?

//Johan 

• Svar på tråden Underhållsstöd, tvungen att betala?
  • FrökenCarlsson

Ring FK och prata med dom så får du korrekta svar direkt. Mig veterligen så är det du "ska" betala 1273, kan bli mer du tjänar massor och om FK bedömer att du inte har ekonomi att betala den summan så går dom in och betalar och du får då en skuld till dom..

• Anonym

Nä,alltså..fk kollar ju vad du har för lön. De tvingar dig inte att betala mer än du har råd med.

• Anonym

Sedan får du dra av för de nätter du har barnet också.

• April barn

Har du riktigt kass ekonomi går FK in och betalar underhållet åt dig, du får kontakta dem så räknar de ut vad som är rimligt för dig att betala, mellan 0-1273:-/mån. Utöver det har jag inte hört om något mer underhållsstöd!

• April barn

Det är inte alltid det blir en skuld, men jag minns inte vilka "villkor" det var för att inte få skuld, men ts ring FK!
    Men det spelar ingen roll hur mycket man tjänar, underhållet är max 1273:-/mån.

• Balahir
    April barn skrev 2012-07-15 18:56:18 följande:
    Det är inte alltid det blir en skuld, men jag minns inte vilka "villkor" det var för att inte få skuld, men ts ring FK!
    mitt ex får ingen skuld hos FK för att hon tjänar för lite pengar (studerar) för att kunna betala, hon angav sin årsinkomst och på den baserade de att hon ska betala 0kr/månad.
  • niky40
    April barn skrev 2012-07-15 18:56:18 följande:

UnderhållsSTÖDET är max 1273 kr i mån. UnderhållsBIDRAGET kan teoretiskt sett vara hur högt som helst..
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-07-15 19:05:59 följande:
    UnderhållsSTÖDET är max 1273 kr i mån. UnderhållsBIDRAGET kan teoretiskt sett vara hur högt som helst..
    Underhållsbidraget, som beslutas av domstol, är 65 % av basbeloppet för ett barn mellan 0-6 år. Så 2383 kr/månad kan mamman få, minus barnbidrag, så 1333 räknar domstolen att ett litet barn, utan behov av specialmediciner osv, kostar per månad.

Vilket betyder att om ts betalar via Fk, så betalar han vad han ska och mamman har inte rätt till mer pengar för barnet.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-07-15 19:11:06 följande:
    Underhållsbidraget, som beslutas av domstol, är 65 % av basbeloppet för ett barn mellan 0-6 år. Så 2383 kr/månad kan mamman få, minus barnbidrag, så 1333 räknar domstolen att ett litet barn, utan behov av specialmediciner osv, kostar per månad.

Vilket betyder att om ts betalar via Fk, så betalar han vad han ska och mamman har inte rätt till mer pengar för barnet.

En domstol kan besluta om betydligt högre underhållsbidrag än så med hänsyn till intressen, förälders inkomst m.m.
  • Anonym

FK betalar ut underhållsstödet på 1273/mån som underhålls skyldig tittar de på deklarationen 2 år tillbaka och beräknar baserat på det ut hur mycket man ska betala tillbaka till FK det kan bli allt från 1273 kr/mån till 0 kr månad beroende på vad man haft för inkomst så länge man betalar den summa till Fk som de räknat ut (baserat på inkomst och antal barn)får man ingen skuld hos Fk .MEN om man pga olika omständigheter inte kan betala vad FK räknat ut -man har blivit arbetslös,sjuk el dyl de senaste 2 åren (eller om man vägrar betala vad de bestämt) DÅ får man en skuld till Fk.

Underhållsbidrag är högre än underhållsbidrag och finna för att barnet ska få likvärdig  standard hos båda föräldrarana  , man räknar då på barnets egentliga kostnader där tex fritidsaktiviteter och glasögon,mediciner mm räknas med. Sedan tittar man på föräldrarnas ekonomiska förmåga och vad de har för överskott varje månad- den förälder som har det störta överskottet får betala den största delen av barnets kostnader- baserat på vad Ts har berättat så skulle det i Ts fall inte finnas någon chans att mamman skulle kunna få ut ett öre mer i underhålls bidrag än vad FK betalar ut  skulle någon få ett underhållsbidrag så vore det väl TS som skulle få ett bidrag av mamman för att täcka en del av Ts kostnader när han har barnet, nu har jag aldrig hört talas om att det har hänt men varför inte???

