• mammaAB

utredning + skillsmässan orka inte mer...

Sonen 1,5 år utreder för autism, dottern 4 för adhd och asberger. Misstänker maken har också något, typ adhd eller asberger. Själv har sedan ett par år depression....det är ständigt kaos hemma och alla mår dåligt. Vi ville båda två det skulle fungera inte minst för barnens skull, men det funkar inte!!! Är det någon har haft så här och hur hade det gått för er? Vi kan inte få någon hjälp emifrån - min är bosatt utomlands och han har en gammal mamma som bor 50 mil bort....är så rädd att vi var och en klara inte om båda barn fått diagnosen med tanken på våra egna tillstånd...jag mår skit när jag tänker hur det blir för barnen...samtiigt går det bara inte med pappa!!! vad ska jag göra? HJÄLP!

• Svar på tråden utredning + skillsmässan orka inte mer...
  • UnikFamilj

Vänd er till kommunen! Om ni förklarar er situation och står på er så finns det hjälp att få, först vid SoL och sedan via LSS om/när barnen får diagnos. Det är jättetungt att befinna sig där du är nu, och jag förstår dina tankar till fullo. Jag hoppas att ni kan få den hjälp ni behöver innan ni tar slutgilltiga beslut, det är så sorgligt när beslut tas i frustration och desperation då inget fungerar och man helt enkelt inte orkar. Har ni som par en ordentlig grund att stå på, så kan ni ta er igenom med rätt hjälp. 

Hur man löser situationen när skilsmässan väl gått igenom, det vet jag faktiskt inte. Den erfarenheten har jag inte, inte än i alla fall. Det skulle inte fungera bra för oss, så långt förstår jag. 

• mammaAB
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-07-17 10:37:16 följande:
    Be soc om hjälp och stöd. De kan hjälpa till med mycket. Lycka till!

Är rädd att soc försöker att ta barnen ifrån oss...eller jag inbilar mig bara?
  • UnikFamilj

Ta kontakt med en biståndshandläggare först skulle jag säga... jag förstår din oro kring Soc.

• mammaAB
    UnikFamilj skrev 2012-07-17 11:58:36 följande:
    Vänd er till kommunen! Om ni förklarar er situation och står på er så finns det hjälp att få, först vid SoL och sedan via LSS om/när barnen får diagnos. Det är jättetungt att befinna sig där du är nu, och jag förstår dina tankar till fullo. Jag hoppas att ni kan få den hjälp ni behöver innan ni tar slutgilltiga beslut, det är så sorgligt när beslut tas i frustration och desperation då inget fungerar och man helt enkelt inte orkar. Har ni som par en ordentlig grund att stå på, så kan ni ta er igenom med rätt  

Vilka hjälp kan man söka innan / efter diagnosen? VB vet jag men mer? Nu t ex vi är jättetrötta pga sonen sover dåligt på natten, och när han skriker så gråter även sin syster och ibland båda två blev otrösta, och kämpa samtidigt för att få mamma! Pappa blev oftast arg och skit i och gå och lägger sig! Jag har haft sovproblem sedan dottern föddes och även de timmarna barnen sover så kan jag inte sova själv, så jag känner mig trött jämt och orkar inget. Nu när de är lediga och pappar är inte det, känns som jag klara inte situatuonen längre, med att de ska få mat, mellanmål, frukter, bytas, badas, vara ute och leker, städar, diskar och tvättar.....!!! Alla säger bara sänka ambitioner etc, men var kan man göras bättre? Ska köpa snabbmat till dom? Ska inte tvättar deras kläder som bytas minst 2ggr per dag? Jag äter Atarax när jsg inte kan sova detta gör att jag känner mig som en zumbi dagen efter...känner ingen livsglädje just nu :( Hemskt att säga men just nu önskar jag bara någon kan ta hand om mina barn så jag kan gömma mig någonstans bara sova äta och gör INGENTING! Min man tar inte vad jag säger på allvar och skäller på mig att jag är bara egoistisk och tar inte mitt ansvar...vill inte prata mer med honom och inte dela livert med honom mera
  • UnikFamilj
    mammaAB skrev 2012-07-17 15:54:50 följande:
    Vilka hjälp kan man söka innan / efter diagnosen? VB vet jag men mer? Nu t ex vi är jättetrötta pga sonen sover dåligt på natten, och när han skriker så gråter även sin syster och ibland båda två blev otrösta, och kämpa samtidigt för att få mamma! Pappa blev oftast arg och skit i och gå och lägger sig! Jag har haft sovproblem sedan dottern föddes och även de timmarna barnen sover så kan jag inte sova själv, så jag känner mig trött jämt och orkar inget. Nu när de är lediga och pappar är inte det, känns som jag klara inte situatuonen längre, med att de ska få mat, mellanmål, frukter, bytas, badas, vara ute och leker, städar, diskar och tvättar.....!!! Alla säger bara sänka ambitioner etc, men var kan man göras bättre? Ska köpa snabbmat till dom? Ska inte tvättar deras kläder som bytas minst 2ggr per dag? Jag äter Atarax när jsg inte kan sova detta gör att jag känner mig som en zumbi dagen efter...känner ingen livsglädje just nu :( Hemskt att säga men just nu önskar jag bara någon kan ta hand om mina barn så jag kan gömma mig någonstans bara sova äta och gör INGENTING! Min man tar inte vad jag säger på allvar och skäller på mig att jag är bara egoistisk och tar inte mitt ansvar...vill inte prata mer med honom och inte dela livert med honom mera
    Finns olika lösningar beroende på hur flexibel kommunen är. Går barnen på förskolan? Fungerar det bra? Rätt stöd i förskolan är ju en stor del, fungerar vardagen där för barnen så fungerar den också bättre hemma. I hemmet kan du t ex ansöka om avlösning enligt SoL (först) och LSS (efter diagnos). Finns ju annat som t ex korttidsboende om man verkligen behöver avlastning, men det kanske inte är aktuellt eftersom barnen är så pass små? Man kan få ett antal olika stödinsatser, men måste ofta slåss lite för dem.
    När det gäller maken, vad gör han på dagarna? Jobbar? Är han insatt i hur situationen hemma ser ut, förstår han den? Är han medveten om sin egen problematik? Finns ingen runt omkring er som annars kan stötta? När är utredningarna färdiga? Är BUP/ HAB införstådda i hur jobbig situationen är så kan de kanske hjälpa, be om hjälp från kuratorn där barnen utreds!
Svar på tråden utredning + skillsmässan orka inte mer...