• Pineapplelemon

Plugga och föräldraledig

Hej!

Jag undrar hur det blir för min sambo och pappa till bebisen i magen när bebisen föds. Han kommer plugga på heltid då bebisen är beräknad i oktober. Kommer han kunna ta både csn (bidrag och lån) och sina tio första pappadagar samtidigt? Csn räknas väl inte som inkomst som jag förstått det?

Om inte, hur gör man då med de tio dagarna?

Sen undrar jag även om det fungerar att läsa på distans och ta csn (endast bidrag) samtidigt som man tar ut föräldrapenning? (tänkte för min del lite senare framöver)

• Svar på tråden Plugga och föräldraledig
  • Försäkringskassan

Hej!
    Tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse (så kallade pappadagar) får man om man avstår från arbete. Att avstå från studier räknas inte som arbete. Däremot kan en annan person som avstår från arbete om din sambo inte arbetar alls få tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse. Detta för att exempelvis vara med vid förlossningen, vårda ett annat barn i familjen, delta i vården av det nya barnet på sjukhuset eller i hemmet eller för att sköta hemmet den första tiden efter hemkomsten från sjukhuset.

Däremot går det bra att ta ut föräldrapenning och läsa på distans samtidigt. Tänk på att föräldrapenning får man när man är med barnet.

Hälsningar
    Anders, handläggare

• Pineapplelemon

Okej då förstår jag.

Tänkte också höra hur man får reda på sin sgi. Min sambo jobbade nämligen innan han började plugga och då borde väl egentligen hans sgi vara skyddad och räknas på när han jobbade före studierna? Hur får man reda på vad den ligger på?

Och kan han som pluggar på heltid ta ut föräldradagar och csn samtidigt då med? Tänkte eftersom 60 dagar är väl reserverade för honom och eftersom han studerar heltid hela året förutom sommaren då han jobbar heltid kommer han ju inte kunna ta ut dem annars? Han skulle förlora jättemycket pengar på att inte jobba och bara ta föräldradagar på sommaren när han ändå "bara" pluggar och har möjlighet att vara hemma med mig och bebis mycket under hela året när han läser. Jag menar då att jag är hemma med bebisen på heltid och han pluggar men det är hans dagar vi använder.

(Vet att föräldradagar tar man ut för att vara med barnet men som studenter måste man ju även försöka ta ut dem på så smart sätt som möjligt på det man tjänar mest på) :)

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt sett blir den sjukpenning grundande inkomsten (SGI) vilande under tiden man studerar. Man kan dock få föräldrapenning utbetald efter sin vilande SGI.

I samband med att din sambo ansöker om ersättning kommer vi att utreda hans inkomstförhållanden. Om han studerar kan han be oss att vi utreda hans inkomst och fatta beslut om vilande SGI.

Generellt sett kan man inte ta ut föräldrapenning på heltid och samtidigt bedriva bundna heltidsstudier.  Man ska vara med barnet den tid man ansöker om föräldrapenning på sjukpenningnivå.

Det kan vara att känna till att dagarna med föräldrapenning kan man använda tills barnet fyller 8 år. 

Hälsningar
    Elin, handläggare 

Svar på tråden Plugga och föräldraledig