• sextiotalist

Låt allt gå genom försäkringskassan, dvs du kommer betala max 1273 kronor. Om hon vill ha mer, så får hon stämma dig i tingrätten och är det så, som du beskriver, att hon har en betydligt bättre ekonomi än vad du har, så kommer hon få se i stjärnorna efter de pengarna.

Barnet skall försörjas av sina föräldrar efter förmåga, som det ser ut nu, så har hon den bästa förmågan, med andra ord så kommer hon ta den största biten av det ekonomiska. 

• niky40
    sextiotalist skrev 2012-07-16 12:42:38 följande:
    Låt allt gå genom försäkringskassan, dvs du kommer betala max 1273 kronor. Om hon vill ha mer, så får hon stämma dig i tingrätten och är det så, som du beskriver, att hon har en betydligt bättre ekonomi än vad du har, så kommer hon få se i stjärnorna efter de pengarna.

Barnet skall försörjas av sina föräldrar efter förmåga, som det ser ut nu, så har hon den bästa förmågan, med andra ord så kommer hon ta den största biten av det ekonomiska. 

sextiotalist skrev 2012-07-16 12:42:38 följande:

• Anonym

förr fick man skuld på det man inte kunde betala men nu får man inte det längre...

• Anonym (Gilla läget)
    Anonym skrev 2012-07-16 09:23:07 följande:

FK betalar ut underhållsstödet på 1273/mån som underhålls skyldig tittar de på deklarationen 2 år tillbaka och beräknar baserat på det ut hur mycket man ska betala tillbaka till FK det kan bli allt från 1273 kr/mån till 0 kr månad beroende på vad man haft för inkomst så länge man betalar den summa till Fk som de räknat ut (baserat på inkomst och antal barn)får man ingen skuld hos Fk .MEN om man pga olika omständigheter inte kan betala vad FK räknat ut -man har blivit arbetslös,sjuk el dyl de senaste 2 åren (eller om man vägrar betala vad de bestämt) DÅ får man en skuld till Fk.

Underhållsbidrag är högre än underhållsbidrag och finna för att barnet ska få likvärdig  standard hos båda föräldrarana  , man räknar då på barnets egentliga kostnader där tex fritidsaktiviteter och glasögon,mediciner mm räknas med. Sedan tittar man på föräldrarnas ekonomiska förmåga och vad de har för överskott varje månad- den förälder som har det störta överskottet får betala den största delen av barnets kostnader- baserat på vad Ts har berättat så skulle det i Ts fall inte finnas någon chans att mamman skulle kunna få ut ett öre mer i underhålls bidrag än vad FK betalar ut  skulle någon få ett underhållsbidrag så vore det väl TS som skulle få ett bidrag av mamman för att täcka en del av Ts kostnader när han har barnet, nu har jag aldrig hört talas om att det har hänt men varför inte???

Helt rätt.

Jag betalar ca 1800 i underhållsstöd (maxbeloppet) efter avdrag för mina två barn, samtidigt som jag har socialbidrag. I socialbidraget ingår inte kostnader för underhållsstödet, soc tycker att man ska sätta sig skuld till f-kassan vilket jag vägrar. Detta gör att jag tvingas leva under existensminimum. Mamman som tjänar ca 26 000 kr i månaden får ca 4000 kr i barnbidrag och underhållsstöd varje månad. Enligt soc är existensminimum  för mina två barn ca 4000 kr för en hel månad. De 10 dagar jag har dem i månaden behöver hon inte betala ett dugg så hon får mer än vad existensminimum är för barnen. Jag skulle kunna gå till domstol och kräva ett lägre underhållsbidrag men oavsett hur domstolen dömer kan mamman ändå kräva att f-kassan ska driva in så att hon får underhållsstödet. I lagboken står det att båda föräldrarna ska ta ett gemensamt ansvar utifrån ekonomiska förutsättningar. Det känns som ett skämt. 

