Jag har Ulcerös Colit, som numera hör till gruppen IBS. Min mag o tarm doktor på sjukhuset sa att min sjukdom absolut inte påverkar möjligheten att bli gravid. Men först efter 6 ivf, 1 äd och 8 fet blev jag gravid med eget ägg. Träffade en ny doktor eftersom mina magproblem kom tillbaka i vecka 16, hans fru jobbade på en ivf-klinik och han sa att en stor grupp av deras patienter har mag- tarmsjukdomar (Ulcerös Colit, Chrons, IBS). Om man har ett skov så har man svårare att bli gravid, och betydligt lättare att få tidigt missfall sa han. (Jag har haft 2 tidiga mf och haft skov just då). Detta bekräftades också av en annan doktor, som sa att sjukdomen kan påverka.
Vad som är sant eller inte kan jag inte svara så, eftersom jag hört olika från olika läkare. Men i mitt fall så var det troligen min UC som försämrade mina chanser att behålla embryot pga mina skov. Min gamla läkare vidhåller dock att mag- tarmsjukdomar inte påverkar varken befruktning eller graviditet.
Men som jag ser här i forumet är ni många som inte haft problem alls, så det är ju individuellt.TS ta kontakt med en doktor som kan hjälpa er och se om det finns nån annan orsak att du inte blir gravid, typ spermiekvalitet, högt fsh, fel i äggledare osv. Det finns massor av orsaker till att man inte kan bli gravid, men jag hoppas att ni lyckas få se ett plus snart :)