• Themis

Håll era apungar borta från restaurangen tack!

Var på restaurang ikväll, tyckte det skulle bli trevligt och mysigt med grillbuffé. Och det hade det ju varit, om det inte vore för familjen orangutang ett par bord bort.

Måste ni låta er dotter lassa upp åtta potatisar på tallriken som hon inte ens kan äta upp från början, och sen vinglar runt med och nästan lyckas plantera i knät på andra gäster?

Och är det helt nödvändigt att släppa loss en 6- årig son att hoppa jämfota mellan borden med en vass grillkniv i handen riktad framåt? Det kunde ju vara så att han ramlar och får den i sig och lär sig nåt av det, men om inte är det lite synd om övriga gäster som ska försöka äta med fara för eget liv.

Shit, man undrar om dessa mänskor ens har suttit på stolar förut? Deras barn verkade i alla fall inte vana vid dylika i middagssammanhang.

Så- känn sig träffad den som vill men ni som är 2-3 vuxna vid bordet och ändå har så dålig koll på era ungar förstör faktiskt andras kväll och borde få skämskudden nerkörd i halsen lagom till kaffet!

Tack för ordet, nu har jag reagerat av mig för idag.

...fast jag önskar nästan att jag hade gjort som 6-åringen, hoppat jämfota fram mot deras bord med grillkniven i högsta hugg...

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Svar på tråden Håll era apungar borta från restaurangen tack!
  • Pinguicula

Förstår sin frustration faktiskt.

• Ladythewinter

jag förstår dig. jag skulle aldrig tillåta mina barn göra så, och de skulle aldrig göra så heller.. men en liten snabb fråga bara. vad menar du med att han kunde fått kniven i sig och lärt sig något?? så du menar att det är bättre att pojken får kniven i magen och dör, eller får hamna på sjukhus, för då lär han sig något. det är faktsit inte pojkens fel, utan föräldrarnas som inte uppfostrar sina barn. 

• gryning2

Gud så irriterande. Det är ju det värsta som finns om man själv fixat barnpassning för att äta i lugn och ro och sen får middagen förstörd av andras barn. Min åsikt är att barn inte skall tas med på restaurang om de inte kan sitta stilla och äta lugnt. Då är barnen för små och bör lämnas hemma istället. Jag har aldrig haft med min 4,5 åring på restaurang på kvällen och det kommer nog att dröja innan han får följa med faktiskt.

Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
  • Mary Jo

jag förstår att du är irriterad. min 2 1/2 åring är mer vild än tam och henne skulle jag aldrig ta på resturang!

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • tilj75

Hahaha, åh, vad jag skulle vilja ha sett dig hoppandes jämfota med kniven i handen framför deras bord =)

Tack för ett gott skratt och hoppas att nästa restaurangupplevelse blir bättre.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Themis
    Ladythewinter skrev 2012-07-19 22:10:08 följande:
    jag förstår dig. jag skulle aldrig tillåta mina barn göra så, och de skulle aldrig göra så heller.. men en liten snabb fråga bara. vad menar du med att han kunde fått kniven i sig och lärt sig något?? så du menar att det är bättre att pojken får kniven i magen och dör, eller får hamna på sjukhus, för då lär han sig något. det är faktsit inte pojkens fel, utan föräldrarnas som inte uppfostrar sina barn. 
    Jag undrar mest hur man tänker när man inte stoppar sånt omedelbart. Även om man skiter i alla andra borde man kanske ägna en tanke åt den egna avkommans överlevnad? Men vissa verkar räkna med lite svinn på vägen, grannen som lät sin 2-åring skutta med precis bredvid den hoppande jordfräsen förvånar mig än idag...

Nåja, oftast är det givetvis inte stök och bök när man går på restaurang. Men som gryning skriver är det faktiskt rätt bittert om man för första gången på året har barnvakt och får utekvällen förstörd av andras barn som inte kan bete sig.

Nu är vi en bra bit förbi de åren men jag minns någon gång när vi verkligen hade gråtit till oss en barnvakt mitt i bebistiden och man bara ville lägga sig ner och dö på stället för att nån hade släpat med en 2-mån bebis till en riktigt fin restaurang.

Nåväl, jag andas ut, jag har nu ventilerat denna min frustration och mer behöver troligen inte sägas.Glad
  • Ladythewinter
    Themis skrev 2012-07-19 22:41:32 följande:
    Jag undrar mest hur man tänker när man inte stoppar sånt omedelbart. Även om man skiter i alla andra borde man kanske ägna en tanke åt den egna avkommans överlevnad? Men vissa verkar räkna med lite svinn på vägen, grannen som lät sin 2-åring skutta med precis bredvid den hoppande jordfräsen förvånar mig än idag...

Nåja, oftast är det givetvis inte stök och bök när man går på restaurang. Men som gryning skriver är det faktiskt rätt bittert om man för första gången på året har barnvakt och får utekvällen förstörd av andras barn som inte kan bete sig.

Nu är vi en bra bit förbi de åren men jag minns någon gång när vi verkligen hade gråtit till oss en barnvakt mitt i bebistiden och man bara ville lägga sig ner och dö på stället för att nån hade släpat med en 2-mån bebis till en riktigt fin restaurang.

Nåväl, jag andas ut, jag har nu ventilerat denna min frustration och mer behöver troligen inte sägas.Glad
    nää där håller jag med dig, är man rädd om sina barn så låter man dom ju inte göra så. man försöker ju lära barnen att inte springa med sax tex.. 
  • veh

Förstår din irritation. Själv hoppas jag att folk har överseende med att jag övar mitt barn i att uppföra sig på restauranger, men då på lunchserveringar. Känns som att det stör något mindre då? Jag är också rätt snabb på att hala fram i-phonen att roa barnet med, innan klättrandet och springandet blir totalt.

