mammaAB skrev 2012-07-17 15:54:50 följande:
Vilka hjälp kan man söka innan / efter diagnosen? VB vet jag men mer? Nu t ex vi är jättetrötta pga sonen sover dåligt på natten, och när han skriker så gråter även sin syster och ibland båda två blev otrösta, och kämpa samtidigt för att få mamma! Pappa blev oftast arg och skit i och gå och lägger sig! Jag har haft sovproblem sedan dottern föddes och även de timmarna barnen sover så kan jag inte sova själv, så jag känner mig trött jämt och orkar inget. Nu när de är lediga och pappar är inte det, känns som jag klara inte situatuonen längre, med att de ska få mat, mellanmål, frukter, bytas, badas, vara ute och leker, städar, diskar och tvättar.....!!! Alla säger bara sänka ambitioner etc, men var kan man göras bättre? Ska köpa snabbmat till dom? Ska inte tvättar deras kläder som bytas minst 2ggr per dag? Jag äter Atarax när jsg inte kan sova detta gör att jag känner mig som en zumbi dagen efter...känner ingen livsglädje just nu :( Hemskt att säga men just nu önskar jag bara någon kan ta hand om mina barn så jag kan gömma mig någonstans bara sova äta och gör INGENTING! Min man tar inte vad jag säger på allvar och skäller på mig att jag är bara egoistisk och tar inte mitt ansvar...vill inte prata mer med honom och inte dela livert med honom mera
Finns olika lösningar beroende på hur flexibel kommunen är. Går barnen på förskolan? Fungerar det bra? Rätt stöd i förskolan är ju en stor del, fungerar vardagen där för barnen så fungerar den också bättre hemma. I hemmet kan du t ex ansöka om avlösning enligt SoL (först) och LSS (efter diagnos). Finns ju annat som t ex korttidsboende om man verkligen behöver avlastning, men det kanske inte är aktuellt eftersom barnen är så pass små? Man kan få ett antal olika stödinsatser, men måste ofta slåss lite för dem.
När det gäller maken, vad gör han på dagarna? Jobbar? Är han insatt i hur situationen hemma ser ut, förstår han den? Är han medveten om sin egen problematik? Finns ingen runt omkring er som annars kan stötta? När är utredningarna färdiga? Är BUP/ HAB införstådda i hur jobbig situationen är så kan de kanske hjälpa, be om hjälp från kuratorn där barnen utreds!