• Anonym (undrande)

pojke lever i misär, vad gör vi?

Hej

Min son går i samma fotbollslag som en pojke som är supergullig och trevlig, hans mamma är också trevlig och social och verkar normal. Min son gick hem till dem för att leka och när jag skulle hämta honom blev jag ledsen för pojkens skull för jag tycker han lever i misär.
    Han är 10 år (ca 150 cm lång) och sover i en pytteliten växasäng. Det är extremt smutsigt och stökigt smutsdisken är staplad i hela köket, kaninbajs lite här och var pga 8 kaniner..... det är fullt med gamla tidningar och bråte, det står en massa cyklar och en trasig diskmaskin mitt i vardagsrummet.... han går i samma kläder ofta och behöver vekligen klippa sig, deras badkar är fullt med bråte, balkongen är full med djurburar och smuts, alla möbler ser trasiga och gamla ut och är överfulla med saker man kan knappt ta sig fram pga att ders hem påminner om serien om folk som "samlar" utan att jag överdriver.
    Mamman är ensam med den här pojken som är hennes enda barn. Jag tycker hon verkar vara en varm och bra mamma med en fin relation till sin son. 
    Vi har gett pojken en fin cykel, hjälm, lite pengar. Vi funderar på hur vi ska göra för att det ska få plats en säng som vi vill skänka. Jag kan inte erbjuda mig att städa då jag inte vet var man ska börja. Vet inte hur vi kan hjälpa den här pojken ytterligare. Socialen är väl enda vägen, eller ska jag kontakta lärare/kurator på hans skola? 

• Svar på tråden pojke lever i misär, vad gör vi?
  • Millicent

TS, fint att du vill hjälpa. Jag tror att du måste komma ganska så nära mamman för att kunna få så bra inblick i var problemet ligger så att du kan hjälpa mer om det är så att du vill att pojken ska slippa bo jätteskräpigt. Dessutom tror jag att det är en hyfsat hög sannolikhet att det är en ganska svår nöt att knäcka som ligger bortom pengar och praktisk hjälp även om det säkert gör viss skillnad. Någon skrev att en tidigare tråd utmynnat i att TS och den det gällde tillsammans kontaktat soc. Det kanske kunde vara en idé att arbeta mot, om mamman är öppen med dig och kan förmå ta emot din hjälp och ditt intresse utan att bli förnärmad. 

• Anonym

Fattar inte varför man inte kontaktar soc. när läget är så illa. Ligger oftast någon form av sjukdom/funktionshinder bakom när det blir misär i hemmet, soc. kan hjälpa till genom att anlita städfirma som sanerar och röjer uoo och ge stöd vidare med städningen.

Hur många har så mycket tid över att de förutom att sköta sitt arbete, sin egen familj och hushåll även orkar sköta ett hushåll till?

Varför tycker så många att det är ok för ett barn att växa upp i en ohygienisk, kaotisk miljö, hur tror ni att det barnet ska kunna lära sig att sköta sin egen hygien och ett eget hem om det växer upp i misär? 

• Anonym (hmmm)
    Anonym (undrande) skrev 2012-07-20 08:40:28 följande:

de hade annonserat ut sitt hem på blocket och skrivit att hemmet hyrdes ut billigt om kaninerna togs om hand. En famij hade nappat men vände redan i hallen och sade att de skulle ta in på hotell istället.

Mamman är alltså beredd att låta främmande personer betala för att bo i lägenheten... Verkar som om hon inte "har vett att skämmas" eller hur man ska uttrycka det... Jag menar att om man inser att man har det extremt stökigt och ohygieniskt hemma, och att det inte är bra att ha det så, vill man väl knappast släppa in folk och låta dem se förödelsen? Bl a av rädsla att bli anmäld till hyresvärd, soc, miljö & hälsa (om det är så illa att det kan anses som sanitär olägenhet)...

Så om man får leka psykolog lite så verkar det ju inte vara själva förmågan att städa som det är problem med, hon verkar inte inse att något är fel med att misssköta hemmet som hon gör. Jag skulle nog börjat med att prata med henne och försöka ta reda på hur hon själv uppfattar situationen, men är det så att hon själv tycker bostaden är okej nog att hyra ut lär hon väl inte vara så benägen att ta tag i detta (ens med stöd och praktisk hjälp) och då kan det kanske behöva lite "press" från soc för att det ska bli någon förbättring.
  • Anonym (undrande)
    Millicent skrev 2012-07-29 16:39:35 följande:
    Du tror inte att det finns "horders" och att de har barn, eller? Struntar i om TS hittat på ett hypotetiskt fall eller ej för det är inte alls en orimlighet att det finns en pojke som har en horder till mamma. 