• YokohamaNr2
    veh skrev 2012-07-19 22:56:50 följande:
    Förstår din irritation. Själv hoppas jag att folk har överseende med att jag övar mitt barn i att uppföra sig på restauranger, men då på lunchserveringar. Känns som att det stör något mindre då? Jag är också rätt snabb på att hala fram i-phonen att roa barnet med, innan klättrandet och springandet blir totalt.
    Men precis! Iphone, rita på servetter, en massa efterrrätt mm mm

vi går inte ut på kvällen med våra barn 3 och 5.5 ännu, 5åringen hade nog klarat det men absolut inte den yngre. Man stör ju inte bara andra utan det är ju inte så att man direkt får matro själv, då känns det bara som bortkastade pengar

Förstår verkligen din frustration, påminner om ett barnteaterbesök häromsistens med 5 åringen som totalförstördes av en livrädd gråtande 2.5-3 åring i stolen bakom, hon hade också två föräldrar med sig men tyckte det var en bra ide att sitta kvar även rekommendationerna var från 5 år.......
  • Themis

Och idag var det SM i puckoförälder igen då. Jag var på marknad.

Stod med sonen i kö till radiobilarna och ser en mamma försöka putta ut en storgråtande flicka ca 6 år gammal ur radiobilen till väntande släkting. Flickan ropar efter mamma men mamman åker glatt vidare tills det hela är slut. Mamman kliver ut, flickan storgråter fortfarande, men lugnar sig lite. Mamman lyfter på sig sin stora ryggsäck och svänger brutalt runt så ryggsäcken med en läskburk i sidofacket träffar barnet mitt i ansiktet!

Flickan vrålar klart som en besatt av smärtan och mamma vänder sig om, men fattar inte alls att hennes svängradie är obetydligt mindre än Titanics och att det kan ha nåt att göra med det akuta illvrålet bakom arslet utan klagar på flickan för att hon fortfarande är ledsen. Ingen förbättring inträder och mamman blir då irriterad och börjar bara gå därifrån med släktingen. Flickan går efter mamman med axlarna i position nederlag; stortjutande och snorande.

Varför har man barn om man inte ens bryr sig om att trösta sitt lessna barn?

Jag stod mitt i en kö med sonen men jag var så nära att gå fram och berätta exakt hur "smidig" den mamman var, från mitt perspektiv sett. Obestämd

• Wolfclaw

Senast idag var jag på en affär med roterande dörr. Då står det en unge och håller i den så den står still och föräldrarna står bredvid och säger inget. JAG fick säga till honom att släppa.

• titti81

Jag tar aldrig med mina barn ut på restauranf. Och om det händer är det en lunch på typ McD eller ikea som gäller. 
    Förstår din frustration. 

• adaeze

är chockad över att ingen ännu kommit in och skrivit om att ungarna kanske har dolda funktionsinder och sånt där, brukar ju alltid komma som brev på posten så fort man startar en tråd där man kritiserar bristen på uppfostran i vissa familjer

• karro72
    Themis skrev 2012-07-20 17:29:18 följande:
    Och idag var det SM i puckoförälder igen då. Jag var på marknad.

Stod med sonen i kö till radiobilarna och ser en mamma försöka putta ut en storgråtande flicka ca 6 år gammal ur radiobilen till väntande släkting. Flickan ropar efter mamma men mamman åker glatt vidare tills det hela är slut. Mamman kliver ut, flickan storgråter fortfarande, men lugnar sig lite. Mamman lyfter på sig sin stora ryggsäck och svänger brutalt runt så ryggsäcken med en läskburk i sidofacket träffar barnet mitt i ansiktet!

Flickan vrålar klart som en besatt av smärtan och mamma vänder sig om, men fattar inte alls att hennes svängradie är obetydligt mindre än Titanics och att det kan ha nåt att göra med det akuta illvrålet bakom arslet utan klagar på flickan för att hon fortfarande är ledsen. Ingen förbättring inträder och mamman blir då irriterad och börjar bara gå därifrån med släktingen. Flickan går efter mamman med axlarna i position nederlag; stortjutande och snorande.

Varför har man barn om man inte ens bryr sig om att trösta sitt lessna barn?

Jag stod mitt i en kö med sonen men jag var så nära att gå fram och berätta exakt hur "smidig" den mamman var, från mitt perspektiv sett. Obestämd
    undrar varför du inte gick fram till dom som satt på resturangen och på peka att barnen e störande fråga om dom kan hålla efter dom lite i stället,,

samt ang ditt utal om att

"jag var så nära att gå fram och berätta exakt hur "smidig" den mamman var, från mitt perspektiv sett
    varför gjorde du inte det, själv klar man går fram säger ifrån hur fan behandlar du din unge.

sett några liknade situationer, man går inte obehindrat ifrån utan säga ifrån. jag har gjort det antal gånger.
    Och nu säger jag inte att jag e någon jäkla super mamma eller något jag har mina fel och brister oxå.
     men det är min tanke bara. så hade jag reagerat.
  • Minniemousemommy

Jag förstår dig precis, skulle också bli förbannad om jag såg barn som betedde sig så där på en restaurang. Jag tar alltid med ipadarna bara så barnen kan måla, spela spel, se film osv istället för att störa gästerna. Det är superbra verkligen.

Svar på tråden Håll era apungar borta från restaurangen tack!