• annasomblevfler

Stöd, hjälp? Hur skulle det kunna se ut?

Hejsan!

Jag startar denna tråden för att jag har en fundering och skulle vilja ha så många synpunkter och tankar som möjligt kring detta. Jag är inte ensamstående, lever i samboförhållande med ett aktivt barn och nått insikten om vilket jobb det är för alla att ta hand om ett barn och få vardagen att fungera. Inte bara det, de flesta har tankar om vad man vill ge sitt barn, hur den ska växa upp och vilka värderingar man vill ge vidare, och det är ofta höga förväntningar man har på sig själv. Det är inte lätt!

Just genom att inse vilket jobb det faktiskt är att vara förälder, så tänker jag nästan dagligen på ENSAMSTÅENDE FÖRÄDRAR!! Vilket jobb! Vilken insats! Vilket slit. Och naturligtvis samma föräldraglädje som för alla andra. Hur får man allt att gå ihop?

Vilket fall har jag funderat mycket på att det borde finnas ett nätverk/ organisation som erbjuder stöd i någon form genom kontakt med frivilliga. Jag tänker mig visserligen att detta kunde vara riktat till vem som helst med just det behovet, men kanske i synnerhet till vissa ensamstående föräldrar som står utan nätverk och kan behöva hjälp med avlastning med mera.

För att förklar mig vidare; jag tänker att det skulle finnas en organisation av något slag som fångar upp socialt intresserade människor, som har lite tid över i sitt liv och förmedlar dessa till de familjer (små eller stora) som upplever sig vara i behov av detta. Att ambitionen främst är att det skulle vara en kontakt, vad det sedan utvecklas till är upp till de berörda. Kanske består kontakten av att prata av sig, hjälp med någon middag, social samvaro, en extra hand på lekplatsen. Kanske skulle rätt kontakt kunna utvecklas till något ännu större, en extra resurs, barnpassning, hämtning/lämning, långvarig vänskap, manliga förebilder/eller kvinnliga, en utvidgning av familjen, vad vet jag?

Kanske finns detta redan på vissa orter utan att jag upptäckt det. Men jag tänker mig att det skulle vara viktigt att detta är något som erbjuds utanför socialtjänsten eller annan myndighetsutövning och fristående från kyrka.

Är detta bara en god tanke? Skulle det vara allt för svårt att genomföra? Finns verkligen behovet? Hur ska man tänka kring de som vill hjälpa? Hur vet man att det är bra människor? Är det förenat med för stora risker?

Mina tankar har varit att det skulle vara omöjligt att kontrollera vilka människorna är som vill hjälpa, att organisationen är tydlig med detta. Detta är inte utredda människor! Att för att bli medlem som "hjälpare/frivillig" måste man vara med på en träff som handlar om förväntningar. Att organisationen kräver att man inser att detta är helt på den "sökandes" villkor, hur umgänget ska se ut (kanske till och med bara telefonkontakt), att man aldrig får klampa in i familjens liv. Att detta är en process som kan/bör ta tid. Att man i första hand ska se detta som en vänskap.  

Jag bygger inte detta på en tanke om någon slags välgörenhet, detta bygger på mitt synsätt av att det länge varit en förutsättning att man är fler i ett barns liv, ofta bodde ju far och morföräldrar tillsammans, i en liten by där allt angick alla. Jag menar inte att vi på något vis borde gå tillbaka till ett sådant levnadssätt men att vi i dag lever mer isolerat i våra familjeliv, familjen är en liten enhet (till skillnad från i många andra kulturer) och att detta kan förosrka en del problem. Sedan finns det naturligtvis många (ensamstående som så väl kärnfamilj) som lever i större nätverk även idag och inte alls har något behov av detta, naturligtvis, men det är inte heller till dessa som jag riktar detta till.

Min fortfarande naiva tanke om detta är att det kunde vara ett försök till att i bästa fall även fånga upp de behov som kan finnas innan det går illa, dvs. innan någon blir helt utbränd, innan det blir kaos i familjen, innan ett barn tappar en bit av den viktiga tryggheten som skulle kunna uppstå i vissa familjer. att någon utomstående skulle kunna fånga upp, hjälpa till och kanske förmedla vidare om annan hjälp skulle behövas. Men i största allmänhet främst vara ett stöd till någon som behöver stöd/avlastning/hjälp/råd/barnpassning/en annan familj med barn som kan bli lekkompisar/ vänskap eller bara en inbjudan till middag.   

Vad tänker ni?