Det här är 100% sant, jag har inte överdrivit heller, jag rådfrågar bara lite och ventilerar med er som är utomstående eftersom jag inte vill ta upp det med folk runt oss som känner familjen. Semestern reagerade jag också på, trodde inte mina öron men det är sant. Och mitt i allt detta finns en pojke som behöver hjälp, vände mig hit för att få andras syn på det här, jag är osäker eftersom mamman verkar vara bra på flera sätt trots dessa brister.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (undrande) skrev 2012-08-01 00:07:27 följande:
    Det här är 100% sant, jag har inte överdrivit heller, jag rådfrågar bara lite och ventilerar med er som är utomstående eftersom jag inte vill ta upp det med folk runt oss som känner familjen. Semestern reagerade jag också på, trodde inte mina öron men det är sant. Och mitt i allt detta finns en pojke som behöver hjälp, vände mig hit för att få andras syn på det här, jag är osäker eftersom mamman verkar vara bra på flera sätt trots dessa brister.

Fast pojkens mamma som är bra på många sätt kommer ju att finnas där samtidigt som mamman

Får hjälp med att fixa en rimlig levnadssotuation!
  • Anonym (Soc)
    Anonym (undrande) skrev 2012-08-01 00:07:27 följande:

Fast pojkens mamma som är bra på många sätt kommer ju att finnas där samtidigt som mamman

• Anonym (undrande)
    Anonym (Soc) skrev 2012-08-01 00:58:03 följande:

ja jag ska nog anmäla så att de får hjälp till att få rent och ordning samt eventuellt psykiskt stöd, det lilla vi gjort gör ju ingen skillnad i längden och jag har varken tid och lust att hjälpa till rent praktisk. Då min man motsätter sig att anmäla får jag göra det själv, jag inser att det du skriver är rätt.
  • Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2012-08-01 08:10:00 följande:
    ja jag ska nog anmäla så att de får hjälp till att få rent och ordning samt eventuellt psykiskt stöd, det lilla vi gjort gör ju ingen skillnad i längden och jag har varken tid och lust att hjälpa till rent praktisk. Då min man motsätter sig att anmäla får jag göra det själv, jag inser att det du skriver är rätt.
    Tycker att du gör helt rätt som anmäler eftersom det kan ligga en problematik bakom oförmågan att hålla en rimlig nivå på ordningen i hemmet och det behövs proffs som hjälper till att få det grundligt röjt.

Se bara på alla dessa program på Tv som handlar om samlare eller de som har kaotiskt hemma, krävs hela team för att få ordning i dessa hem, om det gäller samlare så krävs det ofta psykologisk hjälp eftersom det rör sig om en psykisk sjukdom. 
  • Anonym (Minna)

Jättefint att du bryr dig TS och "lägger dig i"! Tänk om fler gjorde det! Så många barn i vårt land lider pga grannar och släkt blundar och inte vill lägga sig i ( vilket i det allra, allra flesta fall kan översättas med = jag orkar inte bry mig!)

Mamman är säkert en varm och gullig person som verkar har vissa psykiska problem som visar sig genom att hon inte orkar ta tag i smutsen, kaninerna och att allt runt omkring. Efter ett tag ser inte dessa personer hur smutsigt det är utan bara förnekar det hela. TYcker du ha angripet det bra med praktiskt hjälp till pojken. I det långa loppet behövs mer handfast hjälp och tycker absolut att du ska ringa Soc. och rådfråga. Vill dock varna och säga att bara för att ev. Soc. blir inblandat så är det inte säkert att situationen magiskt löser sig. Det kan mycket väl hända att de gör ett besök, inte anser att det finns skäl för mer drastiska insatser, erbjuder frivillig hjälp och stöd till mamman vilket inte hon nappar på - och vips är de tillbaka på ruta ett! Har själv sett det på nära håll...

Så fortsätt att hjälpa dem så mycket du orkar, din hjälp kan göra den stora skillnaden! Att försöka prata med mamman angående hennes situation och hygien, hjälpa pojken med kläder, mat, möbler etc.

• Ruggugglan

Kontakta soc. De kan erbjuda mamman hjälp i form av stöd.

• Anonym (samma)

Vi har en familj i vår närhet som har samma problem men de är den typiska kärnfamiljen = mamma & pappa + 2 barn (flickor 11 år + 3 år).

Deras2 toaletter är sanitär olägenhet = man är hellre nödig än gör sina behov där.

Pizzakartonger med rester i sovrum + vardagsrum. Ölburkar & läskflaskor ligger överallt, även på toaletterna.

