• Airhostess

Pistoler och svärd-leksaker?

Måste fråga er som har har haft småbarn hur ni hanterade/resonerade kring pistoler/svärd leka döda ditten och datten.

Min son är 2 år och 4 månader och har på förskolan lärt sig (säkert också från  TV program som pappan låter honom se för att han inte tycker att det gör nåt) leka med pistoler och jag ska skjuta räven han är dålig hit och dit.

Vet också att svärmor brukar låtsas leka pitol-lekar med sonen och hon är 84 bast. (Kretensisk svärmor)

Vi har inga pistoler eller svärd hemma, jag köper hem pussel, böcker, bilar ja allt annat än just våldsamma leksaker för det känns helt fel för en sån liten kille att leka på det sättet tycker jag.

HUR AVLEDER JAG hans vilja att leka med pistoler osv när så många runt omkring tycker det är helt normalt??

Räcker det med att mamma inte tycker om att han leker dessa lekar eller ska jag göra någonting mer??

• Svar på tråden Pistoler och svärd-leksaker?
  • Ulli

Jag ser inte faran i det. Min stora son är 19 nu och helt normal trots pang pang cowboy och indianer som liten. Jag ska åka till High Chaparral med mina små kids i sommar, mycket pang pang och Lucky Luke . De har både gevär och pickadoller

• YokohamaNr2

Jag förstår ditt tänk dock jag bor också utomlands och var väldigt 'svensk' i just det här med leksaksvapen och när min svärmor gav min äldsta son en actionman figur med en k-pist när han var typ 3 så gömde jag undan själva k-pisten. Min man tyckte jag var aslöjlig men jag såg liksom inte anledningen med just vapnet.

Sen nu när de har växt upp lite, yngsta är 3 och äldsta 5.5 så har jag slappnat av lite, stora har både plastsoldater och ett sorts plastvapen som man skjuter skumgummi grejer ur.MEN som tur är så är faktiskt ingen av de speciellt intresserade av vapen, stora hade en liten soldatperiod men då var hans plastfarfar yrkessoldat också.

• Mellanmjölkens land

Jag är definitivt fel person att protestera mot svärd eftersom jag tränar svärdskonst Kommer nog snarare att uppmuntra men samtidigt vara väldigt noggran med att man inte får slå på andra. Lära ut de enklare mönstren (kata) och visa de svårare. Så fort hon är gammal nog ska hon få testa kampsport och då får hon lära sig mer om att inte använda sina färdigheter på dagis.

Bor ni på kreta?

• Airhostess

Ok, men när dem är så små? Tänker att det kommer senare men jag har väl helt fel? Efter 4-5 års åldern?

Kampsporter har jag ingenting emot, min sambo har haft karateskola för barn i flera år. Det är just det här med att döda säga det, peka med leksakspistol och säga jag ska döda dig mamma. Aha gud va kul lek??

Slängde leksakspistol och svärd han fick av sin farbror igår. Bye bye! Än så länga har han inte frågat efter dem vilket är konstigt. Köpte en dykare och ett flygplan istället..

Så ni tycker att det är ok..Intressant..

Ja jag bor på Kreta Kanske har jag lite fördommar, typ att pojkar är vildare här. Vill inte att min son ska bli som vissa jag ser i parken. Men det kanske är så här i Sverige också.     

• Mellanmjölkens land

Min sambo är halvgrek och uppvuxen på kreta och han är typ världens lugnaste så det går att få lugna barn även där. Däremot vet han massor om skjutvapen vilket väl inte är så konstigt med tanke på att t o m andra greker ser kretensarna som barbarer

För mig är svärd inte något man leker med utan man hanterar dem ordentligt. Jag har skarpslipade svärd och då måste man vara försiktig. Samtidigt som jag uppmuntrar användande av svärd kommer jag därför göra mitt bästa för att det inte bara ska bli ett allmänt viftande och speciellt inte mot andra.

För mig är det dessutom skillnad på vapen och vapen. Ett piratsvärd är bättre än en pistol och en riddarfigur är bättre än en actionfigur. Pistoler, gevär etc vill jag helst undvika...

• Súdamerika

Typ 90% av alla pojkar om inte mer älskar att leka såhär, och säkert en och en annan flicka också. Det är helt naturligt och sker i alla kulturer så det är inget de har lärt sig, utan det sitter i generna. Sen att det just kommer ut som det gör med svärd och k-pistar spelar väl ingen roll?

Förlovad till min Jaded och hennes byst! :D :D
  • Airhostess

Hade det varit att han gillar att brottas hade jag kunnat se det som genetik, men pistoler och döda kommer juh från media.

Det stör mig att Disney m.fl ska tjäna pengar på att trigga små barn till för mig onaturliga lekar.

Känns ändå som att det är starkt manipulerande och fel. Hade en grannpojke när jag växte upp som hoppade ut från fönstret på 3 :dje våningen för han trodde han var spindelmannen och omkom såklart

Och han  var äldre än vad min son är idag..

Rys..   

• Súdamerika
    Airhostess skrev 2012-07-21 18:38:49 följande:
    Hade det varit att han gillar att brottas hade jag kunnat se det som genetik, men pistoler och döda kommer juh från media. Det stör mig att Disney m.fl ska tjäna pengar på att trigga små barn till för mig onaturliga lekar. Känns ändå som att det är starkt manipulerande och fel. Hade en grannpojke när jag växte upp som hoppade ut från fönstret på 3 :dje våningen för han trodde han var spindelmannen och omkom såklart Och han  var äldre än vad min son är idag.. Rys..          

Döda är en vardag för djur, i vågat fall manliga djur eller 'handjur'. Att man nu för tiden använder leksak istället för en pinne som apor gör har bara med att det finns det alternativet. Detta är mycket äldre än media och filmer kan jag lova dig.
    Förlovad till min Jaded och hennes byst! :D :D
Svar på tråden Pistoler och svärd-leksaker?