Sirendes skrev 2012-07-25 11:37:45 följande:
Pefa - det där stämmer inte på alla :) när jag väntade första stod det överallt att man kunde känna livmodern i början av vecka 10 men de har ändrat informationen nu, inte för att folk ändrat sig utan för att de som inte gör det inte ska oroa sig i onödan.
Barnmorskor kan känna livmodern tidigare än så. Detta är mitt tredje barn och livmodern har redan sedan vecka 9 halkat upp och lagt sig ända uppe under naveln t. ex. efter sex eller när jag sovit en hel natt och är jättekissnödig. I dessa lägen har jag kunnat kupa handen om livmodern och killen också. Det stämmer helt enkelt inte att ingen kan känna sin livmoder i vecka 9 ;)
Jag vet mycket väl vad som är livmodern och vad som är bebis ;) Min livmoder är nu i vecka 14 nästan från höftben till höftben, bebisen kurar ibland vid ena kanten och är mellan 1/2 och 1 dm lång, lite avlång och flyttar på sig.
Ja man känner ju skillnad på livmodern & bebisen :) Har även börjat känna väldigt mycket rörelser i nedre delen av magen :) Går in i v.18+0 imorgon, UL på fredag :D