• Anonym (Vårdnad.)

Ansöka om ensam vårdnad.

Hej! jag har en fråga hur ansöker man  om ensam vårdnad? Vad krävs för att jag ska få det? Om någon är dömd för något kan personen få vårdnad om ett barn om det är ett allvarligt brott? Tacksam för svar! Mvh

• Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad.
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-07-18 08:00:56 följande:
    Ja, som jag skrev, om det inte är uppenbart olämpligt att den föräldern som vill önskas få enskild vårdnad får det.
    Jaa.. Olämplig är hon nog inte.. Men hon behöver stöd i sitt föräldraskap vilket hon får två dagar i v. Var dock med på ett av mötena, på sambons begäran och hon hade inget emot det och min känsla var att de ville att sambon skulle ha boendet, men sambon vill inte. (Har aldrig velat ha barn alls men var korkad som fan och litade på vad mamman, som var hans kk, sa)
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-07-18 08:26:01 följande:
    Jaa.. Olämplig är hon nog inte.. Men hon behöver stöd i sitt föräldraskap vilket hon får två dagar i v. Var dock med på ett av mötena, på sambons begäran och hon hade inget emot det och min känsla var att de ville att sambon skulle ha boendet, men sambon vill inte. (Har aldrig velat ha barn alls men var korkad som fan och litade på vad mamman, som var hans kk, sa)
    Isåfall kan de vända sig till tingsrätten, tingsrätten kan inte besluta om gemensam vårdnad om ingen av föräldrarna vill ha det.
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-07-18 08:28:11 följande:
    Isåfall kan de vända sig till tingsrätten, tingsrätten kan inte besluta om gemensam vårdnad om ingen av föräldrarna vill ha det.
    Åh, ok då ska jag säga att han får göra det om han vill, men det är mer hon som tycker det är jobbigt med papper som ska skrivas under och sånt så hon får väl ta tag i det isf.
  • nuharjagbytt
    Anonym (Vårdnad.) skrev 2012-07-17 21:42:12 följande:
    oki..Hoppas att det går bra för dig! Lycka till! Är det familjerätten som bestämmer om vårdnaden el om den ska vara enskild?
     Men när barnet är under 1 år har väl mamma ensam vårdnad?
     Måste man då ansöka i gen om det?.
    TS om du har ensam vårdnad nu så är det lugnt. Jag förstår inte riktigt om ni inte är gifta och inte skrivet på om gemensam vårdnad, hur ser det ut nu? Om du har egen vårdnad nu så kan det bara bli problem om pappan stämmer dig på vårdnaden.
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-07-18 08:05:33 följande:
    Det är socialnämnden som beslutar.... Att man skriver en ansökan är en sak, däremot kan man inte avtala om enskild vårdnad som du påstår.
    Vill du att jag ska knäppa ett kort på mitt Avtal? Där det står exakt såhär

AVTAL Vårdnad om barn

*Barnets namn och uppgifter*
    *Moderns namn och uppgifter*
    *Faders namn och uppgifter*

Avtalets innehåll
    Vi föräldrar är överens om att ingå följande avtal om vårdnad
    ( ) Vi ska ha gemensam vårdnad  (x) Modern skall ha vårdnaden  ( ) Fader skall ha vårdnaden
    Avtalet skall gälla (  ) Till och med  (x) Tillsvidare

Föräldrarnas underskrifter

*Moder*  *Fader*

Socialnämndens godkännande
    Socialnämnden har med stöd av 6 kap 15a § och 17a § föräldrabalken godkänt detta avtal

Datum    Namnteckning
    Befattning: Familjerättssekreterare

Underrättelse enligt 6 kap 17 b §

(x) Skattemyndigheten

(x)Försäkringskassan

( )CSN (för barn över 15 år)                   

• Anonym
    hellokill3r skrev 2012-07-18 08:28:11 följande:
    Det kan dom. Tingsrätten har rätt att besluta utanför yrkandena om dom anser att det är bäst för barnet att ex. ha två vårdnadshavare.
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-07-18 08:42:44 följande:
    Vill du att jag ska knäppa ett kort på mitt Avtal? Där det står exakt såhär

AVTAL Vårdnad om barn

*Barnets namn och uppgifter*
    *Moderns namn och uppgifter*
    *Faders namn och uppgifter*

Avtalets innehåll
    Vi föräldrar är överens om att ingå följande avtal om vårdnad
    ( ) Vi ska ha gemensam vårdnad  (x) Modern skall ha vårdnaden  ( ) Fader skall ha vårdnaden
    Avtalet skall gälla (  ) Till och med  (x) Tillsvidare

Föräldrarnas underskrifter

*Moder*  *Fader*

Socialnämndens godkännande
    Socialnämnden har med stöd av 6 kap 15a § och 17a § föräldrabalken godkänt detta avtal

Datum    Namnteckning
    Befattning: Familjerättssekreterare

Underrättelse enligt 6 kap 17 b §

(x) Skattemyndigheten

(x)Försäkringskassan

( )CSN (för barn över 15 år)                   

Ser du inte själv att det står "Socialnämnden....."?
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2012-07-18 08:48:06 följande:
    Ser du inte själv att det står "Socialnämnden....."?

