• soetisenanna

Kan det vara barnet man känner utanpå magen redan?

Jag väntar mitt tredje barn, är i vecka 14+0 imorgon..
    Ibland så får jag som en knöl i nedre delen av magen ibland på vänster sida ibland på höger sida & ibland i mitten som verkligen känns att det stretar ut & man kan känna utanpå magen att det är som en liten rund boll inuti ungefär sen försvinner det efter 1-3 minuter kanske.. Kan få så nån gång per dag & ibland går det flera dagar emellan att det blir så..

Kan det vara bebisen man redan känner?
    Vad kan det annars vara?    

• Svar på tråden Kan det vara barnet man känner utanpå magen redan?
  • Lattelower

Det är nog själva livmodern du känner den tränar och spänner sig till en hård boll. Sammandragningar. Inget farligt så länge dom inte gör ont.

• Revelations

TS, jag har upplevt samma sak vid några tillfällen. Får som en liten hård boll i nedre delen av magen, alltid på vänster sida. Och det syns ganska tydligt. Glad Men det händer bara när jag precis vaknat på morgonen. Är i v. 18 nu, första barnet.

• soetisenanna
    Lattelower skrev 2012-07-18 18:34:56 följande:
    Det är nog själva livmodern du känner den tränar och spänner sig till en hård boll. Sammandragningar. Inget farligt så länge dom inte gör ont.

Nej tror inte det är livmodern eftersom den sitter på mitten i nedre delen av magen & tror inte den kan spänna sig till en liten hård rund boll :P Har redan kraftiga sammandragningar som gör ont då & då så vet hur det känns & det är inte samma känsla :)
  • soetisenanna
    Revelations skrev 2012-07-18 20:06:23 följande:
    TS, jag har upplevt samma sak vid några tillfällen. Får som en liten hård boll i nedre delen av magen, alltid på vänster sida. Och det syns ganska tydligt. Glad Men det händer bara när jag precis vaknat på morgonen. Är i v. 18 nu, första barnet.

Visst känns det som att det är barnet? Min sambo brukar ju också känna utanpå & trycka lite när jag säger till att det är så & han känner ju också att det är nåt :)
    Sen när man har "tryckt" på knölen lite så försvinner de precis som att bebisen flyttar sig då. 
  • Loojsen

Jag tror som någon annan, säkert är de livmodern du känner.. En bebis i v14 är väl vääldigt liten ännu? Har hört vissa som påstår sig känna sparkar så tidigt men de allra fleSta känner inget alls, vissa bara "fladder" :)

• Flisan79

Kanske om din livmoder ligger väldigt framåtlutad och du är väldigt smal (eller har väldigt lite bukfett).

Jag kände nu med tredje barnet sparkar UTANPÅ magen i v 16 så...

• Sirendes

Det är nog bebisen, har kunnat känna var bebisen ligger i livmodern första gången i vecka 14 båda mina tidigare graviditeter :) mys! Är då som en knappt decimeterlång som kurar vid ena sidan av livmodern eller tvärs över :) längtar, är själv i vecka 13 nu så inte långt kvar :D

• Sirendes

Som en knappt decimeterlång cashewnöt i formen tänkte jag skriva! Det är bebisen. Jag har kunnat känna livmodern från vecka 9 denna gång, vecka 10 tidigare graviditeter. Man känner skillnaden :)

• pefa
    Sirendes skrev 2012-07-24 11:30:11 följande:
    Som en knappt decimeterlång cashewnöt i formen tänkte jag skriva! Det är bebisen. Jag har kunnat känna livmodern från vecka 9 denna gång, vecka 10 tidigare graviditeter. Man känner skillnaden :)
    Men alltså, livmodern kommer upp ur bäckenet först i v 12-13, så det låter ju inte helt rimligt att du känt den redan i v 9?
  • Kiiwii

Det är livmodern. Den är ju som en rund boll och när den drar ihop sig blir den stenhård. Många känner av sånt under graviditeten, sammandragningar helt enkelt. Ibland känns det mitt på, ibland på sidorna, ibland över hela! sammandragningar behöver inte heller göra ont, däremot gör det ont när ligamenten töjer sig!

• Sirendes

Pefa - det där stämmer inte på alla :) när jag väntade första stod det överallt att man kunde känna livmodern i början av vecka 10 men de har ändrat informationen nu, inte för att folk ändrat sig utan för att de som inte gör det inte ska oroa sig i onödan.

Barnmorskor kan känna livmodern tidigare än så. Detta är mitt tredje barn och livmodern har redan sedan vecka 9 halkat upp och lagt sig ända uppe under naveln t. ex. efter sex eller när jag sovit en hel natt och är jättekissnödig. I dessa lägen har jag kunnat kupa handen om livmodern och killen också. Det stämmer helt enkelt inte att ingen kan känna sin livmoder i vecka 9 ;)

Jag vet mycket väl vad som är livmodern och vad som är bebis ;) Min livmoder är nu i vecka 14 nästan från höftben till höftben, bebisen kurar ibland vid ena kanten och är mellan 1/2 och 1 dm lång, lite avlång och flyttar på sig.

• soetisenanna
    Sirendes skrev 2012-07-25 11:37:45 följande:
    Pefa - det där stämmer inte på alla :) när jag väntade första stod det överallt att man kunde känna livmodern i början av vecka 10 men de har ändrat informationen nu, inte för att folk ändrat sig utan för att de som inte gör det inte ska oroa sig i onödan.

Barnmorskor kan känna livmodern tidigare än så. Detta är mitt tredje barn och livmodern har redan sedan vecka 9 halkat upp och lagt sig ända uppe under naveln t. ex. efter sex eller när jag sovit en hel natt och är jättekissnödig. I dessa lägen har jag kunnat kupa handen om livmodern och killen också. Det stämmer helt enkelt inte att ingen kan känna sin livmoder i vecka 9 ;)

Jag vet mycket väl vad som är livmodern och vad som är bebis ;) Min livmoder är nu i vecka 14 nästan från höftben till höftben, bebisen kurar ibland vid ena kanten och är mellan 1/2 och 1 dm lång, lite avlång och flyttar på sig.

Ja man känner ju skillnad på livmodern & bebisen :) Har även börjat känna väldigt mycket rörelser i nedre delen av magen :) Går in i v.18+0 imorgon, UL på fredag :D
  • forzell85

Känner precis likadant, är i v 16 och va tvungen att veta, så bm undersökte och bekräftade att det är livmodern jag kände. Jag va mer orolig för att det skulle vara nått knasigt så blev lättad av att det var livmodern. Hon sa till mig att anledningen att jag känner detta nu i andra grav är pga att msgmusklerna aldrig blir riktigt som innan första och därför inte hindrar en från att känna mer. Vissa kan t.om känna tarmarna igenom när livmodern börjar växa.

• solen13

Jag kände tydliga rörelser med min andra son när jag var i v14 med honom så man kan vist känna det om man är omföderska i alla fall

Svar på tråden Kan det vara barnet man känner utanpå magen redan?