Ursäkta för detta långa inlägg.
    bs, jag är inte politiker eller något, bara vanlig medborgare som nått vissa insikter när jag fick barn.
    Mvh Anna

• Svar på tråden Stöd, hjälp? Hur skulle det kunna se ut?
  • Höstglädje

Det är ju en superbra tanke men hur ska det finansieras om man "bara" får draghjälp hur kan du garantera tystnadsplikten när det bara är omöjligt att kontrollera dem som ska hjälpa? Vem ska utse vilka som får/inte får hjälpa för alla är faktiskt inte lämpade och hur ska du få rätt människa till rätt behövande? Tanken du har är bra men du behöver fila mer tror jag. Vart ska du sälja in idén om den inte ska vara i kommun och kyrka? Det du funderar på är lik det som soc har och bistår med om man blir beviljad och står valet mellan soc och din idé så väljer jag soc för då vet jag att det är en människasom är kontrollerad efter deras alla regler.

• annamamman01

Bra Anna!!!

Detta är precis vad jag efterlyst, mitt i prick!!!
    Finns ett jättestort behov hos ensamstående föräldrar som saknar ett socialt nätverk.
     Jag är nyinflyttad och har inte hunnit hitta nya vänner till mig och barnen ännu, svårt att kunna jobba och vad gör man när man blir sjuk och inte orkar ta hand om två små barn samtidigt. Det finns inget socialt skyddsnät för ensamstående föräldrar och barnen hamnar i kläm. Svårt att veta hur man hittar en bra barnvakt när man inte känner NÅGON!!! Jag har dåligt samvete för jag måste ta med mina barn till mitt jobb, när det inte finns kvällsöppet dagis dit jag flyttat. 

Att vara ensam med två småbarn är inte lätt i dagens samhälle, många barn far illa tyvärr.
    Jag kämpar på allt jag kan för att mina barn ska ha det bra, försöker vara en supermamma

Hade själv kunnat tänkt mig att ställa upp för andra i samma situation, men hur får man den kontakten??
    Tycker att kommunen kunde ha ett kontaktforum för ensamstående föräldrar, många som kämpar och istället kunna stötta och hjälpa varandra. Mänsklig omtanke och livsglädje är viktigare ord än tystnadsplikt och paragrafer.

//Anna ensam mamma        

• Höstglädje

Men det finns ju redan tala med bvc, familjecentralen, öppna förskolan även soc så får du kontakt med dem de har listor med namn. Bara få som känner till det och ofta inga här som nämner det har jag märkt i trådarna.

annamamman01 skrev 2012-07-18 14:12:25 följande:
    Bra Anna!!! Detta är precis vad jag efterlyst, mitt i prick!!! Finns ett jättestort behov hos ensamstående föräldrar som saknar ett socialt nätverk.  Jag är nyinflyttad och har inte hunnit hitta nya vänner till mig och barnen ännu, svårt att kunna jobba och vad gör man när man blir sjuk och inte orkar ta hand om två små barn samtidigt. Det finns inget socialt skyddsnät för ensamstående föräldrar och barnen hamnar i kläm. Svårt att veta hur man hittar en bra barnvakt när man inte känner NÅGON!!! Jag har dåligt samvete för jag måste ta med mina barn till mitt jobb, när det inte finns kvällsöppet dagis dit jag flyttat.  Att vara ensam med två småbarn är inte lätt i dagens samhälle, många barn far illa tyvärr. Jag kämpar på allt jag kan för att mina barn ska ha det bra, försöker vara en supermamma Hade själv kunnat tänkt mig att ställa upp för andra i samma situation, men hur får man den kontakten?? Tycker att kommunen kunde ha ett kontaktforum för ensamstående föräldrar, många som kämpar och istället kunna stötta och hjälpa varandra. Mänsklig omtanke och livsglädje är viktigare ord än tystnadsplikt och paragrafer. //Anna ensam mamma        

• annasomblevfler

Jag förstår inte varför inte mina svar kommer fram när jag postar.

• annasomblevfler

Ok, jag kanske tar för lång tid på mig när jag skriver. Suck. Får prova igen. Återkommer.

• annasomblevfler

Tack för er respons.

Jag tar det kortfattat nu eftersom det är tredje gången jag försöker skriva detta.

Höstglädje; Du sätter fingret på något viktigt. Säkerheten. Helt rätt, vissa passar verkligen inte för att hjälpa, men många gör det.  Jag är dock rädd för att rädslan ibland förhindrar det bra man skulle kunna åstadkomma.

Jag tänker mig att denna kontaktförmedling skulle baseras på frivilliga insatser, dvs inte finansierat, åtminstone till en början. Varför jag vill att det ska vara fristående från myndighet är för att jag befarar att många fortfarande förknippar detta med något negativt eller rädslor. Men jag vet inte.