Jo, som jag sa, så måste de GODKÄNNA, men man kan avtala, det är inte så att man lämnar inte en ANSÖKAN och sedan får ett beslut som du säger. Vi stod där, skrev på avtalet, familjerättssekreteraren godkände det, och så var det klart. Det är ingen ansökan, det är ett avtal som blivit godkänt.
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2012-07-18 08:51:56 följande:
    Jo, som jag sa, så måste de GODKÄNNA, men man kan avtala, det är inte så att man lämnar inte en ANSÖKAN och sedan får ett beslut som du säger. Vi stod där, skrev på avtalet, familjerättssekreteraren godkände det, och så var det klart. Det är ingen ansökan, det är ett avtal som blivit godkänt.
    Det är en ANSÖKAN om att dom ska godkänna ett avtal... Man KAN INTE avtala bort vårdnad. ENDAST tingsrätten och socialnämnden kan besluta om vårdnad.
  • nuharjagbytt
    Anonym skrev 2012-07-18 08:57:02 följande:
    Det är en ANSÖKAN om att dom ska godkänna ett avtal... Man KAN INTE avtala bort vårdnad. ENDAST tingsrätten och socialnämnden kan besluta om vårdnad.
    Nu får du ge dig det står att socialnämden har godkänt!!  När föräldrarna är överens så är det så enkelt.

TS tyvärr har denna tråden redan spårat ur och det svaras på helt annat än din fråga. Jag ställde en kompletterings fråga tidigare såg att det blev lite konstigt men du förstår nog.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-18 08:46:54 följande:
    Det kan dom. Tingsrätten har rätt att besluta utanför yrkandena om dom anser att det är bäst för barnet att ex. ha två vårdnadshavare.

Vad händer om ingen av föräldrarna vill ha vårdnaden? Kan rätten döma vårdnaden till den mest lämpade även mot dess vilja eller döms vårdnaden till de båda ovilliga även om ingen av de vill ha gemensam vårdnad??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-18 09:16:09 följande:
    Vad händer om ingen av föräldrarna vill ha vårdnaden? Kan rätten döma vårdnaden till den mest lämpade även mot dess vilja eller döms vårdnaden till de båda ovilliga även om ingen av de vill ha gemensam vårdnad??
    Då dömer tingsrätten förmodligen till annan vårdnadshavare.
    nuharjagbytt skrev 2012-07-18 09:03:01 följande:
    Nu får du ge dig det står att socialnämden har godkänt!!  När föräldrarna är överens så är det så enkelt.

TS tyvärr har denna tråden redan spårat ur och det svaras på helt annat än din fråga. Jag ställde en kompletterings fråga tidigare såg att det blev lite konstigt men du förstår nog.
    Jag skrev ju att det var SOCIALNÄMNDEN. Man kan göra en ansökan, men man kan inte avtala bort...
    Tråkigt att du började diskutera off topic och sen tycker att det är andras fel att de svarar.

Ts, hur gammalt är barnet och vad vill pappan?
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-07-18 08:46:54 följande:

FB 6 kap 5 § ....... Rätten får inte besluta om gemensam vårdnad, om båda föräldrarna motsätter sig det. ....
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-07-18 08:57:02 följande:

Soc kan godkänna ett avtal som bedöms vara till barnets bästa, även om det gäller vårdnad. Däremot får de inte ta ställning själva till hur vårdnaden skall ordnas och ta beslut om det ... det får bara föräldrar o domstol besluta.
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2012-07-18 12:45:59 följande:
    FB 6 kap 5 § ....... Rätten får inte besluta om gemensam vårdnad, om båda föräldrarna motsätter sig det. ....
    Motsätter sej båda föräldrarna och tingsrätten inte finner någon av dom lämplig som ensam vårdnadshavare får barnet annan förmyndare!
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-07-18 12:51:42 följande:
    Motsätter sej båda föräldrarna och tingsrätten inte finner någon av dom lämplig som ensam vårdnadshavare får barnet annan förmyndare!

Förmyndare? Antar att du menar särskilt förordnad vårdnadshavare ...
Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad.