• pratbubblan

Studerande och planerar barn

Hej!
    Jag vet inte om jag la tråden rätt men hoppas det!

Jag och min sambo planerar att skaffa barn. Jag studerar och kommer att göra det två år till, min sambo är fast anställd.

Jag undrar hur mycket jag kommer att få ut när jag får barn. Jag började högskolan direkt efter jag slutade gymnasiet. Så har mestadels studerat men även jobbat lite extra, tjänat ca. 50.000kr/ år innan skatt. Kommer jag bara få ut 3400 kr/ månad, alltså lägsta beloppet. I sånna fall hur ska jag överleva på det? Finns det andra bidrag eller liknande jag kan få? Jag kommer ju bo på gatan om jag bara skulle få ut så lite.. Annars måste jag studera samtidigt som jag är gravid och när mitt barn kommit..

Hoppas på svar!  

• Svar på tråden Studerande och planerar barn
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du inte haft något arbete innan du får barn är det garantinivån som gäller och den är på 180 kronor per dag. Det motsvarar ca 85.000 i årsinkomst.

Föräldrapenning är en inkomstbaserad förmån och med det menas att man ska bli kompenserad för den tid man är hemma med sitt barn utan lön.

När man får barn får man barnbidrag med 1050 kr/ månad från och med månaden efter barnet föds. 
    Du och din sambo kan ansöka om bostadsbidrag. Om ingen av er har fyllt 29 år, kan ni söka även innan barnet är fött.  Ni kan gå in på vår hemsida och göra en preliminär beräkning av hur mycket ni kan få i bostadsbidrag. 

Hälsningar
    Molly, handläggare
Svar på tråden Studerande och planerar barn