• mianyckelpiga

Tips på aktiviteter i närheten av Gagnef, tex Mora och Leksand

Vi funderar på en resa till barnens farmor som har stuga i närheten av Gagnef. Eftersom vädret inte vill visa sig från sin bästa sida så kan vi nog glömma Leksand sommarland denna gång. Tänkte ta en sväng till Borlänge och äventyrsbadet. Kom gärna med andra förslag på aktiviteter i närheten, då vi inte är de som klarar att sitta i en stuga och prata hela dagarna utan vill aktivera oss.

• Svar på tråden Tips på aktiviteter i närheten av Gagnef, tex Mora och Leksand
  • Galino

Björnparken i Orsa är ju fantastisk, speciellt när man har barn, men det är ju en liten bit att åka :) annars finns tomteland i Mora, kul även så här års :)

Annars gillar jag att åka till rättvik och gå ut på långbryggan och bara vara på stranden också :)

• Marilyn

Beroende på ålder på barnen så finns framtidsmuseet i Borlänge. Typ som tom tits fast i mindre skala. Min 3,5-åring tycker att det är ganska kul, men äldre barn får ännu mer ut av det. Sportys lekland finns i Falun.

• mianyckelpiga
    Galino skrev 2012-07-15 20:40:06 följande:
    Björnparken i Orsa är ju fantastisk, speciellt när man har barn, men det är ju en liten bit att åka :) annars finns tomteland i Mora, kul även så här års :) Annars gillar jag att åka till rättvik och gå ut på långbryggan och bara vara på stranden också :)

Björnpark låter intressant! Ska kolla upp det. Tomteland har vi bara besökt vintertid och då var äldsta sonen tre år, nu snart 6, så det har vi funderat på faktiskt.
  • mianyckelpiga
    Marilyn skrev 2012-07-15 20:47:19 följande:
    Beroende på ålder på barnen så finns framtidsmuseet i Borlänge. Typ som tom tits fast i mindre skala. Min 3,5-åring tycker att det är ganska kul, men äldre barn får ännu mer ut av det. Sportys lekland finns i Falun.

Det lät väldigt intressant om det tex regnar en hel dag!
  • anyXX

Vi var i dala-Floda i början av sommaren.... Var i dan Anderssons loussa-stugan, på en fälld och fiskade, å massor av loppisar kring djurås, på tomteland, min man var ute o fiskade mkt....

flicka 2008 & pojke 2010
  • Fanny b

Jag vet inte hur barnvänligt det är men  utanför Borlänge finns en gruva som är öppen för besökande. Ligger vid Tuna hästberg. 

• Smulu
    Fanny b skrev 2012-07-15 23:53:56 följande:
    Jag vet inte hur barnvänligt det är men  utanför Borlänge finns en gruva som är öppen för besökande. Ligger vid Tuna hästberg. 
    Falukoppargruva är också ett tips.
    Zornmuseet / Zorngården i Mora

Svar på tråden Tips på aktiviteter i närheten av Gagnef, tex Mora och Leksand