• jesset

Endometrios kost

Någon som äter endo kosten och utesluter rött kött,kolhydrater,mindre mejeriprodukter mm hur funkar det för er?jag började i måndags.ska testa några månader nu

• Svar på tråden Endometrios kost
  • Idis

Vad finns det kvar att äta om du ska utesluta det du nämner? Du kan inte leva på kyckling och fisk. Jag förstår att du kan tänka dig att prova det mesta, men visst är det hemskt att du/vi ska behöva behandla oss själva så. Att utesluta godis eller bullar är en sak, men om vi inte ska kunna äta som vi vill är det ju ganska bedrövligt. Som om inte smärtan vore nog..

• jesset

Finns ju massa man kan äta cornfärs mm,tycker det är värt att testa har pratat med andra som testat detta och är symtomfri så jag kommer kämpa vidare med denna diet funkar bra hittills så

• Vindla

Jesset: Jag påbörjade min diet för 7 veckor sedan! Jag äter ekologisk (så långt det bara går), undviker halvfabrikat och tillsatser. Äter även helt vete-, mjölk-, socker- och sojafritt. Jag äter inte rött kött eller kyckling sedan innan så det fortsätter jag att inte göra. Quorn har jag tidigare ätit men pga innehållet och att jag börjat reagera på det har jag nu även uteslutit det.
    Jag tyckte dieten var svår i början men nu är det lättare. Jag "fuskade" och åt en pizza och pasta efter ca 6 veckor och fick väldigt ont. Jag lever med mer eller mindre dagliga smärtor men har lärt mig att leva utan att dagligen äta smärtstillande. När jag åt vete fick jag inte ont i magen utan det blev värre endosmärtor, skumt! Jag var inte beredd på att det var så det skulle bli.
    Ska bli intressant att höra hur det går för dig! Lycka till!

Idis: Det finns mer kvar att äta än man kanske först tror! Klart att man kan tycka att det påverkar livskvaliteten men tanken med dieten är ju att den faktiskt ska förbättras!! För mig är det ett litet pris att betala om en annan kost kan minska mina smärtor och göra livet lättare.

• Catori

Jag utesluter kolhydrater och socker så långt det går! Har dämpat mina smärtor en hel del :) Har även dom tre sista månaderna tagit MSM och från att ha fått ta en hel karta smärtstillande första dagen har det räckt med två Alvedon precis när mensen drar igång så det är stora förbättringar!

• Lolilla

Vad innebär endokost? Det enda jag har hört en(!) läkare säga att jag skall undvika är vetemjöl. Kaffe har jag även hört skall påeverka negativt. Men finns det någon forskning på senaste år som säger nåt?

Själv utesluter jag socker, alla tillsatser och vetemjöl. Kött och mejeriprodukter har jag svårare att låta bli.   

Svar på tråden Endometrios kost