Kläder ligger på det skitiga golvet - rent blandat med smutsigt.  När de har tvättat och tvätten är torr - ist för att lägga i byrålåda/garderob är det enklare att lägga på golvet.

De hade 2 katter förut som kissade i soffan......trots att det är ca 1 år sedan de sålde katterna luktar det kattpiss fortfarande om soffan - de har avtagbar klädsel på soffan som går att tvätta men det är ju jobbigt.

Semester.......vad är det?!  Den äldsta flickan (går på samma skola som våra 2 barn) har följt med oss till vår sommarstuga.
    Hon tror att vi är rika..........men det är vi långt ifrån.  Anledningen till att hon tror att vi är rika är att vi har rent & städat hemma hos oss + kastat alla trasiga saker + att vi har egen sommarstuga (som är arvegods).       

• Anonym (samma)
    Anonym (samma) skrev 2012-08-03 18:40:11 följande:
    Vi har en familj i vår närhet som har samma problem men de är den typiska kärnfamiljen = mamma & pappa + 2 barn (flickor 11 år + 3 år).

Deras2 toaletter är sanitär olägenhet = man är hellre nödig än gör sina behov där.

Pizzakartonger med rester i sovrum + vardagsrum. Ölburkar & läskflaskor ligger överallt, även på toaletterna.

Kläder ligger på det skitiga golvet - rent blandat med smutsigt.  När de har tvättat och tvätten är torr - ist för att lägga i byrålåda/garderob är det enklare att lägga på golvet.

De hade 2 katter förut som kissade i soffan......trots att det är ca 1 år sedan de sålde katterna luktar det kattpiss fortfarande om soffan - de har avtagbar klädsel på soffan som går att tvätta men det är ju jobbigt.

Semester.......vad är det?!  Den äldsta flickan (går på samma skola som våra 2 barn) har följt med oss till vår sommarstuga.
    Hon tror att vi är rika..........men det är vi långt ifrån.  Anledningen till att hon tror att vi är rika är att vi har rent & städat hemma hos oss + kastat alla trasiga saker + att vi har egen sommarstuga (som är arvegods).       

Ska tillägga - vi har gjort samma som dig, TS = de har fått en bra beg säng av oss med 2 stora lådor + hylla där man kan ha leksaker & böcker när vi köpte ny säng till vårt ena barn.

Vi har hjälpt dom att tvätta (vi har egen tvättmaskin). Vi har hjälpt dom att röja lite i vardagsrummet så att det ser lite schysst ut där man kallar "finrum".

Den äldsta flickan har fått en del nya kläder som vi har köpt när det har varit rea på H&M + Lindex, hon har även fått lite hygienartiklar eftersom det är lite si & så med hygienen hos denna familj.   
  • Lololipopopipop

Mamman måste förstå allvaret i det hela, ta ett snack med henne och erbjud en hjälpande hand. Funkar det inte måste pojken säga till mamman för då förstår hon nog hur viktigt det är.

• Bibbidi
    Lololipopopipop skrev 2018-01-07 12:50:22 följande:

Mamman måste förstå allvaret i det hela, ta ett snack med henne och erbjud en hjälpande hand. Funkar det inte måste pojken säga till mamman för då förstår hon nog hur viktigt det är.

Den här tråden är fem år gammalGlad
  • Anonym (Edna)
    Queenie70 skrev 2012-07-19 23:32:08 följande:

Så du tycker det är ok för barn att bo i misär bara föräldrarna älskar dem? Är det inte bättre att de får hjälp? Det som ts beskriver är en helt annan sak än olika syn På städning. Det där är en hälsofara och socialt problematiskt för ett barn som ska kunna ta hem kompisar etc,

Jag växte upp i ett sånt hem med en mamma som inte heller brydde sig om oss barn. Kan ju säga att stöket låg långt ner på listan över vad som skadade mig som barn. Men visst blir livet ytterligare komplicerat. När man inte hade kläder som passade längre och när de saker man hade försvann i all bråte så var det jobbigt.

Har mamman bil? Kan du erbjuda henne hjälp med att forsla bort tvättmaskinen och annat trasigt i hemmet? Jag vet inte hur er relation ser ut, om du vågar prata direkt med mamman i första hand? Jag tycker också att du kan ringa soc och diskutera anonymt, om ni kommer fram till att du borde anmäla och det känns rätt så namnger du mamman. Självklart kan du berätta om alla bra egenskaper hon har och att det hon verkar behöva hjälp med är röjning/städning och struktur.

Hoppas det löser sig!
Svar på tråden pojke lever i misär, vad gör vi?