• Anonym

Vårdnadstvist och även längtan efter flytt

Hej!

Jag är just nu i en vårdnadsprocess med mitt ex. Vi har precis börjat, eller knappt det, vi har inte börjat vårdnadsutredningen ännu, men fått svar från tingsrätten att en sådan kommer bli.

Jag har haft problem med mitt ex sen dag ett vi träffades (Varför jag stannade kvar vill jag inte diskutera här)

Han är drogmissbrukare och har vart i mååånga år.. Har 4 utredningar på våran dotter (4 år), den senaste avslutades i veckan.

Umgänget har vi redan domslut på, hade ett innan men det höll han inte och nu har vi ett nytt som han inte heller hållit och han får bara ha henne då han gjort pissprov osv...

Nåja, det jag undrar är, att om jag inte vinner vårdnaden så undrar jag hur det blir om jag flyttar lite minder än 10 mil (Annan kommun) utan hans godkännande, om han stämmer mig, vad händer då? Hur blir jag och min dotter drabbad då?

Anledning till att vi vill flytta är att min nuvarande sambo jobbar i stockholm och pendlar och vi vill flytta så det blir mindre väg för honom att pendla och jag vill plugga på annan ort och vill bo så vi har bra avstånd till både jobb och skola och att jag vill komma bort från den här stan där ALLA vet vad jag gått igenom,dagispersonal, arbetskamrater/chefer, alla bekanta som dyker upp överallt som hör till mitt förfluta med mitt ex. 
    Och så har vi en liten knodd på väg och såklart vill ju min nuvarande vara så delaktig som han bara kan och inte behöva sova borta flera nätter i veckan pga långt till jobb osv...

Någon som har erfarenhet eller är kunnig inom området?

• Svar på tråden Vårdnadstvist och även längtan efter flytt
  • Anonym (abc)
    Anonym (Carl) skrev 2012-07-19 01:08:01 följande:
    Hoppas han vägrar skriva på flytten och han får vårdnaden!
    Lågliv till mammor som dig,som bara tänker egoistiskt och inte på barnets rätt till BÅDA sina föräldrar,står inte högt i kurs...
    SÄTTER man barn till världen får man ANPASSA SIG TILL DOM och inte tvärtom. 

JAAA!!! Absolut. En drogmissbrukande pappa som inte ens klarar av att följa umgängesavtalen är mycket bättre än en mamma som vill bo närmare skola, arbete etc, men ändå tillräckligt nära för att umgänge ska kunna ske utan problem varannan helg. Vi kör på det, va?
  • Anonym (abc)
    Anonym (en mamma) skrev 2013-07-17 04:31:51 följande:
    nu tänker du bara på digsjälv. visst är det spännande att börjar om på nytt när man har gott igenom mycket, men du skulle har tänkt på det innan du skaffade barn med en drogmissbrukare. det är dags att växa upp och blir mamma, inte fly från en stan till det andra bara för att folk vet för mycket om dig :( du vill har livet bekvämt för digsjälv och det är rent självisk

Jag har varit med om en massa skitsnack pga mitt barn så jag förstår absolut vad ts menar.

Jag hade sån tur att de flesta tog mitt och dotterns parti och därmed dog skitsnacket ut - men det tog tid.
    Det handlar inte om att vara bekväm. Det handlar om att kunna fungera som en vanlig småbarnsmamma i sin egen kommun.  
  • hymafr
    ZsaZsa skrev 2013-07-17 21:04:34 följande:
    Det beror ju på hur lämplig han anses vara i processen. Håller han sig ren och sköter allt i övrigt, kan han ju anses likvärdig som förälder. Om han är intresserad. Är han det och han stämmer dig på boendet finns ju möjligheten att han vinner boendet. Du skapar sämre läge genom att flytta. Det rätten ska försöka komma fram till och besluta om är vad som är bäst för barnet. Du rycker upp det från boendet och du försvårar umgänget. Det hjälper inte att säga att hon kan vara där varannan helg och att du kan skjutsa. Det blir en begränsning. Sett till framtiden så blir det ofta svårare därför att ju äldre barnen blir, desto viktigare blir kompisar och fritidsintressen, vilka ju ofta utövas på helgerna. Ska ditt barn missa kalas, träningar, umgänge och annat bara för att du vill flytta? Hon har rätt till både en god fritid och en relation med sin pappa, om det är möjligt.