Vidare tänker jag att det skulle kunna fungera likt en datingsida, via mail eller forum, och sedan är det upp till dom som söker att avgöra om detta känns som en kontakt man vill gå vidare med, telefon eller så smånigom ett möte. Att man som sökande inte behöver lämna ut några uppgifter eller redovisa något till någon. Att det ska vara lätt att testa.

Man matchas efter behov och styrkor/hjälpmöjligheter. Vissa söker kanske endast lekkompisar, andra i samma situation, andra kanske söker möjlighet att få prata av sig, andra en vidare kontakt, vänskap, möjlighet till barnpassning, hjälp med matlagning eller bara en utomståendes förmåga att se på vad som skulle kunna underlätta i ens vardag. Dom som vill hjälpa har på samma sätt olika förmågor, styrkor, utbildningar, tidsmöjlighet osv. Tänk om man kunde matcha.

Höstglädje; vill du berätta mer om den kontaktförmedling som redan finns? Hur ser den ut? Finns den i alla kommuner? Ingår det vissa förpliktelser i hjälpen? Berätta gärna mer om du har möjlighet. För jag blir glad av att läsa att det finns, för i så fall finns ju inget behov att fylla och jag kan luta mig tillbaka en aning... Då handlar det ju mer om att känna till de resurser som redan finns!

Annamamman01; du beskriver skyddsnät! Det är just det som jag är ute efter. Det vore det mest fantastiska om man kunde hjälpa de som just behöver detta. Jag upplever bara själv som förälder att det stundvis kan bli väldigt skört när man har far- och morföräldrar samt vänner långt bort.

Fortsätt gärna skriv!

Tack!

anna

• annamamman01

I min kommun finns ingen hjälp!!
     (Flyttat från Sthlm till Sala)
    Vad jag vet i alla fall!!!
    De erbjuder familjerådgivning...så man får prata av sig, men det är ju inte det man behöver.
    Kanske är bra också, men det är ju det praktiska som är svårt att få ihop och barnens sociala liv.
    Inte heller finns kvällsdagis!!! Så jobbar man kväll så måste barnen följa med till jobbet, inte så bra för varken barn eller föräldrar.
    Och det funkar ju inte på alla jobb att ha med sig barnen!!! Om man sitter i kassan på ica tex. 
    Jag har tur som kan fixa och trixa lite med tider och ta med barnen...men med dåligt samvete förstårs, bara en tillfällig lösning.  

Kommer få dagis from i höst och då kommer de få vänner hoppas jag, så det löser sig med allt. Men det hade varit kanon med en sån "lista" som du nämner...när man verkligen behöver hjälp och man inte har nån.
    Hade behövt ringa någon en gång när jag var jättesjuk med hög feber, då kan man inte lämna dem på dagis, inte handla eller laga mat.....om man är så sjuk att man knappt kan stå på benen... denna gång hade jag tur och blev frisk snabbt!!!   Tur jag har underbart snälla barn, men man vill ju deras absolut bästa!!! 

• Jeda1

Hej, Jag är själv ute och surfar runt för att hitta ett sådan förmedling. Jag är intresserad av att hjälpa någon som behöver lite avlastning på helgerna med sitt barn. Kanske någon som jobbar på helgerna, kanske inte har något skyddsnät i form av släkt o vänner och kanske inte heller råd att hitta på så mycket med sitt barn. Därmed menar jag inte att barn blir lyckligare av en massa dyra aktiviter men de flesta vill ändå ge sitt barn det bästa och detsamma som andra barn får uppleva. Jag har en liten sladdis på 2 år som jag dessutom vill ge möjligheten att få ett annat barn i sin närhet eftersom vi inte har några andra barn i hans ålder i släkten och bland vänner. Så mitt upplägg är att ta hand ett barn i min pojkes ålder att hitta på kul grejer med på nån/några helger i månaden. Kanske pyssla, åka till nåt lekland eller kanske Skansen. Jag skulle bli mycket glad att få chansen att hjälpa någon. Utan någon kostnad. Vi bor i Stockholm. Hälsningar Jessica

• TittiBoppe

Kan tipsa om en förening som heter Makalösa Föräldrar. Har en bekant som är med där, själv är jag inte så insatt i det hela. Men kan tänka mig att det kunde vara en bra plats att börja på?

www.makalosa.org/

Benjamin 12/2 -07 och Sheyla 16/5 -09
Svar på tråden Stöd, hjälp? Hur skulle det kunna se ut?