Underhållsstöd, tvungen att betala?
Det finns två typer: Underhållsstöd och underhållsbidrag. Den ena är ena föräldern tvungen att betala enligt lag, vilket ligger på 1273 kr/månaden - om föräldrarna inte är sammanboende och där barnet till största del tillbringar sin tid.
Sedan har vi ett annat bidrag som är döpt till något av de två ovanstående. Jag blandar ihop dom!
Är man som förälder tvungen att betala den andra delen också?
Det är så här att jag är utstämplad från min A-kassa och har arbetat sedan 1 Juli. Exet gjorde slut med mig i Maj och hon väntar barn med Bf 20/7. Hon har alltid haft jobb sedan vi blev ett par för fyra år sedan och faktiskt tjänad bra på sina jobb. Jag vet att hon har ett nöjeskonto som innehåller 20.000 kr, en nödbuffert på 127.000 kr och ett barnkonto på 5000 kr. Det sistnämda ska barnet få då hon fyller 18 år, vilket säkert kommer bli mer.
Själv har jag inte ett korvöre på banken. Har som sagt precis fått ett jobb efter 14 månaders arbetslöshet och jobbar 130-140 timmar per månad, vilket kommer bli mindre i Augusti. Kommer få ut mellan 7-9 tusen efter skatt. Dessa pengar räcker precis till mig själv så jag överlever. Nu kommer jag också bli tvungen att betala underhåll, vilket jag får acceptera.
På detta så vill exet ha ytterligare bidrag från mig utöver de 2300 kr hon kommer få i barnbidrag och underhållsbidrag (1050 + 1273). Hon vill alltså ha underhållsstöd av mig. Nog för att det där lagstadgade underhållsbidraget redan tar kålen på min ekonomi - men att hon kräver ännu mer placerar bara mig ut på gatan utan bostad. För hur i h*lvete ska jag kunna betala min hyra?
Exet får mer i föräldrarpeng än vad jag får i lön. Utöver det har hon pengar på banken i stora högar - och hon kräver mer?!
Någon som kan klargöra vad jag är skyldig att betala och vad jag absolut aldrig kan bli tvingad att betala oavsätt om jag får 8000 kr efter skatt som 16.000 kr?
//Johan