Du har ju gjort dina val genom att etablera en relation med en annan man och nu väntar du redan ett barn till. Lite bråttom där? Vore det inte smartare att få ordning på en sak i taget?

Kanske kommer du undan med att flytta, för han har ju inte bästa läget. Å andra sidan kommer du aldrig undan ditt ansvar gentemot ditt barn. Det är inte säkert att hon kommer att tacka dig om tio eller tjugo år.

Sedan kan det ju vara så att det bästa för ert barn är att inte träffa sin pappa så mycket så att en flytt kanske är bra, men förekom inte utredningen om du inte vill riskera något. Det kan lätt ses som manipulativt.
    Jag har aldrig hört talas om att man blivit av med boendet pga en så kort flytt där dessutom den andra föräldern inte sköter vare sig sitt eget liv eller umgänget.
    Jag känner många som har sina barn varannan helg.
    Det är snarare så att de har ett mer regelbundet vh-umgänge om det skiljer några mil än de som bor i samma kommun.  
  • Anonym (tveksam)
    Anonym skrev 2012-07-17 21:06:34 följande:
    Hej!

Jag är just nu i en vårdnadsprocess med mitt ex. Vi har precis börjat, eller knappt det, vi har inte börjat vårdnadsutredningen ännu, men fått svar från tingsrätten att en sådan kommer bli.

Jag har haft problem med mitt ex sen dag ett vi träffades (Varför jag stannade kvar vill jag inte diskutera här)

Han är drogmissbrukare och har vart i mååånga år.. Har 4 utredningar på våran dotter (4 år), den senaste avslutades i veckan.

Umgänget har vi redan domslut på, hade ett innan men det höll han inte och nu har vi ett nytt som han inte heller hållit och han får bara ha henne då han gjort pissprov osv...

Nåja, det jag undrar är, att om jag inte vinner vårdnaden så undrar jag hur det blir om jag flyttar lite minder än 10 mil (Annan kommun) utan hans godkännande, om han stämmer mig, vad händer då? Hur blir jag och min dotter drabbad då?

Anledning till att vi vill flytta är att min nuvarande sambo jobbar i stockholm och pendlar och vi vill flytta så det blir mindre väg för honom att pendla och jag vill plugga på annan ort och vill bo så vi har bra avstånd till både jobb och skola och att jag vill komma bort från den här stan där ALLA vet vad jag gått igenom,dagispersonal, arbetskamrater/chefer, alla bekanta som dyker upp överallt som hör till mitt förfluta med mitt ex. 
    Och så har vi en liten knodd på väg och såklart vill ju min nuvarande vara så delaktig som han bara kan och inte behöva sova borta flera nätter i veckan pga långt till jobb osv...

Någon som har erfarenhet eller är kunnig inom området?

Om du inte vinner vårdnaden, ts så får du förstås flytta hur långt du vill. Var barnet skall bo bestämmer ju den andre föräldern (ensam vårdnadshavare) då?!!
  • ZsaZsa
    hymafr skrev 2013-07-26 15:59:32 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att man blivit av med boendet pga en så kort flytt där dessutom den andra föräldern inte sköter vare sig sitt eget liv eller umgänget.
    Det är snarare så att de har ett mer regelbundet vh-umgänge om det skiljer några mil än de som bor i samma kommun.  
    Man kan inte ha växelvist boende med ett avstånd på tio mil. Alltså måste den ena ha boendet. Vem det blir i en tvist beror på flera olika saker. Jag skrev också att om han sköter sig och sitt liv så har han en chans, men om han inte är lika lämplig eller lämplig alls så är det sannolikt att mamman får boendet.

