• Anonym

Gravid trots IBS?

Har läst här på Familjeliv om immunologiska problem (ex IBS) och koppl till att ha svårt att bli gravid...

Vi har försökt bli gravid länge utan ett enda plus. Hoppas att det finns några solskenshistorier här...någon som har svår IBS och lyckats bli gravid ändå, sluppit missfall och fått sin egterlängtade bebbe?

• Svar på tråden Gravid trots IBS?
  • Anonym (Va)

Kan IBS försvåra för en att bli gravid? Men herregud..

• Anonym

Det finns väl ingen koppling mellan IBS och svårhet att bli gravid? Innan min första son hade jag svår IBS och visst blev jag gravid ändå. Under graviditeten hade jag nästan inga problem (inte mer än för någon med en lätt graviditet) och efter har min IBS varit lättare. Jag blev gravid på första försöket med mitt andra barn, sen blev IBS:en värre med andra barnet i magen.
    Det enda jag vet är att vissa får värre IBS och vissa får det bättre under graviditet men jag har då aldrig hört något om att det skulle vara svårt att bli gravid. Inget jag heller oroade mig för innan.

• Dr Mupp

Jag har IBS och är en sån som blir gravid bara min man viftar med kalsongerna.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Pastell

Öhm, nej jag har aldrig hört talas om en sådan koppling. Tror verkligen inte det stämmer. Så era problem att bli gravida har nog med annat att göra kanske, dags att göra en utredning?

• Anonym

Jag har inte heller hört talas om någon sådan koppling och jag läser mycket om IBS. Jag har haft det i ca 15 år och har inte haft svårt att bli gravid. Jag är gravid nu i v.16. Vet dock inte vad du klassar som "svår". Jag anser att jag har ganska svåra besvär men jag har haft det nästan halva mitt liv och har mer eller mindre vant mig vid situationen. Nu under graviditeten har det faktiskt blivit bättre. Men långt ifrån normalt tarmbeteende.

• Anonym (uc)

Jag har Ulcerös Colit, som numera hör till gruppen IBS. Min mag o tarm doktor på sjukhuset sa att min sjukdom absolut inte påverkar möjligheten att bli gravid. Men först efter 6 ivf, 1 äd och 8 fet blev jag gravid med eget ägg. Träffade en ny doktor eftersom mina magproblem kom tillbaka i vecka 16, hans fru jobbade på en ivf-klinik och han sa att en stor grupp av deras patienter har mag- tarmsjukdomar (Ulcerös Colit, Chrons, IBS). Om man har ett skov så har man svårare att bli gravid, och betydligt lättare att få tidigt missfall sa han. (Jag har haft 2 tidiga mf och haft skov just då). Detta bekräftades också av en annan doktor, som sa att sjukdomen kan påverka.

Vad som är sant eller inte kan jag inte svara så, eftersom jag hört olika från olika läkare. Men i mitt fall så var det troligen min UC som försämrade mina chanser att behålla embryot pga mina skov. Min gamla läkare vidhåller dock att mag- tarmsjukdomar inte påverkar varken befruktning eller graviditet.

Men som jag ser här i forumet är ni många som inte haft problem alls, så det är ju individuellt.TS ta kontakt med en doktor som kan hjälpa er och se om det finns nån annan orsak att du inte blir gravid, typ spermiekvalitet, högt fsh, fel i äggledare osv. Det finns massor av orsaker till att man inte kan bli gravid, men jag hoppas att ni lyckas få se ett plus snart :)    

• Anonym

Även jag har IBS och är en av dom som blir gravid även med preventinmedel (lyckats på pessar och p-piller, nu ska spiral testas). Har du fått gjort en utredning som konstaterar att det är just din IBS som ställer till det? Finns en uppsjö av anledningar till minskad fertilitet hos män och kvinnor, så om du inte blivit utredd se till att få gjort det. Så får du svaren och blir förhoppningsvis lugnad när du vet.

• Hugosmamma2010

Jag har IBS och har en son på 2,5 år som kom till efter ca 3 månaders försök, är gravid igen i v.5 på första försöket. Visste inte att det kunde påverka ens chanser att bli gravid. Jag håller tummarna för dig i alla fall!! 

• Anonym

Hej tjejer! Nu kan jag vara ute och cykla. De kan ju ha gjort om, men då jag fick min diagnos för flera år sedan var det stor skillnad på IBD och IBS. IBD är immunologiskt orsakad (Crohn och Ulcerös colit) medan IBS är en motorikstörning i tarmen som halva Sveriges befolkning har då och då eller stora delar av livet. Rätta mig gärna om jag har fel och det har ändrats! Alltså är IBS inget hinder för graviditet. Fast stress kan ju ge IBS och stress är ju inte bra för fertiliteten så ser man det så så är det nog rätt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-10 20:55:39 följande:
    Hej tjejer! Nu kan jag vara ute och cykla. De kan ju ha gjort om, men då jag fick min diagnos för flera år sedan var det stor skillnad på IBD och IBS. IBD är immunologiskt orsakad (Crohn och Ulcerös colit) medan IBS är en motorikstörning i tarmen som halva Sveriges befolkning har då och då eller stora delar av livet. Rätta mig gärna om jag har fel och det har ändrats! Alltså är IBS inget hinder för graviditet. Fast stress kan ju ge IBS och stress är ju inte bra för fertiliteten så ser man det så så är det nog rätt.
    Precis vad jag tänkte.
    Ibs påverkar inte förmågan att bli gravid, har frågat läkarna om det många gånger och alla säger samma sak.
    Däremot så kan man få fel diagnos då endometrios kan ge också mag-tarm problem, man kan ha likande symtom från mag-tarm kanalen vid ibs och endo.
  • Anonym (uc)
    Anonym skrev 2012-12-10 20:55:39 följande:
    Tack för infon, jag har säkert blandat ihop de två
Svar på tråden Gravid trots IBS?