• anbiel

Sätter ni på bikiniöverdel på era småtjejer?

Jag har letat nya badtrosor till min fyra-åring och upptäckt att nästan alla butiker endast säljer hela bikinis för barn över blöjåldern. Jag vägrar köpa en hel bikini eftersom jag inte ens vill ge idén till min tjej att hon skulle behöva skyla sina små bröstvårtor.

Men vad tycker ni?
    Är det normalt att ha bikiniöverdel på fyra-femåringar?
    Är det ens ok?
    Är jag ovanlig eller tycker ni likadant?
    - Vid vilken ålder tycker ni att er dotter ska behöva börja skyla brösten?

Jag vill ha massor input men inga påhopp åt något håll!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-17 20:40
    För att förtydliga vad jag är ute efter:
    Det är endast er inställning till hela bikini till barnen.

Att skyla för solbränna (med solkyddsfaktor eller kläder) är en annan sak. Jag vet också att det finns butiker (typ Åhlens) som säljer underdelar. Men flera stora kedjor (tex HM, Lindex och Cubus) säljer bara hela bikni.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sätter ni på bikiniöverdel på era småtjejer?
  • Mrs Green

Nu när dottern är 7 år vill hon inte ha bara byxor, och hade hon absolut velat ha bikini så hade hon fått det. Men jag hade aldrig satt på henne en bikiniöverdel när hon var mindre och inte hade någon egen åsikt om det.

Fast hon vill helst ha baddräkt, så då får hon det. Jag tycker på sätt och vis att "tankini" är mer praktiskt eftersom det är enklare när man ska gå på toa, men just nu är hon mitt mellan två storlekar (122/128 och 134/140) och eftersom det bara finns dubbelstorlekar i badkläder och det är ganska stor skillnad mellan dem så tycker jag att baddräkt är väldigt praktiskt eftersom den sitter uppe (i 134/140) trots att den egentligen är lite för stor. 

• Annsiss

Vad är det för fel med att bada näck annat än på badhuset där det inte brukar vara okej? När jag var liten gjorde alla barn det nu är man helt ensam om att inte ha badkläder alls på dottern 2 år, men istället är barnen blöta och kalla i sina blöta badkläder eller tom bäbisar i kalla vattenfyllda sandfyllda blöjor. Varför vågar ingen låta barnen vara nakna istället. Sen håller jag med om bikinin, överdelen är ju helt poänglös fick min första kanske i 10 års åldern men det var mer som en baddräkt utan magdel dvs sporttopp och mest för att andra hade det.

• linas fina

Nej för tusan, skulle aldrig köpa bikiniöverdel till min dotter. Hon har inga bröst. Bröstvårtor ja, men det har ju även pojkar i samma ålder. Det är inte lätt att hitta badtrosa utan bikini men jag har lyckats faktiskt.
    En solskyddströja eller t-shirt sätter jag på om jag vill skydda henne mot solen. 
    Jag tycker det ser hemskt ut med alla små barn med bikiniöverdelar. Vill föräldrarna att sina små barn ska vara vuxna kvinnor? För mig helt obegripligt. 

• Veladis

Samma föräldrar som sätter på sin 2-3 åring bikinitop skulle nog aldrig (sällan?) sätta på samma dotter en liten bh bara för att hon vill vara lika mamma. Så det argumentet fattar jag inte.

Mina stora barn badar förresten gärna nakna på stranden också, och byter om utan att skyla sig. De är 6 och 8½ år. Det finns säkert en massa folk som har åsikter om det också.   

• Busbellan

Jodå, min dotter har en liten vanlig topp med nalle puh på som hon drar på sig ibland för att hon tycker det är fint

Mamma till Nora, August och Ella
  • moi01

Jaa det är ok att ha men man behöver inte ha på små flickor du kan ju köpa hela bikinin men använda bara bikini trosan min syrra när hon var liten 5 år så hadde hon bikini med topp det var en topp bikini modell

• moi01
    Konvaljen skrev 2012-07-24 17:56:49 följande:

Köpt två bikinis till min fyraåring och demonstrativt lämnat överdelarna i kassan i butiken. Nu vill hon iof ha baddräkt så problemet löste sig av sig självt.

Helt sjukt dock att småtjejer förväntas ha bikiniöverdel...

Joo om man inte ska dölja brösten på en liten tjej varför måste man dölja snippan då? Inte är ju snippan utvecklad ännu lika som brösten, kanske tösarna kan simma naken på stranden simhall i finland (badhuset) är de ju anorlunda
  • Vispen74

Vi låter vår dotter själv få välja. Oftast blir det baddräkt, men ibland väljer hon bikini för att de stora tjejerna har det.

Varför göra en grej av det, har jag missat nåt?

• trash panda
    Vispen74 skrev 2018-04-03 23:19:02 följande:

Vi låter vår dotter själv få välja. Oftast blir det baddräkt, men ibland väljer hon bikini för att de stora tjejerna har det.

Varför göra en grej av det, har jag missat nåt?

Varför man "gör en grej av det" handlar om att man inte vill sexualisera småbarns kroppar genom att låtsas att de har bröst som måste skylas. Småbarn behöver inte bikiniöverdel precis som de inte behöver BH.
  • Kungsholmsbo

Svarade nej. Men jag tycker egentligen inte det är något fel med det. Barn vill göra som vuxna och det är väl inte så konstigt. De tittar ju på oss och lär sig inför vuxenlivet. Att härma vuxna är en del av att växa upp och bli stor - en del av leken.

Jag köper emellertid inte bikini till min dotter eftersom det är mer praktiskt med baddräkt. Och vissa tycker att baddräkt också är att sexualisera. Hade ingen aning om det faktiskt. Jag tycker att baddräkt är ett fantastiskt bra plagg att bada i. Hon har två en baddräkt med en holkärm från Hummel och en baddräkt med hel ärm från Seafolly.  Jättefina och praktiska!

Svar på tråden Sätter ni på bikiniöverdel på era småtjejer?