Att ha mer regelbundet umgänge om man bor längre bort än om man bor nära låter aningen märkligt, men jag är medveten om att det finns mycket här i världen som är konstigt. :)
  • Anonym (BS)
    ZsaZsa skrev 2013-08-08 14:37:04 följande:
    Man kan inte ha växelvist boende med ett avstånd på tio mil. Alltså måste den ena ha boendet. Vem det blir i en tvist beror på flera olika saker. Jag skrev också att om han sköter sig och sitt liv så har han en chans, men om han inte är lika lämplig eller lämplig alls så är det sannolikt att mamman får boendet.

Att ha mer regelbundet umgänge om man bor längre bort än om man bor nära låter aningen märkligt, men jag är medveten om att det finns mycket här i världen som är konstigt. :)
    Det är klart att man kan det.
    hymafr skrev 2013-07-26 15:59:32 följande:
    Då har du inte hört talas om mycket.

• ZsaZsa

Anonym (BS): Hur tror du att man ska kunna ha växelvist boende när barnet börjar skolan? Redan dagis är ju problem på flera sätt.

• Anonym (BS)
    ZsaZsa skrev 2013-08-17 09:18:47 följande:
    Anonym (BS): Hur tror du att man ska kunna ha växelvist boende när barnet börjar skolan? Redan dagis är ju problem på flera sätt.

Det är 2 år dit....
  • ZsaZsa
    Anonym (BS) skrev 2013-08-17 10:09:09 följande:

Det är 2 år dit....
    Det är det, men två år går fort och man måste tänka så långt. Det är inte en garageplats vi pratar om, utan ett barn som ska ha en trygg och harmonisk uppväxt.

Två dagis kan vara förödande för många barn. De blir otrygga och far illa. Många kommuner säger nej till en andra placering tack och lov. Att ens tänka tanken är dårskap och respektlöst mot sitt barn. Då vill man inte sitt barns bästa utan tänker bara på sig själv och lägger över på barnet att betala priset för det man själv har ställt till med.
  • hymafr

ZsaZsa skrev 2013-08-08 14:37:04 följande:

Min erfarenhet är att de som har ett antal mil mellan sig bestämmer att umgänget ska ske och så sker det.
    De som bor i samma kommun håller ofta på och ändrar och ställer in. Det blir inte riktig samma ordning på det.
    Nu talar jag ju förstås om något äldre barn - skolbarn och äldre, men ts barn är snart där.  
  • Anonym (abc)
    Anonym (BS) skrev 2013-08-17 10:09:09 följande:

Det är 2 år dit....

Jättebra! Då går barnet på två olika dagis i två år. Men sen då? Ska vårdnadsstriden ske då, eller? Tror du verkligen att en av föräldrarna helt plötsligt skulle ge upp boendet om två år?
  • Anonym (BS)
    ZsaZsa skrev 2013-08-21 10:40:55 följande:
    Det är det, men två år går fort och man måste tänka så långt. Det är inte en garageplats vi pratar om, utan ett barn som ska ha en trygg och harmonisk uppväxt.

Två dagis kan vara förödande för många barn. De blir otrygga och far illa. Många kommuner säger nej till en andra placering tack och lov. Att ens tänka tanken är dårskap och respektlöst mot sitt barn. Då vill man inte sitt barns bästa utan tänker bara på sig själv och lägger över på barnet att betala priset för det man själv har ställt till med.
    Visst och en nära och bra kontakt med båda föräldrarna...

Det ansvaret ligger på både mamman och pappan, eller hur?
  • Anonym (BS)
    Anonym (abc) skrev 2013-08-21 12:25:43 följande:

Jättebra! Då går barnet på två olika dagis i två år. Men sen då? Ska vårdnadsstriden ske då, eller? Tror du verkligen att en av föräldrarna helt plötsligt skulle ge upp boendet om två år?
    Har du missat helt att barn blir erbjudna skola i närområdet till folkbokföringsadressen och för att få plats i annan skola behövs båda vårdnadshavarnas godkännande?
  • ZsaZsa
    Anonym (BS) skrev 2013-08-21 12:34:51 följande:
    Visst och en nära och bra kontakt med båda föräldrarna...

Det ansvaret ligger på både mamman och pappan, eller hur?
    Ja, givetvis. Man flyttar inte ifrån sina barn helt enkelt.
Svar på tråden Vårdnadstvist och även längtan efter flytt