Om föräldrarna kommer överrens finns det på F-kassans hemsida en uträkningsmall för hur mycket var och en ska betala utifrån inkomst och bostadskostnad. Tänk om de följt den när det gällde underhållsstödet. Hela systemet bygger på att det är så synd om mammorna. Istället borde man se till bådas ekonomi. Skulder för underhållsstöd är den vanligaste formen av skulder hos kronofogden.  Det är tyvärr bara att gilla läget hur orättvist det än är.
  • Anonym
    Anonym (Gilla läget) skrev 2012-07-16 20:34:22 följande:
    Helt rätt.

Jag betalar ca 1800 i underhållsstöd (maxbeloppet) efter avdrag för mina två barn, samtidigt som jag har socialbidrag. I socialbidraget ingår inte kostnader för underhållsstödet, soc tycker att man ska sätta sig skuld till f-kassan vilket jag vägrar. Detta gör att jag tvingas leva under existensminimum. Mamman som tjänar ca 26 000 kr i månaden får ca 4000 kr i barnbidrag och underhållsstöd varje månad. Enligt soc är existensminimum  för mina två barn ca 4000 kr för en hel månad. De 10 dagar jag har dem i månaden behöver hon inte betala ett dugg så hon får mer än vad existensminimum är för barnen. Jag skulle kunna gå till domstol och kräva ett lägre underhållsbidrag men oavsett hur domstolen dömer kan mamman ändå kräva att f-kassan ska driva in så att hon får underhållsstödet. I lagboken står det att båda föräldrarna ska ta ett gemensamt ansvar utifrån ekonomiska förutsättningar. Det känns som ett skämt. 

Om föräldrarna kommer överrens finns det på F-kassans hemsida en uträkningsmall för hur mycket var och en ska betala utifrån inkomst och bostadskostnad. Tänk om de följt den när det gällde underhållsstödet. Hela systemet bygger på att det är så synd om mammorna. Istället borde man se till bådas ekonomi. Skulder för underhållsstöd är den vanligaste formen av skulder hos kronofogden.  Det är tyvärr bara att gilla läget hur orättvist det än är.
    Du har rätt att söka och få ekonomiskt stöd för de dagar i månaden som du har barnen. Sen kan du givetvis göra avdrag via Fk för de dygn du har barnen hos dej.
  • sextiotalist
    Anonym (Gilla läget) skrev 2012-07-16 20:34:22 följande:
    Helt rätt.

Och att du betalar så högt, beror troligen på tidigare inkomster. Om ett par år, om din inkomst endast är det du får från soc, så kommer du betala mindre
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym skrev 2012-07-17 05:23:27 följande:
    Du har rätt att söka och få ekonomiskt stöd för de dagar i månaden som du har barnen. Sen kan du givetvis göra avdrag via Fk för de dygn du har barnen hos dej.
    Det får jag redan.
    sextiotalist skrev 2012-07-17 08:10:50 följande:
    Och att du betalar så högt, beror troligen på tidigare inkomster. Om ett par år, om din inkomst endast är det du får från soc, så kommer du betala mindre
    Det stämmer. Jag blir snart utförsäkrad en andra gång och om jag kommer tillbaka in i systemet igen får jag 4800 kr i månaden enligt F-kassan. Redan nästa år betalar jag mindre och om tre år blir det rejält mycket mindre. Skrattande 
  • sextiotalist
    Anonym (Gilla läget) skrev 2012-07-17 10:50:31 följande:
    Det får jag redan.

Det stämmer. Jag blir snart utförsäkrad en andra gång och om jag kommer tillbaka in i systemet igen får jag 4800 kr i månaden enligt F-kassan. Redan nästa år betalar jag mindre och om tre år blir det rejält mycket mindre. Skrattande 
    Nu vet jag inte om det är möjligt eller om du vill, men du kan söka anstånd (kolla med fk)
  • Anonym

underhållet baseras på din inkomst för två år sen!
    så du betalar mellan 0 och 1273 kr i månaden beroende på inkomsten 2010 

Svar på tråden Underhållsstöd, tvungen att betala?