• pitich

Hjälp, egen vårdnad?

Pappan bryr sig inte. Vi gick isär när våran dotter var fem månader, hon stannade då hemma hos mig (I våran föredetta gemensamma lägenhet) för att jag ammade och för att det var jag som hade haft henne mest. Även om vi bodde tillsammans så var det jag som fick ta hand om henne mest då han spelade sina dataspel eller var ute och roade sig. 

Nu är vår dotter över året och han träffar henne väldigt sällan. Jag har pratat med familjerätten om vad som är bäst för henne och så och de sa att han måste träffa henne några gånger i veckan så hon börjar lära känna honom innan det blir något snack om att hon ska sova hos honom eller åka till honom över dagen. Han träffar henne Max en gång varannan vecka och det är då i en timme ungefär. Sist han träffade henne hade det gått ca fem veckor, alltså över en månad.. Och nu har det gått två veckor sedan han var här och jag har inte hört ett ljud från honom.

Han hörde inte heller av sig på hennes födelsedag och frågar sällan hur hon mår och aldrig hut olika BVC besök går och sånt. Han bryr sig inte även om han hävdar att han gör det. Jag är så trött på attt han lovar att komma hit och träffa henne och sedan inte kommer eller ändrar sig dagen innan. Eller så hör han av sig ca 22.30 och frågar om han kan komma dagen därpå trots att jag bett om framförhållning tusen gånger..

Jag börjar tröttna på detta något extremt, varför ska han få ha vårdnaden när han träffar henne max två timmar per månad? Kan även tillägga att han åker iväg på olika festivaler och liknande men han har inte tid att träffa sin dotter?

Så, om jag vill söka egen vårdnad hur gör jag då? Kostar det någonting? Och hur lång tid kan det ta?

MVH 

• Svar på tråden Hjälp, egen vårdnad?
  • Anonym

fick enbart enskild vårdnad för att pappan valde att avsäga sig den,
    har blivit mycket enklare med papper och allt.
    innan var det alltid lite strul.

lycka till! 

• h8him
    Anonym (567) skrev 2012-07-26 11:29:06 följande:
    ingen aning. för vi har gemensam vårdnad antar jag...
    alla papper skall skrivas på av båda vårdnadshavarna. nu har jag enskild vårdnad så jag behöver inte göra det men det var så innan jag fick det.
    Han har inget med ditt behov av omsorg att göra och du inget med hans. Så det finns ingen som helst anledning att han ska godkänna barnets fritidsschema under din tid. Själva placeringen ska godkännas av båda.
    Anonym skrev 2012-07-26 11:36:19 följande:
    fick enbart enskild vårdnad för att pappan valde att avsäga sig den,
    har blivit mycket enklare med papper och allt.
    innan var det alltid lite strul.

lycka till! 
    Vad är det för papper som kan strula så mycket att man behöver enskild vårdnad? Pass en gång vart 5:e år, ansökan om annan skola än man blir hänvisad till vet jag men övrigt är det bara att låta skolan sköta kontakten med den andra vårdnadshavaren för underskrifter om det är så att man har problem att samarbeta om det.
  • Anonym (567)
    h8him skrev 2012-07-26 11:41:35 följande:
    Han har inget med ditt behov av omsorg att göra och du inget med hans. Så det finns ingen som helst anledning att han ska godkänna barnets fritidsschema under din tid. Själva placeringen ska godkännas av båda.

Vad är det för papper som kan strula så mycket att man behöver enskild vårdnad? Pass en gång vart 5:e år, ansökan om annan skola än man blir hänvisad till vet jag men övrigt är det bara att låta skolan sköta kontakten med den andra vårdnadshavaren för underskrifter om det är så att man har problem att samarbeta om det.
    det är ju rätt mkt som man har "fördel" av att ha ensam vårdnad, iaf när man som jag har ett x som har problem. Det är otroligt mkt enklare för mig då.
    Jag tänker inte diskutera varför eller så men i vissa tillfälle ÄR det enklare faktiskt!

Skolan kan inte TVINGA en förälder att skriva på så vill den ena föräldern inte göra det så blir det inte påskrivet...
  • Anonym
    h8him skrev 2012-07-26 11:41:35 följande:

pappan valde att avsäga sig vårdnaden eftersom hans flickvän inte ville att vi skulle ha ngn kontakt.
    det försvårade onekligen när ngt intyg skulle in till dagis eller liknande.
    jag personligen brydde mig inte överdrivet, men nu när jag slipper de konflikterna känner jag en viss lättnad. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-26 12:18:44 följande:
    pappan valde att avsäga sig vårdnaden eftersom hans flickvän inte ville att vi skulle ha ngn kontakt.
    jag personligen brydde mig inte överdrivet, men nu när jag slipper de konflikterna känner jag en viss lättnad. 
    Oj, en sådan partner han skaffat sig? Sjukt att hon inte vill att ni ska ha kontakt och att han vill vara med
    henne och hellre avsäger sig vårdnaden om sitt barn. Vad händer dagen det tar slut? Nåja, han kan alltid försöka få vårdnaden igen genom att gå via tingsrätten.
  • h8him
    Anonym (567) skrev 2012-07-26 11:51:28 följande:
    det är ju rätt mkt som man har "fördel" av att ha ensam vårdnad, iaf när man som jag har ett x som har problem. Det är otroligt mkt enklare för mig då.
    Jag tänker inte diskutera varför eller så men i vissa tillfälle ÄR det enklare faktiskt!

Skolan kan inte TVINGA en förälder att skriva på så vill den ena föräldern inte göra det så blir det inte påskrivet...
    Det är inte så stor skillnad. Man får bestämma om skolgång, religion, sjukvård osv men sen har man allt ansvar själv också, om barnet en dag hamnar i trubbel. Det kan bli svårigheter om man blir sjuk och inte kan ta hand om  barnet också. Så det är inte enbart solsken med enskild vårdnad.

Självklart kan inte skolan det men varför ska den förälder som vill att barnet t.ex ska få vara med på foton på nätet bestämma och inte den som vägrar låta barnet vara med?
    '
    Anonym skrev 2012-07-26 12:18:44 följande:
    Stackars barn vilken hemsk pappa.

Som jag skrev ovan så kommer det mycket ansvar med enskild vårdnad också.
  • Anonym
    Man behöver väl inte pappans tillåtselse om man bara flytta inom samma stad. fast en bit ifrån. Pappan bor inte i samma stad som mig. Utan min tilllåtelse. Hur långt får man flytta utan pappan medgivande?

• Anonym
    h8him skrev 2012-07-26 12:41:16 följande:
    Det är inte så stor skillnad. Man får bestämma om skolgång, religion, sjukvård osv men sen har man allt ansvar själv också, om barnet en dag hamnar i trubbel. Det kan bli svårigheter om man blir sjuk och inte kan ta hand om  barnet också. Så det är inte enbart solsken med enskild vårdnad.

Självklart kan inte skolan det men varför ska den förälder som vill att barnet t.ex ska få vara med på foton på nätet bestämma och inte den som vägrar låta barnet vara med?
    '

Stackars barn vilken hemsk pappa.

Som jag skrev ovan så kommer det mycket ansvar med enskild vårdnad också.
    Men som nämndes ovan, umgängesrätten är ju ngt helt annat. Så pappan träffar sitt barn iallafall.
    För vår del funkar enskild vårdnad. Eftersom barnet är boende hos mig och VH hos sin pappa så har ändå jag tagit hand om allt det praktiska.

Det viktigaste, Ts, om du får enskild är att du inte försvårar för pappan att ha kontakt med sitt barn och att du håller honom informerad när det gäller t.ex skola, läkarbesök etc.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-26 12:43:52 följande:
    Man behöver väl inte pappans tillåtselse om man bara flytta inom samma stad. fast en bit ifrån. Pappan bor inte i samma stad som mig. Utan min tilllåtelse. Hur långt får man flytta utan pappan medgivande?
    Om barnet är skrivet hos dig, har sin folkbokföringsadress hos dig och du har barnet den större delen av tiden är det inga problem vad jag vet. Det är när man har varannan vecka som det är viktigt att ni är överens om flyttar för då kan han lika gärna få barnet skrivet hos sig. Men nu kanske barnet går på dagis hos dig i alla fall?
    Hör med familjerätten annars. Man kan vara anonym
  • h8him
    Anonym skrev 2012-07-26 12:45:41 följande:
    Men som nämndes ovan, umgängesrätten är ju ngt helt annat. Så pappan träffar sitt barn iallafall.
    För vår del funkar enskild vårdnad. Eftersom barnet är boende hos mig och VH hos sin pappa så har ändå jag tagit hand om allt det praktiska.

Det viktigaste, Ts, om du får enskild är att du inte försvårar för pappan att ha kontakt med sitt barn och att du håller honom informerad när det gäller t.ex skola, läkarbesök etc.
    Visst är umgängesrätten något annat, varför poängterar du det? Har jag missförstått något som du har skrivit eller?

Ts behöver varken informera om skola, läkarbesök eller annat om hon har enskild vårdnad. Bara sådant som kan påverka umgänget måste hon informera om.
  • Anonym
    h8him skrev 2012-07-26 12:48:41 följande:
    Visst är umgängesrätten något annat, varför poängterar du det? Har jag missförstått något som du har skrivit eller?

Ts behöver varken informera om skola, läkarbesök eller annat om hon har enskild vårdnad. Bara sådant som kan påverka umgänget måste hon informera om.
    nej absolut inte, jag ville bara skriva det eftersom det nämndes tidigare i tråden plus att jag sett det i andra trådar.
    vissa missförstår vad det innebär.

vårdnadshavaren är skyldig att informera umgängesföräldern om saker som gäller t.ex barnets hälsa osv, annars försvåras onekligen umgänget.
    detta är iaf familjerätten i min kommun väldigt tydliga med.

• h8him
    Anonym skrev 2012-07-26 12:51:44 följande:
    nej absolut inte, jag ville bara skriva det eftersom det nämndes tidigare i tråden plus att jag sett det i andra trådar.
    vissa missförstår vad det innebär.

vårdnadshavaren är skyldig att informera umgängesföräldern om saker som gäller t.ex barnets hälsa osv, annars försvåras onekligen umgänget.
    detta är iaf familjerätten i min kommun väldigt tydliga med.

Då förstår jag.

Inte på det sätt som jag upplevde att du skrev. Visst, om barnet har t.ex diabetes så behöver ju umgängesföräldern veta det, eller andra kroniska eller tillfälliga sjukdomar som påverkar umgänget. Samma med t.ex läxläsning osv som ska göras under umgänget.
Svar på tråden Hjälp, egen vårdnad?